hjælp til lidt oamps osv..

Hej

Er der nogen, som kan genneskue dette her:

Kan man se, hvilke kredse der skal bruges. Er det et kredsløb, som stiller store krav til printudlægning, og er der mon en ordentlig lyd, hvis man anvender de bedst tænkelige komponenter?

Nogen som har et bud på den samlede pris?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:47cb46fb$0$90268$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ja, NE5532. Njaa, stelføringen er vigtig og, især i strømforsyningsdelen aht. brum. Ja, NE5532 er ofte brugt i forstærkerindgange også i lidt dyrere mærker. Hvis man skulle kommentere konstruktionen, ville jeg umiddelbart undgå elektrolytkondensatorerne i signalvejen og bruge gode kondensatorer, ligeledes burde strømforsyningen og referancespændingen (før bufferen) også afkobles med gode kondensatorer. Desuden burde operationsforstærkernes indgange se ud i samme impedans aht. stabilitet.

mvh JBH

Reply to
JBH

Hej Claus

Den burde ikke være svær at lave, og med NE5534 op-amps er du i samme klasse som meget proffesionelt grej. Prisen for komponenter ligger nok omkring 120 kr hvis man skal købe det meste plus kasse, stik og reguleringer.

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse

Som de andre skriver NE 5532 og NE 5534 kredsene er udemærket og sikkert "State of the art" Metalfilm modstande en selvfølge. Men husk at ofre nogle flere penge på potentiometer , her er en god kvalitet et must !

Ellers skulle den være let at lave . Med hensyn til pris skulle det ikke være noget problem at holde dig pænt under de 71 Dollar som PAIA forlanger for et kit.

Nu ved jeg ikke om du er vild med Retro DIY Synthe da du jo linker til PAIA , men her er lige et par guldklumper i tilfælde af at du er ??. :o)

Og er du kun til Mid Side MS stereo Mic ,ja så er her et link. måske en mulighed

Almen electronic DIY

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Hej Michael

Ikke i HiFi verdenen mere, nej kulfilm lyder bedre.

Hej!

Max wrote: ...

Plejer man ikke at sige at de støjer?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej Kim

Aner det ikke, man alt støjer jo, så hvad ved man ?

Jo.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"Max" skrev i en meddelelse

LOL ... Jeg er sikkert håbeløs gammeldags .....

Sakset fra "Byg din egen forstærker" "Der findes mange typer modstande og der er mange meninger om hvilke der bedst. Metalfilm modstande er mest støjsvage og er typisk med +/- 1 % præcision. Desværre er de lavet ved at dampe en tynd metalfilm på en keramisk kerne og så skære en slids i filmen. Alternativet er kulfilm modstande, som er +/- 5 % og støjer meget mere. Hos Holfi bruges disse fordi de, ifølge dem, lyder bedre. Under alle omstændigheder bør man vælge, umagnetiske modstande (testes lettest med en magnet.)."

Her er så en reklame for en High End forstærker

"Alle LAMM forstærker er omhyggelig konstrueret og håndlavet, med matchede komponenter af højeste kvalitet, hvilket inkluderer: DALE støjsvage "military graded" metalfilm modstande"

Så Military graded er nok ekstra fin ;o)

Og bye the way Lamm forstærkeren her over koster den lille sum af ca 160.000 Kr ...........

Metalfilm eller kulfilm er et fedt når der spilles AC-DC for fuld skrue :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Michael Meidahl Jensen skrev bl.a.:

Det må gælde alle komponenterne, når der ikke er flere :-)

Nåh, så langt er jeg slet ikke kommet, jeg har ikke haft tid til at læse hele siden. Jeg kender dem ikke, det er et tilfældigt googlehit jeg fandt.

Det er nemlig præcis MS, jeg er int. i. En pro dekoder koster deropad, så kan man selv lave noget, som er til at holde ud at høre på, så er der nok penge i det.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hej Michael

Jeg plejer også at sige at jeg lytter til musikken, ikke til modstande og kabler og den slags :)

Hej!

Hauge wrote: ...

Mente jeg bestemt også pga. den uhomogene struktur. Men nu er hifi nørderne jo ikke nemme at danse med ;o) Jeg glemmer ihvertfald ikke xxx der udtalte, at luftspoler var bedre til højttaler delefiltre end dem _med_ kernemateriale :)

Der er desværre en masse overtro ifbm. hifi og jeg synes afgjort at der er for mange "kokke" (og det er ikke dem alle, der er faglærte ;o)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Der er jeg så ikke helt uenig. Med xxx. Spoler med jernkerne kan mættes, det kan luftspoler ikke. Men sådan er der jo så meget :o) Det er et spørgsmål om at være villig til at betale kobberprisen.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Jeg giver op. Hvad betyder MS? Jeg kan ikke gennemskue det ud fra diagrammerne. Enlighten me, please!

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Bo Braendstrup skrev bl.a.:

MS stereo, mid/side stereo / recording og lignende stavetyper.

