hjælp til lidt oamps osv..

Er der nogen, som kan genneskue dette her:
http://www.paia.com/ProdArticles/msdecwork.htm
http://www.paia.com/ProdArticles/Images/msmicsch.gif

Kan man se, hvilke kredse der skal bruges. Er det et kredsløb, som stiller
store krav til printudlægning,  og er der mon en ordentlig lyd, hvis man
anvender de bedst tænkelige komponenter?

Nogen som har et bud på den samlede pris?

Claus

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Ja, NE5532.
Njaa, stelføringen er vigtig og, især i strømforsyningsdelen aht. brum.
Ja, NE5532 er ofte brugt i forstærkerindgange også i lidt dyrere mærker.
Hvis man skulle kommentere konstruktionen, ville jeg umiddelbart undgå
elektrolytkondensatorerne i signalvejen og bruge gode kondensatorer,
ligeledes burde strømforsyningen og referancespændingen (før bufferen)  også
afkobles med gode kondensatorer.
Desuden burde operationsforstærkernes indgange se ud i samme impedans aht.
stabilitet.

mvh
JBH

Re: hjælp til lidt oamps osv..
Hej Claus

Den burde ikke være svær at lave, og med NE5534 op-amps er du
i samme klasse som meget proffesionelt grej. Prisen for komponenter
ligger nok omkring 120 kr hvis man skal købe det meste plus kasse, stik
og reguleringer.

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Som de andre skriver NE 5532 og NE 5534 kredsene er udemærket og sikkert
"State of the art"
Metalfilm modstande en selvfølge.
Men husk at ofre nogle flere penge på potentiometer , her er en god kvalitet
et must !

Ellers skulle den være let at lave .
Med hensyn til pris skulle det ikke være noget problem at holde dig pænt
under de 71 Dollar som PAIA forlanger for et kit.

Nu ved jeg ikke om du er vild med Retro DIY Synthe da du jo linker til PAIA
, men her er lige et par guldklumper i tilfælde af at du er ??. :o)

http://www.uni-bonn.de/~uzs159 /
http://rubidium.dyndns.org/cag /
http://www.meadowfield.freeuk.com/synth/synth.html

Og er du kun til Mid Side MS stereo Mic  ,ja så er her et link.
måske en mulighed
http://www.mp3forkidz.com/mic/msmicV2.html

Almen electronic DIY
http://www.qsl.net/kc4gzx/kc4gzx/project40.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: hjælp til lidt oamps osv..
Hej Michael

Ikke i HiFi verdenen mere, nej kulfilm lyder bedre.

Re: hjælp til lidt oamps osv..
Hej!

Plejer man ikke at sige at de støjer?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: hjælp til lidt oamps osv..
Hej Kim

Aner det ikke, man alt støjer jo, så hvad ved man ?

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Jo.

Mvh Hauge

Re: hjælp til lidt oamps osv..
Hej!

Mente jeg bestemt også pga. den uhomogene struktur. Men nu er hifi nørderne jo
ikke nemme at danse med ;o) Jeg glemmer ihvertfald ikke xxx der udtalte, at
luftspoler var bedre til højttaler delefiltre end dem _med_ kernemateriale :)

Der er desværre en masse overtro ifbm. hifi og jeg synes afgjort at der er for
mange "kokke" (og det er ikke dem alle, der er faglærte ;o)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Der er jeg så ikke helt uenig. Med xxx.
Spoler med jernkerne kan mættes, det kan luftspoler ikke.
Men sådan er der jo så meget :o) Det er et spørgsmål om at
være villig til at betale kobberprisen.

/Bo.

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Spoler med kerne har en eller anden hysterese.
Luftspoler har ikke hysterese.
Om det har nogen som helst praktisk betydning nægter jeg at udtale mig om,
da jeg ikke har en hørelse der kan afgøre det.

Slangeolie?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Kulfilmsmodstande kan stF8%je. Men det kan metalfilmsmodstande ogsE5%
indirekte, idet metalfilmen ofte sidder som "viklinger" pE5%
porcelE6%nskroppen, og denne lille spole kan samle stF8%j op.

Der er en masse religion i HiFi verdenen. De kan mE5%le signal/
stF8%jforhold pE5% 120 dB, hvordan de ellers bE6%rer sig ad med det, med alt=

det elektrosmog der er over alt. Og sE5% hjE6%lper det at _vide_ at den
dims der sidder inde i kassen er en stand-of -the art whatever...
Vi havde en gang en lE6%rling der var ved at bygge en HiFi
forforstE6%rker, og til den skulle der absolut bruges en OP27. Det er en
meget prE6%cis DC forstE6%rker, men den er ret langsom, og ville have E6%dt
det meste af hans diskant. Flinke som vi var fandt vi et par gamle
uA741'ere og fik dem lakeret med guldlak, og fik en tegner til at lave
en overbevisende OP27 pE5%skrift.
Ikke uventet var vores lE6%rling ved at dE5%ne over den fantstiske lyd som
de to forklE6%dte 741'ere gav. De slap nemlig ogsE5% meget mere diskant
igennem...
Havde vi bedt ham prF8%ve at skifte de to fake-OP27'ere med 741'ere
ville han sikkert have kunnet hF8%re alle mulige fejl. Psykologien
spiller en stor rolle i HiFi verdenen.

Hilsen Kim

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Kulfilmsmodstande kan støje. Men det kan metalfilmsmodstande også
indirekte, idet metalfilmen ofte sidder som "viklinger" på
porcelænskroppen, og denne lille spole kan samle støj op.

