Hjælp til ny loddekolbe

Jeg skal ha' anskaffet mig en ny loddekolbe. Jeg havde tE6%nk mig en
weller magnastat station, men sE5% lE6%ser jeg om eu direktiver og blyfri
lodning med de besvE6%rligheder det medfF8%rer. Betyder det at jeg skal
helt op og investere i Weller wsd81 el. lign for at kunne lave en
ordentlig lodning? Eller kan man stadig som privat kF8%be blyholdigt
tin?

pE5% forhE5%nd tak.

Re: Hjælp til ny loddekolbe

Du kan stadig købe blyholdigt tin, men det er slet ikke så slemt at
arbejde med blyfri som nogle går og siger.

Problemet med tin whiskers
<http://www.google.dk/search?q=tin+whiskers+rohs har vist ikke rigtigt
slået igennem endu, eller også er de legeringer man bruger bedre end

Jeg kan varmt anbefale en ERSA RDS 80, det er tysk kvalitet lige som
Weller og når man køber den syd for grænsen får man den meget billigere
end i .dk:
http://www.radiostore.de/shop/Loettechnik/Loetstationen/Ersa-Digital-Loetstation-RDS-80-mit-LCD-Display-80Watt::284.html

Re: Hjælp til ny loddekolbe

... først antaget.

Re: Hjælp til ny loddekolbe

Du vil kunne købe blyholdigt loddetin masser af år frem i tiden. Det
vil stadig fuldt lovligt kunne anvendes i forbindelse med
reparationsarbejder, samt produktion i små serier og selvfølgelig i i
de tilfælde, hvor lodning med blyfrit tin ikke er lade-sig-gørligt
eller lønsomt.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)