Hjælp til lidt udregning

Jeg har i noget loftlys til en bil..

3 stk. lysdioder i serie plus en modstand med fravekoden
brun-sort-grøn-lilla-gul det må formodes at forsyningen er 12 v..

hvormange volt er hver lysdiode til?

Mvh Brian

pps..

vi kan vende udregningen og sige at jeg skal sætte 3 nye dioder i, som er
3,2V og 20mA pr. stk.
 kan de køre på denne modstand eller skal jeg skifte modstand, i så fald.
til hvilken??

Re: Hjælp til lidt udregning
det kan man kun svare på såfremt man kender det opgivne spændingsfald over
hver diode...

spændingsfald dioder total = 3*3,2 V = 9,6 V
Bil tændt = ~13 V
Spændingsfald over modstand = 13-9,6 V = 3,4 V
Modstand = spændingsfald/strøm --> 3,4 V / 0,02 A = 170 Ohm (ikke en
standardværdi - der vælges 180 Ohm i stedet)
Effekt afsat i modstand = strøm^2 * modstand = 0,02^2 * 180 = 0,072 W --> En
"normal" 1/4 watts modstand kan benyttes

Rasmus
Re: Hjælp til lidt udregning
Hej

Jeg takker for løsningsforslagene. jeg har skiftet diodetype siden sidst.
men nu har jeg formelen for udregningen..

Mvh Brian

Re: Hjælp til lidt udregning
jeps... også kendt af nogen som "Ohms lov"... :o)

Rasmus