Hjælp til køb af antennekabel

Hej NG

Jeg har installeret et TV-kort i min PC, og har forbundet det til
antennestikket (kabelTV) med et billigt antennestik, jeg har liggende.

Det giver mildest talt et dårligt billede. Jeg prøvede for testens skyld et
at de medfølgende antennekabler (med stik) fra TV'en i stuen, og billedet
blev nu noget bedre men stadig ikke optimalt.

Nu har jeg bestemt mig for at købe et nyt antennekabel (5 meter), men hvad
skal jeg købe, for at få et kabel af (meget) god kvalitet? Hvis jeg kan købe
det i Århus eller på nettet vil det være fint ....

Jeg har søgt lidt på nettet og set typer som RG-213, RG-214 og lignende
anbefalet, men er det sådan et, jeg bør købe? Hvad med han- og hunstik - kan
jeg fint bruge et "standard-stik" (købt i f.eks. Bilka) til formålet og
hvordan monterer man det korrekt på kablet?

På forhånd tak!

AJ

Re: =?iso-8859-1?Q?Hj=E6lp?= til =?iso-8859-1?Q?k=F8b?= af antennekabel

Når du nu fører et antennesignal ind mellem de andre med et andet
signalniveau bliver det ringere.

Har du ikke mulighed for at overføre på composite eller s-video niveau i
stedet? Det vil du få et endnu bedere billed ud af.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hjælp til køb af antennekabel
kan

De billige på faste metre prepakket i poser set i supermarkeder og div.
GDS-shops skal du IMHO ikke købe, da de åbenbart ikke kan håndtere
frekvenserne på de højeste kanaler. Antennekabler kommer i flere typer, som
du selv har fundet ud af. Jeg synes, du skal prøve at købe det tykkeste med
fast midterleder, du kan få i forretningen. Kablet hænger forhåbentlig på en
rulle, så man kan afklippe de antal meter, man skal bruge. Og så et par gode
stik selvfølgelig. En han og en hun. Nu kender jeg ikke lige de stik, du
nævner, så det tør jeg ikke lige udtale mig om, før jeg har set dem. Men
indtil videre kan du kigge her:
http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/0/c1256aaa0047064dc1256d6b00402a45?O
penDocument

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: Hjælp til køb af antennekabel
Hej Bo

Hvordan ved man hvad "gode stik" er og er det tykkeste kabel lige med bedste
kvalitet?

AJ

som
med
en
gode
http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/0/c1256aaa0047064dc1256d6b00402a45?O
lyden,

Re: Hjælp til køb af antennekabel
Max har givet et godt svar. Jeg vil bare supplere og sige, at hvis du kan
finde ud af, hvilke kanaler og dermed frekvenser, du skal have gennem
kablet, vil det være lettere at råde dig. Men til TeleDanmarks kabeltv og
andet med mange kanaler, hvor der der så er en meget stor chance for, at
nogle kanaler ligger i det høje område(700 - 800 MHz), vil jeg anbefale det
tykkere kabel. Men da det kun er 5 m., er der vel råd til at eksperimentere
med det tyndere og billigere (der findes kun hvjv to størrelser i handlen).
Jeg vil dog stadig anbefale det tykkere.

[...]

Hej Alex,

Er det ganske almindelige antennestik du tænker på ?

Drop mig evt. en mail med adresse, så skal jeg se om ikke jeg kan grave
sådan en stump frem - i en kvalitet du ikke finder i alm. forretninger.
(Tykkelsen betyder ikke det store - 5mmØ er rigeligt, de tynde er også OK,
men selvfølgelig ikke så stærke overfor fysiske påvirkninger).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har sendt dig en mail. Hvorfor har tykkelsen i grunden i det store at
sige, jeg synes at have læst det modsatte rundt omkring, når jeg har søgt
lidt efter info?

AJ

Re: Hjælp til køb af antennekabel
Hej Alex

Alt andet lige så er jo tykkere, jo bedre. Det man mener med kvaliteten af
et
coaxkabel er dæmpningen gennem det. Når man sender et højfrekvent signal
gennem et kabel, ja så kommer der altid mindre ud end der kom ind, jo højere
frekvens, jo større dæmpning. Denne dæmpning kan man på mange måder
begrænse, impedansen på kablet har stor betydning og i dit tilfælde skal
du bruge 75 Ohm coax kabel. Ligeledes har de isolationsmaterialer man
anvender til kablet stor betydning og så er der tykkelsen også. Hvis man
laver et standard kabel på 6 mm. og et på 10 mm. ja så bliver det tykke
det bedste, men hvis man så optimere det tynde, ja så kan man lave det
lige så godt som det tykke. Så dit kabelvalg afhænger meget af mange
faktore. Desværre er det også sådan at stive ubøjelige kabler er bedre end
bøjelige, så som du kan se er der tale om en masse kompromier under
valget.

Mvh Max

Re: Hjælp til køb af antennekabel
Hej Max,

Nu var der tale om 5m, så det var ikke dæmpningen jeg mente (det er nok
ikke til at måle forskel ved de frekvenser det skal bruges til).

Det jeg her kaldte kvalitet var en ordentlig skærm, der på konsumkabler
oftest er hullet som en si :(

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Hjælp til køb af antennekabel
et
Havde de samme problemer og løste dem
ved montering af hf tætte antennestik.

--
Hilsen
Michael.

Re: Hjælp til køb af antennekabel

Problemer af den type skyldes ofte direkte indstråling
fra TV sendere i nærheden.

Mvh Max

Re: Hjælp til køb af antennekabel

Korrekt, men en sender kan være mange ting, i mit tilfælde var
det indstråling fra komputeren tv kortet sad i.

--
Hilsen
Michael.

Site Timeline