Hjælp til kredsløb

Hej!

Jeg sidder her med et elektronisk styret lysshow som ikke virker.

Layoutet er lidt mystisk, da der ikke er nogen trafo. De 230V går igennem en
kontakt (målt OK), en sikring (målt OK), og en kondensator på 0,68uF før den
kommer til diodebroen. På den anden side af diodebroen sidder der alm
lavspændingskomponenter så som IC'er osv. så jeg kan ikke lige hitte ud af
hvordan de 230 V bliver til lavspænding.

Jeg måler kun 1,4V over ensretterbroen, så jeg prøvede at skifte
kondensatoren uden held...

Nogle bud ?

JH

Re: Hjælp til kredsløb
Nevermind...

Der sidder en 12V zener på den anden side af diodebroen som måler temlig
kortsluttet...

Nogen som ligger inde med en 1N4742 eller tilsvarende 12V 1W zener ?

JH

Re: Hjælp til kredsløb

Ja.

Mvh Max

Re: Hjælp til kredsløb

Har nogle 1N3022 hvis du selv henter "8632 Lemming".

--
Hilsen
   Peter N Petersen

JH

Re: Hjælp til kredsløb

Er der ingen modstand i serie med 0,68uF kondensatoren?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Hjælp til kredsløb

Nope.

Men 12V zeneren på den anden side af ensretteren er feset af (kortsluttet).
Jeg får en ny med posten imorgen, og skal nok melde tilbage om skidtet så
kører.

JH

Re: Hjælp til kredsløb

Det gør det sikkert et stykke tid igen.

Men der bør en god trådviklet modstand på ca. 100 Ohm i serie med kondensatoren,
hvis man vil have dioder og zener til at have et langt liv.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Hjælp til kredsløb
kondensatoren,

Hej igen

Dioden er skiftet og den virker :-) Dog var den nye en 1,3W istedet for en
1W.
Nu er den jo "født" på denne måde uden 100 ohms modstand, så jeg vælger at
lade den være som den er.
Hvis den så kan holde et par år igen, så er måske også OK.
Ellers tak for forslaget!

JH

Re: Hjælp til kredsløb
On Tue, 07 Mar 2006 21:24:51 +0100, Ove Kjeldgaard

kondensatoren,

Ved normal drift gør modstanden ingen forskel.

Modstanden spiller en rolle ved en surge mellem fase og nul. Her vil
kondensatoren i starten virke som en kortslutning. Efter diodebroen
sidder der højst sandsynligt en lyt, som også vil virke som en
kortslutning, og hermed vil der i starten være en 'kortslutning'
gennem diodebroen og lytten. Denne startstrøm kan begrænses v.h.a.
modstanden.

VH

Torben

Site Timeline