Hjælp til kredsløbs forståelse

Jeg er røget i mental selvsving over et lille elektronik problem.

Hvis man laver en simpel spændingsdeler af to modstande og sætter en
kondensator over den ene får man en ekspotentiel opladningskurve. Efter
uendelig lang tid når man spændingsdeler spændingen. Jeg har smidt et lille
diagram her
http://www.spootnik.dk/div/el.gif
og glemt at skrive at det får 12 volt dc. Spændingsdelingen bliver 10 volt
med de værdier jeg har i blåt kredsløb. Ingen tvivl om det.

Men hvis jeg nu sætter to modstande og to kondensatorer på, hvad sker der så
? Spændingsdelingen skal blive det samme for modstandene er halveret, men
det er kondensatorerne ikke. De er derimod i serie, og det virker jo som en
halvering af kapaciteten - eller gør det, når modstandene er på ?

Spørgsmålet er om sort kredsløb giver samme resultat som blåt kredsløb eller
om "output" kurven bliver som rød eller grøn ?

Det kan jeg ikke gennemskue !  Håber nogen gider give mig en forklaring!

Kredsløbet skal ikke bruges til noget specielt, men er et tænkt problem.

Michael Lund Sørensen
Re: Hjælp til kredsløbs forståelse
lille

en
eller

Du har kun den halve capacitet og så bliver resultatet den røde kurve.

--
Hilsen
   Peter N Petersen