Hjælp til kalibrering

Jeg har lige bygget et L/C meter  og det vil jeg jo gerne
have kalibreret, til det søger jeg en kondensator med
en nøjagtig værdi omkring 1000 pF, nogen ideer om
hvor jeg får fat i sådan noget ?

http://www.sandcastle.dk/artikler/Pic-L&C-Meter.jpg

Max

Re: Hjælp til kalibrering

Vil du lE5%ne et (nok ganske ukalibreret) LRC meter og sammenligne med?

Klaus

Re: Hjælp til kalibrering
Hej Klaus

Kunne jeg lokke dig til at tage nogle stykker 1000 pF kondensatore,
måle dem og notere resultatet og så smide dem i min postkasse ?

Max

Re: Hjælp til kalibrering

Hov, den smuttede vidst.

Ja, det er muligt - hvis jeg har nogle 1nF på lager.

Men det bliver tidligst i næste uge.

Re: Hjælp til kalibrering
Hej Klaus

Ellers kan jeg da sende dig nogle :)

Helt fint med mig, det er rigtig fint bare at du gider.
Det tog mig 20 år at få mig taget sammen til at
bygge det, så et par uger fra eller til gør ikke den
store forskel.

Max

Re: Hjælp til kalibrering
Hvor i landet befinder det sig?

Hans Mikkelsen

Re: Hjælp til kalibrering
Hej Hans

I Horsens.

Max

Re: Hjælp til kalibrering

Se fx ELFA varenr. #65-455-03, 1000pF +/- 1%, polypropylen, 630VDC

--
TA

Re: Hjælp til kalibrering
Hej TA

Ja, den kunne man jo bestille en af, tak for tippet.

Max

Re: Hjælp til kalibrering

Fint instrument :-)

Et par ideer til alternativ kalibering af egne kondensatore:

1. RC led, tonegenerator, scop. Spørgsmålet er dog hvad den samlede
unøjagtighed bliver.

2. Coax-kabel, http://www.firecommunications.com/coaxstat.shtml
Alt efter hvad du har på lager i hvilke længder, så burde det være
muligt at lave noget.. RG58 er 21.1pF/feet, så 47.39 feet /  og du har
en vinder, okay, 14.45meter er måske ikke noget man lige har på lager
eller ønsker at klippe af til formålet, men hvis du skal måle mindre
størrelser er coax kabel godt :-)

/Jan Rasmussen.

Re: Hjælp til kalibrering
Hej Jan

Ideen er god, men man har jo ikke kontrol af om man laver det
rigtigt, det kræver jo et kalibreret instrument som kontrol.

Max

Re: Hjælp til kalibrering

Enig, længde, faktisk pF/cm i kablet samt tilslutningen af kablet vil
spille ind med ukendte faktorer.

Har dog kaliberet udstyr på arb. Men hvor stor nøjagtighed skal nogle
kondensatore måles med? en faktor 10 på den forventede nøjagtighed på
dit måleudstyr? Så skal jeg se om jeg kan matche noget der er bedre end
det og måle nogle kondensatore og sende inden portoen stiger :)

/Jan.

Re: Hjælp til kalibrering
Hej Jan

Det er ikke den store nøjagtighed der er tale om, den ligger i området
+/- 1% plus udlæsningsnøjagtigheden.

Max

Re: Hjælp til kalibrering

Max.

Jeg har flg.

56pF 1%
56nF 1%
100nF 1%
18nF 2%

-som du kan benytte.

MVH Finni

Re: Hjælp til kalibrering

Nu ved jeg ikke hvad der blev af det indlE6%g jeg skrev som svar. PE5%
forhE5%nd undskyld hvis der dukker to svar op..

Hvis du kommer til SF8%nderjylland en gang, har jeg en dekadekondensator
som dE6%ker omrE5%det 1nF (2, 3, 4...nF) - 11uF med en nF8%jagtighed pE5% 0=
,5%
som du kan koble dit meter op imod.
Jeg foretrE6%kker at dekaden bliver her pE5% adressen hvilket jeg hE5%ber p=
E5%
forstE5%else for.

Hilsen Kim

Site Timeline