Hjælp til monitor...

Hej,

Sidder med en monitor (arkade), den driller mig - der var et par lytter der
var syge de er skiftet. Nu starter den fint op, men billedet er helt hvidt
(uden nogen form for input signaler på), G2 er helt i bund, hvis jeg skruer
op bliver det hvidere (mere lyst)... jeg er tilbøjelig til en ny hsp trafo,
men er der andet jeg bør tjekke inden ? (har tjekket div. samt alle lytter
og højvolts kondensatore)....

pft.

Anders

Re: Hjælp til monitor...

Altså bare hvidt? - Er der videosignal på katode?
Hvad med g1-spændingen, måske er den for høj?

Hilsen
Lars

Re: Hjælp til monitor...

G1 (ben 5 på røret) er lagt til stel.

Med hensyn til katode, mener du så jeg skal prøve at pille RGB fra på røret
og se om det ændre på det ?

pft.

Anders

Re: Hjælp til monitor...

Huh... hmm, ok!

røret

Nææh!
Jeg kender ikke til spillen, så jeg burde nok ikke udtage mig.
Men jeg kan da sige, hvad jeg ville prøve: Hvis der bare er raster på
skærmen (trods computer tilkoblet), så ville jeg (rent inturitivt) måle
katoderne med et oscilloskop for at se, om et signal virkeligt føres frem
til billedrøret. Hvis højspændingen ikke smælder/lukker ned og der ses
velfocuserede- og stabile raster, så vil jeg umiddelbart ikke dømme
højspændingstransformatoren i udu (Men jeg kan sagtens tage fejl!). Så jeg
mener bestemt ikke, at du skal tage RGB fra røret, men måle hvad der kommer
ud af videoforstærkerne og ind på katoderne (når der burde ha' været et
billede på skærmen).

Hilsen
Lars

Re: Hjælp til monitor...

Det er ikke en computer monitor, men til en arcade maskine.

Der er intet signal på (hvilket jo normalt vil give sort skærm), og der er
helt hvid skærm. Overvejer om det faktisk kunne være en kortslutning i selve
røret.... ?

Re: Hjælp til monitor...

Nåååh... troede, at monitoren héd: Akade...  :-)

selve

Det kan det godt. Men er skærmen *ekstrem hvid* med tilbageløbs-striber?
Jeg ville stadig kigge nærmere på signalet til katoderne, dét kan fortælle
meget!

Hilsen
Lars

Re: Hjælp til monitor...

ekstrem og ekstrem :) det er jo et definitions spørgsmål. Men det vil jeg
sige, der er ingen tilbageløbs striber. of jeg kan få det mere lyst/hvidt
ved at skrue g2 op....

Jeg overvejer at prøve en ny linie trafo, det kan vel fx. være G2 potmeteret
der er sygt eller lign. Har et print jeg kan nappe en fra som er magen til,
ved do heller ikke om den virker, men samme fejl på to komponenter er vel
lige voldsomt nok.... :)

Hvad vil du kigge efter på katoderne, er ikke helt skarp i det her :) - der
bør vel ingen ting være, når der ikke er nogen signal kilde på syret... oder
?

Anders

Re: Hjælp til monitor...

Ja jeg skiftede den faktisk med den anden jeg havde, og nu kan jeg skrue ned
så skærmen bliver i sort, skruer lidt op for g2 og det lyse som jeg havde
før er tilbage. Har ikke lige noget signal ved hånden lige nu (er ikke
kommet videre med min by selv rgb pattern generator), men det korte af den
lange, den anden hsp trafo må være syg... hvilket også var min første
antagelse :)

Jeg takker for dit input :)

Anders

Re: Hjælp til monitor...
ned

Spøjst, men det lyder da spøjst?! - Kan det være et dødt g2-potmeter i
transformatoren?

Hmm, tjaa eftersom at jeg tog fejl, så har det sikkert ikke været til nogen
hjælp... Det bliver spændende, om dit seneste træk gav bonus!

Hilsen
Lars

Re: Hjælp til monitor...

Ikke helt dødt, for det reagerede jo når jeg drejede, bare ikke langt nok
ned. Kan vel være så meget, viklinger som er brændt samme inde i dyret,
eller lign. men der var intet at se uden på... har snart se så mange sjove
fejl på de arcades med linietrafoerne, så intet kan snart chokere mig mere,
derfor var det også min egen antagelse.. :)

Det er altid rart med lidt sparring, at det så ikke lige hjalp gør ikke
noget :)

Re: Hjælp til monitor...
mere,

Jeg tænkte bare på noget I retning af en defekt bundmodstand (e.lign).

Fino!

Hilsen
Lars

Site Timeline