Hjælp til input kredsløb

Jeg prøver på bedste vis at bygge en dims, sådan lidt for sjov. Til
verifikation af dette har jeg bygget en lille prøveopstilling af
kredsløbet på
http://www.try2.info/img/Input_orig.gif. Men jeg er ikke
sikker på at denne opstilling er følsom nok til at få gavn af min
sensor. Sensoren er noget spole/jernkerne der paseres af noget
(magnetisk?) metal, nærmere bestemt "Speed Impulse Transmitter" på en
BMW K100 motorcykel. Outputtet skal videre til en inverteret Schmitt
trigger, en 4553 og lidt andre kredse.

Jeg har forsøgt at sætte en LED med formodstand hen over udgangen,
senere i stedet for kollektormodstanden, i forventning om at jeg ville
kunne se LED'en blinke i takt med impulserne på indgangen. Men der er
absolut ingenting at se. Er denne tilgang til afprøvning af kredsløbet
for naiv?

Nå, men i overbevisning om at dette ikke er tilfældet gik jeg på
biblioteket og lånte Anvendt Elektronik (som nogle måske husker ligesom
jeg), bladrede, læste og repeterede i en uge, og kom frem til en
opstilling som på
http://www.try2.info/img/Input_ny.gif, i håb om at
dette kunne forstærke signalet yderligere, ud fra en idé om at signalet
fra kilden var for svagt. Samme hekseri med LED til at se blink, men intet!

Nu er gode råd dyre. Jeg er sikker på at sensoren giver signal, eftersom
jeg afprøver med roterende hjul, motoren i gang og bagenden hævet på en
buk, samt iagttager udslag på speedometeret. Jeg er også sikker på at
der kommer signal hen til min prøveopstilling. Ligeledes er jeg sikker
på at der er strøm på min opstilling (en anden LED). Endelig er jeg
sikker på at jeg nu for fjerde gang har loddet det hele rigtigt sammen.
(Det skulle være mærkeligt om jeg gør det forkert hver gang.)

Kan jeg få nogen med større indsigt end min (jeg fik det vist aldrig
rigtigt lært første gang for 30 år siden!) til at se diagrammerne og
afprøvningsidén igennem, og give mig inspiration til at komme videre?

På forhånd tak
Jørgen Mangor Iversen

Re: Hjælp til input kredsløb

Hvis det er en almindelig magnetsensor, baseret på en spole, vil
udgangsspændingen være afhængig af hvor hurtigt Du drejer tandhjulet.
Men jeg kender ikke noget til motor-cykler...

Bo //

Re: Hjælp til input kredsløb

Huh-ha, jeg tror at det er mere kringlet end som så, Bosch og Lucas
arbejder sammen om sensorer, og hvis at det ligner dem der bruges på ældre
Jaguar, så er der elektronik i sensoren. Prøv at måle med et voltmeter over
sensoren, og drej hjulet langsomt. Jeg tror at Du kan få et "statisk"
signal fra sensoren á noget med høj = 8-12 volt, og lav 4-6 volt.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb

Indkoblet i det originale kredsløb that-is. Speedometret er
forsyningskilden til elektronikken i sensoren.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb

Hej Orla

Tak for din respons. Hvis jeg havde mistanke om at det var en Lucas
komponent, havde jeg kylet den langt væk for meget længe siden.

Omhyggelig granskning af både den fysiske komponent og motorcyklens
ledningsdiagram viser, at sensoren kun har 2 ledninger tilsluttet, heraf
er den ene stel. Der går lige et par dage før jeg kan komme til at måle
om du har ret, men jeg formoder stærkt ud fra ovenstående at sensoren er
en passiv komponent.

Hvilket fører mig tilbage til mine oprindelige spørgsmål, om
diagrammernes validitet, og min strategi for at teste dem.

Med venlig hilsen
Jørgen Mangor Iversen

Re: Hjælp til input kredsløb

Ingen grund til. Uden Lucas havde Bosch aldrig færdigudviklet deres første
indsprøjtningsanlæg :-o I øvrigt var de Lucas elektroniske tændingsanlæg,
monteret i Jaguar, stortset uforgængelige. I dyb kontrast til det
upålidelige l.... Bosch anlæg 80-er Opel var udstyret med. :-|

Nemlig, kun to ledere  :-)  Strømmen, som sensoren trækker, afgøres af om
der er en "tand" ud for sensoren. I speedometret "måles" over en modstand
til +

Nej, men "polvend" diagrammet, NPN > PNP, emitter til +, diode modsat und
so weiter.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb
Jeg lod mig inspirere af dit "polvende" forslag, købte et par PNP på vej
hjem og kom frem til følgende opstilling:
http://www.try2.info/img/Input_orla.gif. Som jeg forstår det, er der
ikke rigtig noget "und so weiter", blot at skifte transistorerne og
vende dioden. Men ak, jeg kan stadig ikke få nogen indikation af at det
virker.

Jeg lod mig også inspirere til at måle på sensoren, hvilket stadig (med
mit primitive multimeter) viser at den er en passiv komponent. Der er på
intet tidspunkt (med/uden tænding, motoren startet eller ej) spor af en
forsyningsspænding til sensoren. Men når hjulet kører langsomt rundt
svinger spændingen mellem plus/minus 6-8 mV, hvilket falder til nul når
hjulet standses. En meget direkte sammenhæng.

