Hjælp til kredsløbsanalyse

Hej alle dygtige

Jeg prøver at konstruere en simpel styring af 4 outputs med 5 inputs: De
4 input styrer hver et output, således at hver gang et input aktiveres,
tændes det tilhørende output, og alt andet slukkes. Det 5. input slukker
alting. Det svarer nøje til en drejeomskifter med 5 positioner; slukket,
1, 2, 3 eller 4 tændt.

Men fordi jeg ønsker at implementere en drejeomskifters funktion med
ringetryk er jeg endt i en konstruktion som:

http://try2.info/Schematic.png

Jeg har prøvet at simulere kredsløbet med et morsomt legetøj jeg fandt
på nettet:

http://www.neuroproductions.be/logic-lab/index.php?id27%95

Det lader til at virke fint, bortset fra at begyndelsestilstanden er
kaotisk, hvilket dygtigere folk end jeg nok ville fikse. Jeg har
endvidere simuleret kredsløbet med CircuitLogix

http://www.circuitlogix.com /

(elev versionen) som udviser præcis samme adfærd.

MEN...
Når jeg bygger kredsløbet på et breadboard, får jeg en anden adfærd:
A tænder 1 og slukker de andre
B tænder 2 og slukker de andre
C slukker de andre
D tænder 4 og tænder 3 på halvt blus og slukker de andre
C efter D tænder 3 på halvt blus og slukker de andre

En lille video af denne adfærd kan se på en af

http://try2.info/Styring_fejl.mov
http://try2.info/Styring_fejl.wmv

Så nu er mit spørgsmål: Er det blot en sjuskefejl på breadboardet som
jeg ikke kan finde, eller er der noget fundamentalt galt med min
tænkning? Er der forhold der gør sig gældende, som jeg ikke har tænkt på?

Ovenstående kredsløb er plan A. Plan B er at bruge en drejeomskifter.
Plan C er at kaste mig ud i en Arduino løsning. Men først vil se om jeg
kan lære noget af plan A (og C under alle omstændigheder).

Med venlig hilsen
Jørgen Mangor Iversen

Re: Hjælp til kredsløbsanalyse
Jeg orker ikke gå i detaljer, men vil da mene det burde kunne virke.
Jeg lavede for en menneskealder siden samme funktionalitet, og mener det
var med 1 stk MC14514 og et antal dioder til hver tryk, som gav den
binære værdi for 1 til 16 udgange. - Måske en ide?
Ideen i daværende koncept var at der kørte en 5leder rundt til trykkene
som sad ret spredt.

//finn

Re: Hjælp til kredsløbsanalyse

Jeg synes du gør det lidt besværligt for dig selv.

Jeg vill anvende MOS4013, der er to stks. i hver kreds, så du kan nøjes med
to kredse i alt.

Start med en modstand 10K til stel og en nf-kondensator til + fra RESET (Ben
4 og ben 10). Hvis en af dem skal være tændt når du starter, kan du sætte
den ene til SET (ben 6 eller 8) istedet for RESET.

DATA (ben 5 og 9) skal til +.

Clock fra ringetrykkene skal til CLOCK (ben 3 og 11) samt forbindes til de
andres RESET med en diode.

Den leder som slukker det hele, skal bare forbindes til alle RESET'er med
dioder.

Husk at sætte alle input-ben til stel med en modstand (10K). SET f.eks. Og
CLOCK, hvis du mener det med ringetrykkene alvorligt, for så er der ikke
noget på indgangen når der ikke trykkes. Det er MOS-kredse ikke så glade
for.

Det bør funke!

Re: Hjælp til kredsløbsanalyse

Helt enig
Man kan ogsE5% bare sE6%tte dioden til SET og RESET pE5% de andre. Det er
mere logisk synes jeg

Re: Hjælp til kredsløbsanalyse

Det har du forresten helt ret i. Det er nok fordi jeg er vant til at bruge
4013 som flip-flop, hvor "Q NOT" forbindes til DATA. Så clock skifter fra 0
til 1 og vice versa.
Men når den altid skal sættes til "1" uanset hvad, så er SET jo det
indlysende valg.

Re: Hjælp til kredsløbsanalyse
Tak for hjælpen til dem der tog sig tid til at se på mit problem. Det
var en stor hjælp for mig at der blev sagt god for selve opstillingen.
Nu har jeg fundet min(e) monteringsfejl, og det virker som det skal.

Jeg ved godt at der er mange måder at løse samme problem, men nu havde
jeg komponenter til den valgte metode, så det foretrækker jeg at benytte
mig af.

/Jørgen

Site Timeline