Der er en masse religion i HiFi verdenen. De kan måle signal/
støjforhold på 120 dB, hvordan de ellers bærer sig ad med det, med alt
det elektrosmog der er over alt. Og så hjælper det at _vide_ at den
dims der sidder inde i kassen er en stand-of -the art whatever...
Vi havde en gang en lærling der var ved at bygge en HiFi
forforstærker, og til den skulle der absolut bruges en OP27. Det er en
meget præcis DC forstærker, men den er ret langsom, og ville have ædt
det meste af hans diskant. Flinke som vi var fandt vi et par gamle
uA741'ere og fik dem lakeret med guldlak, og fik en tegner til at lave
en overbevisende OP27 påskrift.
Ikke uventet var vores lærling ved at dåne over den fantstiske lyd som
de to forklædte 741'ere gav. De slap nemlig også meget mere diskant
igennem...
Havde vi bedt ham prøve at skifte de to fake-OP27'ere med 741'ere
ville han sikkert have kunnet høre alle mulige fejl. Psykologien
spiller en stor rolle i HiFi verdenen.

Hilsen Kim

Takk.
Endelig en som har forstått noe.
Selv om jeg faktisk kan høre 741, men husk at da skal de utyres fullt.
5532 som jeg bruker i alle mine konstruksjoner har selvfølgelig bedre data,
men jeg er enig med KIM i at du skal vite hva du lytter etter, og at i mange
tilfelle kan en 741 brukes. Problemet i et generelt projekt er at alle OP
amper i utgangspunktet bør være like. Om man driver med normale nivåer er en
072 det beste og rimeligste alternativ. Skal man ha lav støy i et diff amp
trinn må man bruke noe med lavere spenningstøy, som 5532. OSV.

Med hilsen
Arne Offenberg

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: hjælp til lidt oamps osv..

LOL ...
Jeg er sikkert håbeløs gammeldags .....

Sakset fra "Byg din egen forstærker"
"Der findes mange typer modstande og der er mange meninger om hvilke der
bedst. Metalfilm modstande er mest støjsvage og er typisk med +/- 1 %
præcision. Desværre er de lavet ved at dampe en tynd metalfilm på en
keramisk kerne og så skære en slids i filmen. Alternativet er kulfilm
modstande, som er +/- 5 % og støjer meget mere. Hos Holfi bruges disse fordi
de, ifølge dem, lyder bedre. Under alle omstændigheder bør man vælge,
umagnetiske modstande (testes lettest med en magnet.)."

http://hjem.get2net.dk/bencar/bdef/bdef_1.htm

Her er så en reklame for en High End forstærker

"Alle LAMM forstærker er omhyggelig konstrueret og håndlavet, med matchede
komponenter af højeste kvalitet, hvilket inkluderer: DALE støjsvage
"military graded" metalfilm modstande"
http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType13%&iAd18 %

Så Military graded er nok ekstra fin ;o)

Og bye the way Lamm forstærkeren her over koster den lille
sum af ca 160.000 Kr ...........

Metalfilm eller kulfilm er et fedt  når der spilles AC-DC for fuld skrue :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: hjælp til lidt oamps osv..
Hej Michael

Jeg plejer også at sige at jeg lytter til musikken, ikke til
modstande og kabler og den slags :)

Re: hjælp til lidt oamps osv..

fordi
:o)

Metalfilm har lengre levetid for samme toleranse, og de har mindre støy.
Støyen har normalt ingen betydning, når det ikke går likestrøm samtidig med
signal.
En emittermotstand i et lyd kretsløp bør derfor være metallfilm.
Magnetismen for en motstand kan ha betydning. Det har jeg erfart. Om man
setter en motstand rett ved siden av en elektrolytt, vil det bli lavfrekvent
stråling, som kan smitte over på motstanden. Dette er spesielt problematisk
med trimme potmetere. I en av mine konstruksjoner måtte jeg bruke tynt
µ-metall i mellom hver kanal for at overhøringen skulle holde seg unde 90
dB.

Arne O

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Det må gælde alle komponenterne, når der ikke er flere :-)

Nåh, så langt er jeg slet ikke kommet, jeg har ikke haft tid til at læse
hele siden. Jeg kender dem ikke, det er et tilfældigt googlehit jeg fandt.

Det er nemlig præcis MS, jeg er int. i. En pro dekoder koster deropad, så
kan man selv lave noget, som er til at holde ud at høre på, så er der nok
penge i det.

Claus

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Jeg giver op.
Hvad betyder MS?
Jeg kan ikke gennemskue det ud fra diagrammerne.
Enlighten me, please!

/Bo.

Re: hjælp til lidt oamps osv..

MS stereo,  mid/side stereo / recording og lignende stavetyper.

En optageteknik med to mikrofoner (forskellig karakteristik, en ottetal og
en nyre), som giver et
fremragende stereobillede samt en formidabel monokompatibilitet. Samtidig
får du faktisk "foræret" en centerkanal helt gratis i postproduktionen. Det
er egentlig ret simpelt, det handler blot om at addere, subtrahere og summe
faserne
rigtigt i postproduktionen. Den anden måde er at bruge en rigtig dekoder som
denne, hvilket giver nogle fordele ved monitoreringen under indspilningen.
MS stereo er i dag den mest foretrukne optageteknik til film/tv.

Claus

Re: hjælp til lidt oamps osv..

Claus.
Jeg har sett litt på dette diagram.

Det er laget som de fleste DIY, med manglende kompetanse. Selve prinsippet
er riktig, men det mangler alle former for et fungerende kretsløp. All DC
offsett blir ikke sperret. Det finnes ingen former for avkobling, osv.
Generelt må slike tips i elektronikksider leses med stor skepsis.
Dette er aldri gjennomarbeidede konstruksjoner.
Forøvrig vil jeg si at i gamle dager ble MS konvertere laget med trafoer.

Med hilsen
Arne Offenberg