Hjælp til motorstyring

Hej !

Jeg gE5%r og roder lidt med at bygge rattet i en sega rally om til USB,
sE5% det kan bruges pE5% en PC, men selve styringen til motoren kan jeg
ikke lige lure hvordan skal laves.

Motoren i rattet til force feedback er en AC Brushless motor, billede
her: http://yousuck.dk/segarally/DSC02845.JPG Jeg beklager den dE5%rlige
kvalitet.

PC Rattet der skal bruges til styringen er her:
http://home.comcast.net/~mshaker/marks_arcade006048.jpg

Det er bare en normal DC motor der drives af en H-Bro sE5% vidt jeg kan
se.
SpF8%rgsmE5%let er: Hvordan kan jeg interface den AC Brushless motor, med
den styring der sidder i PC Rattet, hvad skal der bruges ?

Jeg har hF8%rt der skal bruges et par triac's, nogen der kan kaste lidt
mere lys over det?

HE5%ber det giver mening.

Mvh
Ronni

Re: Hjælp til motorstyring

Hej !

Jeg går og roder lidt med at bygge rattet i en sega rally om til USB,
så det kan bruges på en PC, men selve styringen til motoren kan jeg

her: http://yousuck.dk/segarally/DSC02845.JPG Jeg beklager den dårlige
kvalitet.

PC Rattet der skal bruges til styringen er her:
http://home.comcast.net/~mshaker/marks_arcade006048.jpg

Det er bare en normal DC motor der drives af en H-Bro så vidt jeg kan
se.
Spørgsmålet er: Hvordan kan jeg interface den AC Brushless motor, med
den styring der sidder i PC Rattet, hvad skal der bruges ?

Jeg har hørt der skal bruges et par triac's, nogen der kan kaste lidt
mere lys over det?

Retningen på en 3 faset motor (som den i Sega'en) bestemmes af
faserækkefølgen og når motoren bruges som enkeltfase og kondensator,
bestemmes omløbsretningen af hvilken side af  kondensatoren som tilsluttes
forsyning .(her kunne et par triacer/solid state relæer med noget PWM
/fasedetektion bruges, hvis altså motoren i Sega'en ER lavet med enkeltfase
forsyning) Men "interface/driver" kredsløbet til at styre motoren er jo
allerede i Sega'en, så hvorfor ikke lave lidt reverse engineering og se om
ikke det  eller en del af det kan bruges med modifikationer.

Ellers var en 3 faset frekvensomformer ombygget til 100 volt måske en
mulighed.

I øvrigt et spændende projekt, får vi en tilbagemelding med med
resultatet/erfaringer. ?

mvh
JBH

Re: Hjælp til motorstyring

Alt elektronik er desvE6%rre flE5%et ud af den sega rally, og de par ting
der sidder tilbage er kraftigt vandskadet, der var kun skE6%rm og
kontrolpanel med rat osv tilbage, ellers havde det ogsE5% vE6%ret det
nemmeste bare bruge det orginale.

Jeg har selv tE6%nkt lidt pE5% et par solid state relE6%er, de er jo dejlig=
nemme at arbejde med, jeg mener den er enkelfaset, eller den styres
ihvertfald sE5%dan, motoren har 3 ledninger, en grF8%n (stel) og sE5% en gu=
og sort som styrer omlF8%bsretningen.

Der kommer selvfF8%lgelig en update nE5%r jeg har fE5%et samlet lidt stumpe=
og bygget noget styring til det, sammen med nogen billeder af
projektet :)

Mvh
Ronni

Re: Hjælp til motorstyring
SE5% lykkes det endeligt at fE5% de stumper hjem der skulle bruges til
projektet, det blev til 2 Solid State RelE6%er og et Logitech rat.

RelE6%erne er koblet antiparallel over hvor den normale dc motor er
koblet til i Logitech rattet, og det virker faktisk fint.

Problemet ligger i at ofte sE5% tE6%nder begge relE6%'er pE5% samme tid, ti=
trods for de er koblet i antiparallel, og sE5% stE5%r motoren stille, det
dur jo ikke nE5%r vi snakker force feedback.

H-Broen som styrer de 2 SSR er en: A3953
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/allegromicrosystems/3953.pdf

Nogen forslag til hvad jeg skal have fat i der kan styre at de 2 SSR
ikke kan tE6%nde pE5% samme tid ?

Mvh
Ronni

Site Timeline