En optageteknik med to mikrofoner (forskellig karakteristik, en ottetal og en nyre), som giver et fremragende stereobillede samt en formidabel monokompatibilitet. Samtidig får du faktisk "foræret" en centerkanal helt gratis i postproduktionen. Det er egentlig ret simpelt, det handler blot om at addere, subtrahere og summe faserne rigtigt i postproduktionen. Den anden måde er at bruge en rigtig dekoder som denne, hvilket giver nogle fordele ved monitoreringen under indspilningen. MS stereo er i dag den mest foretrukne optageteknik til film/tv.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:47cc7f60$0$90271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Spoler med kerne har en eller anden hysterese. Luftspoler har ikke hysterese. Om det har nogen som helst praktisk betydning nægter jeg at udtale mig om, da jeg ikke har en hørelse der kan afgøre det.

Slangeolie?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

fordi

:o)

Metalfilm har lengre levetid for samme toleranse, og de har mindre støy. Støyen har normalt ingen betydning, når det ikke går likestrøm samtidig med signal. En emittermotstand i et lyd kretsløp bør derfor være metallfilm. Magnetismen for en motstand kan ha betydning. Det har jeg erfart. Om man setter en motstand rett ved siden av en elektrolytt, vil det bli lavfrekvent stråling, som kan smitte over på motstanden. Dette er spesielt problematisk med trimme potmetere. I en av mine konstruksjoner måtte jeg bruke tynt µ-metall i mellom hver kanal for at overhøringen skulle holde seg unde 90 dB.

Arne O

Reply to
Arne Offenberg

Claus. Jeg har sett litt på dette diagram.

Det er laget som de fleste DIY, med manglende kompetanse. Selve prinsippet er riktig, men det mangler alle former for et fungerende kretsløp. All DC offsett blir ikke sperret. Det finnes ingen former for avkobling, osv. Generelt må slike tips i elektronikksider leses med stor skepsis. Dette er aldri gjennomarbeidede konstruksjoner. Forøvrig vil jeg si at i gamle dager ble MS konvertere laget med trafoer.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Kulfilmsmodstande kan st=F8je. Men det kan metalfilmsmodstande ogs=E5 indirekte, idet metalfilmen ofte sidder som "viklinger" p=E5 porcel=E6nskroppen, og denne lille spole kan samle st=F8j op.

Der er en masse religion i HiFi verdenen. De kan m=E5le signal/ st=F8jforhold p=E5 120 dB, hvordan de ellers b=E6rer sig ad med det, med alt=

det elektrosmog der er over alt. Og s=E5 hj=E6lper det at _vide_ at den dims der sidder inde i kassen er en stand-of -the art whatever... Vi havde en gang en l=E6rling der var ved at bygge en HiFi forforst=E6rker, og til den skulle der absolut bruges en OP27. Det er en meget pr=E6cis DC forst=E6rker, men den er ret langsom, og ville have =E6dt det meste af hans diskant. Flinke som vi var fandt vi et par gamle uA741'ere og fik dem lakeret med guldlak, og fik en tegner til at lave en overbevisende OP27 p=E5skrift. Ikke uventet var vores l=E6rling ved at d=E5ne over den fantstiske lyd som de to forkl=E6dte 741'ere gav. De slap nemlig ogs=E5 meget mere diskant igennem... Havde vi bedt ham pr=F8ve at skifte de to fake-OP27'ere med 741'ere ville han sikkert have kunnet h=F8re alle mulige fejl. Psykologien spiller en stor rolle i HiFi verdenen.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Kulfilmsmodstande kan støje. Men det kan metalfilmsmodstande også indirekte, idet metalfilmen ofte sidder som "viklinger" på porcelænskroppen, og denne lille spole kan samle støj op.

Der er en masse religion i HiFi verdenen. De kan måle signal/ støjforhold på 120 dB, hvordan de ellers bærer sig ad med det, med alt det elektrosmog der er over alt. Og så hjælper det at _vide_ at den dims der sidder inde i kassen er en stand-of -the art whatever... Vi havde en gang en lærling der var ved at bygge en HiFi forforstærker, og til den skulle der absolut bruges en OP27. Det er en meget præcis DC forstærker, men den er ret langsom, og ville have ædt det meste af hans diskant. Flinke som vi var fandt vi et par gamle uA741'ere og fik dem lakeret med guldlak, og fik en tegner til at lave en overbevisende OP27 påskrift. Ikke uventet var vores lærling ved at dåne over den fantstiske lyd som de to forklædte 741'ere gav. De slap nemlig også meget mere diskant igennem... Havde vi bedt ham prøve at skifte de to fake-OP27'ere med 741'ere ville han sikkert have kunnet høre alle mulige fejl. Psykologien spiller en stor rolle i HiFi verdenen.

Hilsen Kim

Takk. Endelig en som har forstått noe. Selv om jeg faktisk kan høre 741, men husk at da skal de utyres fullt.

5532 som jeg bruker i alle mine konstruksjoner har selvfølgelig bedre data, men jeg er enig med KIM i at du skal vite hva du lytter etter, og at i mange tilfelle kan en 741 brukes. Problemet i et generelt projekt er at alle OP amper i utgangspunktet bør være like. Om man driver med normale nivåer er en 072 det beste og rimeligste alternativ. Skal man ha lav støy i et diff amp trinn må man bruke noe med lavere spenningstøy, som 5532. OSV.

Med hilsen Arne Offenberg

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg