hjælp til optokobler

Hejsa

ER der nogen her i gruppen der kan hjælpe mig med hvor hurtigt en optokobler
kan switch (type: CNY 70)?

/Claus

Re: hjælp til optokobler

På:
http://www.vishay.com/optical-sensors/list/product-83751 /
kan du se databladet og application notes. svjh er der god info i
application notes.

Bo //

Re: hjælp til optokobler

doc80113 giver en del info om timing i switch transistoren

(google fandt det til os)

Bo //

Re: hjælp til optokobler
Hej Bo

Det bliver jeg ikke meget klogere af - kan du fortælle hvad switchfrekvensen
er på den?

/Claus

Re: hjælp til optokobler

Hvad vil du switche ?
En CNY 70 er en reflektiv sensor (til detektering af emner).

Den skal du ikke switche på.

Re: hjælp til optokobler
Ok, grunden til mit spørgsmål er, at jeg roder med en mobiltrullefelt hvori
der sidder en CNY70 og detekterer på en refleksskive med 60 pulser på. Denne
skive kan rotere optil 30 omdr./sek - hvilket giver ca. 1700 aftastninger i
sekundet - kan det lade sig gøre med en CNY70? (Rullefeltet er meget
ustabilt)

/Claus

Re: hjælp til optokobler
Hej Claud & Lene,

Jeg har leget lidt med optisk (galvanisk) adskillelse af
RS232-forbindelser da jeg legeede med packetradio, og de optokoblere jeg
har haft adgang til har i de fleste tilfælde haft en øvre grænse på
50.000 - 100.000 pulser pr sekund. Det er måske den oplysning du/i skal
søge efter. Generelt er optokoblere med darlingtom-transistorer i
modtageren langsommere.

Jeg fandt nogle beskrivelser her:
http://www.vishay.com/optical-sensors/list/product-83751/ - første
"Technical note" der antyder at CNY70 kan klare op til et par hundrede
kilohertz, men du skal måske lave en form for forstærker med AGC inden
du former pulserne til tælleren hvis det er sådan at afstanden og dermed
mængden af indfaldende lys varierer ud over de pulser den skal modtage

/Lars

Re: hjælp til optokobler

hvori
Denne
aftastninger i

Problemet er jo at det ikke er en optokobler men en reflexdetektor og
hastigheden afhænger af alle de ydre parametre der er. Hvis man vil
have sikkerhed i sin føler, så bruger man en gaffellæser istedet.

Mvh Max

Re: hjælp til optokobler
Hej Max,

Netop - Nu er sensoren givet på forhånd og den artikel jeg henviser til
kommer sådan set også ind på de problemer han/de vil støde på med
ukonstante signaler idet jeg tænker på modtagen lysmængde og
forstyrrende lys mere end på frekvens, ellers vil jeg give dig ret i at
en gaffellæser er at foretrække.
Med den givne læser skal der laves en form automatisk bias-indstilling
så puls-pause forholdet holdes på tilnærmelsesvis 50%.

/Lars

Re: hjælp til optokobler
Hej Lars

Man kan jo bare sætte en flip-flop bagefter og togle den med pulserne,
så får man firkanter med en 50-50 duty cycle, dog kun med den
halve frekvens.

Mvh Max

Re: hjælp til optokobler

Nej.

det afhænger af hvad den ser på og hvordan kredsløbet omkring den er
konstrueret.