Hjælp til opamp

Jeg får en fosyningsspænding på 30 volt DC, men har kun brug for 5 volt DC. Er
det muligt at benytte en opamp, fx 741, til at lave 30 V om til 5 Volt ?

Søren

Re: Hjælp til opamp

DC. Er det muligt at benytte en opamp, fx 741, til at lave 30 V om til 5
Volt ?

Lav en spændingsdeler med to modstande, der giver de 5 volt. Før dette punkt
til plus input på opampen. Før opampens udgang til minus input. Spændingsfød
opampen med de 30 volt. Dog er der stadig et åbent spørgsmål: Hvor meget
strøm (effekt) er der behov for? Eller sagt på en anden måde: 741 kan kun
levere 25 mA. Er det nok?

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk
www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: Hjælp til opamp
Hej Bo,

Abs. max. 500mW, så 20 mA er lige på kanten af muligt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor bruger du ikke bare en 5v zener diode, som regulator, og så
bare lave et udtag ????

over diden ligger der 5 volt. og resten bliver bare ført til stel!

a simple question requires a simple answer

Re: Hjælp til opamp
Hej Niels,

Fordi jeg ikke har noget behov i den retning !
(Ikke fordi jeg fatter hvad du mener med "udtag").

Sludder, resten ligger over den modstand der _skal_ foran en zenerdiode.

Der faldt du vist så ret meget i ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor ikke bruge den kedelige og konventionelle metode - altså en 5V-
regulator ?

--
Venlig hilsen,
Søren