Det leder mig frem til at jeg faktisk burde kunne få en fornuftig
aflæsning af sensoren med det originale kredsløb
http://www.try2.info/img/Input_orig.gif, som ophavsmanden står inde for
med en anden type sensor. Jeg skal jo bare have trigget et par kredse,
men mistænkte problemer med følsomheden. Jeg kan jo ikke ud fra det
tidligere forløb helt udelukke at jeg har loddet noget galt sammen i
mine prøveopstillinger.

Et par hints (eller en tegning) til hvordan jeg kan få en (gerne visuel)
  indikation af det originale kredsløb vil jeg finde yderligere
inspirerende.

---
Jørgen Mangor Iversen

Re: Hjælp til input kredsløb
hvorfor sidder dioden der?
du er vel klar over at over en standard diode er spændingsfald på ca. 0,6 V
og schottky dioder ca. 0,2 V så det er ikke så underligt at du ikke får
noget igennem hvis du kun kan måle 8 mV = 0,008V

Rasmus
Re: Hjælp til input kredsløb

-hvilket tyder på at min antagelse om en spole stadig har en chance.
Spændingen vil være afhængig af hvilkr hastighed, Du drejer hjulet med,
men det kan man lettest se på et oscilloskop.

Bo //

Re: Hjælp til input kredsløb
Hejsa,

.. Og det skal så nok lige bemærkes at udgangssignalet vil svinge mellem ~4
og 8 V; Vout når aldrig til 'stel'..

I min verden mangler der et bias-kredsløb til Q5 ??

/Claus

Re: Hjælp til input kredsløb

Fair nok, men med dioden uforspændt, og med et signal i millivolt klassen,
så er det klart at kredsløbet ikke virker. Prøv at bytte dioden ud med en
kondensator, og ensret så evt. efter forstærkeren.

Eller endnu bedre, "stjæl" det tilpassede signal i speedometret.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb
Nu virker det!

Tusinde tak for alle de inspirerende svar i gruppen. Jeg endte med en
konstruktion som
http://www.try2.info/img/virker.gif, hvor jeg satte en
stor kondensator i stedet for dioden i indgangen. Med 100uF burde jeg få
tilfredsstillende signal i området <5 til 125 Hz. Det sidste vil svare
til ca. 160 km/t, hvilket alligevel er teoretisk maximum.

Desuden satte jeg et 22k trimmepotentiometer som formodstand til LED'en.
Da jeg justerede det til ca. 3Kohm, kom der fine (små) glimt fra min
LED. Hurra!

Nu er mit sidste spørgsmål hvilken størrelse kollektormodstand jeg skal
erstatte LED og R2 med i den endelige konstruktion. Til den tid vil
kredsløbet blive forsynet med +8V, i stedet for testopstillingens 9V
batteri. Det originale kredsløb angiver 47Kohm, hvilket sandsyligvis vil
virke. Men et godt bud, gerne ledsaget af en verificerbar formel, vil
blive modtaget med tak.

---
Jørgen Mangor Iversen

Re: Hjælp til input kredsløb

Overvej en ting:

Den spole du tager signalet fra, vil når magnetfeltet nedbrydes lave en
netagiv spænding. Den spænding sender du ind på basis af din transistor,
har den godt af det ?

Din transistor forspænder du med 100kohm til +, det vil sige at den er
on hele tiden, undtagen i det korte øjeblik du får den negative puls fra
spolen, vel at mærke en puls der "bruger" mere strøm end transistoren og
dermed trækker niveauet til 0 volt (eller under).

Jeg ville prøve denne:

                               --------o

                              .-.
                              | |
                              '-'

                               o-------o
                 10k           |
                 ___         |/
         |------|___|---o----|  BC547
         C|             |    |>
         C|             -      |
         C|      1n4148 ^      |
         |              |      |
         ---------------o------o-------o
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: Hjælp til input kredsløb

Det er signal i millivolt klassen :-/  Ja, transistorer klarer ganske høj
reverse bias spænding.

Vil aldrig virke med de lave spændinger som Jørgen har målt fra sensoren.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb

Fører man det gennem en kondensator vil det heller ikke virke....

Re: Hjælp til input kredsløb

Det er netop det det gør ;-) Jørgen beviste det :-)  Så længe den
efterfølgende transistor er forspændt i det nogenlunde lineare område, så
virker det, som i alle andre forstærkere.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb

Sikkert for bøvlet at regne på i den simple opstilling, (der skal måles Hfe
for den enkelte transistor), vælg den modstand som giver halv spænding over
modstand, henholdsvis transistor.

Orla Pedersen
Re: Hjælp til input kredsløb
godt du kunne få det til at virke...
som orla skriver mht. kollektormodstanden så skal du jo være opmærksom på at
den vælges på baggrund af hvor stor en strøm du ønsker der skal løbe...

Rasmus
Re: Hjælp til input kredsløb

Står dioden "D1" rett vei? Sett en stor kondensator på utgangen før
(sammen med) testdioden; det er nok vanskelig å se lyspulsene.

HM

Site Timeline