hjælp til kabel/netværksteknik ønskes

Jeg har trukket en del netværksinstallationer. Nu vil jeg gerne udvide og
sætte 2 forbindelser på hvert kabel ved at at forbinde henholdsvis 1-2-3-6
og 4-5-7-8 til hver sin port i switchen.
Til det formål har jeg købt nogle rj45 y-adaptere
http://shor.ter.dk/469651572 .
Disse er fuldt monterede dvs ben 1 giver forbindelse til de 2 andre ben 1.
Min tanke var at klippe ledninger inde i stikket så kun 4 ledere var
forbundet i hver af de 2 ´grene´.
Men det virker ikke.
Jeg har ødelagt et par stik ved at klippe 3 ledere hvorefter kabeltesteren
melder at der kun er forbindelse på 3 ledere. Når jeg f.eks. klipper leder
4, forsvinder forbindelsen på leder 3 også. Er det noget med parsnoet
tingeling, og bølger eller hvad sker der?

Er min ide dødsdømt?

Jeg har også købt et par patchkabelfordelere http://shor.ter.dk/283151589 ,
men det kan jeg heller ikke få til at virke.

Et alternativ er at sætte små switche op, eller forsøge med trådløs
forbindelse. Jeg vil gerne undgå switche - det gør hver forbindelse mindre
sårbar, og jeg har endnu ikke nogen positive trådløse erfaringer.

Tips og svar modtages gerne.

Tony

Re: hjælp til kabel/netværksteknik øn skes
Træk et ekstra kabel i stedet for alle disse ting som forringer dit net.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Tak for svar. Det er desværre ikke en brugbar løsning, og derfor leder jeg
efter alternativer.

Tony

Re: hjælp til kabel/netværksteknik ønskes
Du er klar over, at ved kun at anvende 4 ledere i netkablet, så har du kun
10Mbit overførsel... Du skal bruge 8 ledere for at have 100Mbit netværk.
Grunden til at lederne er snoet parvist, er for at dæmpe bl.a.
selvinduktioner og dermed påvirkning af støj. Fx skal send og recieve benene
være "et par" hvis du forstår.

Men hvis du gerne vil køre 2 computere over samme kabel kan det sagtens lade
sig gøre, blot skal du huske at du ryger ned på 10Mbit.

Håber det kan hjælpe.

mvh Frank

Re: hjælp til kabel/netværksteknik ønskes
On Wed, 10 Nov 2004 22:43:51 +0100, "Frank Johnson"

Huhhh ??

Du mener vel Gbit her

Carsten

Re: hjælp til kabel/netværksteknik ønskes
On Wed, 10 Nov 2004 22:43:51 +0100, "Frank Johnson"

Vås

Re: hjælp til kabel/netværksteknik øn skes
Er installationen Cat5E ?
Hvis ikke opgiv at få det til at fungere.

Har du selv udført den ?
Så kan du også have problemer, følg anvisningeren fra leverandøren så
tingene er monteret korrekt.
Det er næsten sikkert et installationsproblem.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
Re: hjælp til kabel/netværksteknik ønskes

Tjaa hvad skal jeg sige, så må du vel have lavet noget galt med din
"backbone"

Re: hjælp til kabel/netværksteknik ønskes

Fra switch går 2 kabler over i fordeleren, herfra et langt kabel til den
næste fordeler, og herfra til 2 computere.
Hvad kan være galt i det?

Tony

Re: hjælp til kabel/netværksteknik øn skes
-Hvis de 2 patch kabler fra switchen er fabriksfremstillede og af god
kvalitet er de sikkert ok.
- Hvis fordeleren er af god kvalitet er den sikkert ok.
- Hvis patch kablet fra fordeleren er fabriksfremstillet og af god
kvalitet er det sikkert ok.
- Hvis du selv har monteret udtagene og den faste installation med
vægdåser og stift installationskabel efter fabrikantens anvisninger og
med de rigtige par på de rigtige steder er det sikkert ok.

og det samme gælder i den anden ende.

Hvis du ikke har gjort alt som beskrevet ovenfor er det sikkert her du
har problemet.

Da du måske har mere en 4 samlinger af stik i forbindelsen kan det
muligvis ikke fungere med 100 Mbps.