Hjælp til FET

Jeg har fundet dette diagram:

http://www.w-net.dk/diagram.png
(den skulle kunne styres direkte fra Arduino udgang)

Men jeg vil gerne have så jeg styrer på plus og ikke minus, da jeg skal
bruge styret plus i mit projekt,

Jeg er absolut ikke verdensmester i FET, og hver gang jeg finder noget
brugbart diagram, så kan jeg ikke finde fet´en nogle steder.

kan jeg gøre noget ved diagrammet, så jeg styrer plus,? eller skal jeg have
fat på en anden FET??

//Brian

Re: Hjælp til FET

Brug en P-FET i stedet for en N-FET. Modstanden fra Gate til - flytter
du så den går fra Gate til +.

Bemærk at du skal invertere dit PWM output i softwaren - En P-FET tænder
når den "hives" mod stel.

/Thomas

Re: Hjælp til FET
Tak, og hvilken P-Fet kan det så anbefales at bruge? den skal kunne tage et
par ampere, og være noget der kan købes i dk ?

//Brian

"Thomas Rasmussen"  skrev i meddelelsen

[...]

Kig på dette diagram:
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/December/28/C8CC_4EFB0A37.jpg

FET'en er ikke kritisk. IRF9530, IRF9540 eller IRF9Z34N (PC-elektronik
har dem)

/Thomas

Re: Hjælp til FET

Hej BP

Bemærk at man ikke bør have mere end ca. 15V over Vgs på p-MOSFET, eller
futter MOSFETten af.

Så der skal være en (ekstern) zenerdiode på ca. 12-15V f.eks. 1/4-1/2W.

Det forudsætter igen, at der en modstand i serie med BC547 kollektor
eller BS108/2N7000 drain, så strømmen begrænses hvis f.eks. 24V sættes
over Vgs på p-MOSFET.

En anden mulighed er en spændingsdeler, som tilgodeser både høj nok Vgs
ved lav forsyningsspænding og lav nok Vgs<15V ved høj
forsyningsspænding, evt. med zenerdiode.

-

Hvis du vil have en laveffekt MOSFET kan du se på (skal have pull-down
modstand over gate-source):

-

BS 108:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id15%12

Datablad:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/BS108-D.PDF

-

2N 7000:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id10%058

Datablad:
http://www.fairchildsemi.com/ds/2N/2N7000.pdf

Glenn

Re: Hjælp til FET
Nu er jeg langt fra expert endnu, så der er meget at de i siger, som jeg
ikke fatter en meter af.

hvis jeg bruger dette diagram:
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/December/28/C8CC_4EFB0A37.jpg

og sætter PWM til direkte til PWM på arduinoen, så er der R1 og R2 hvilken
værdi skal jeg sætte dem til ?

Vil det virke? og skal der tilføjes noget ?

Jeg kender ikke helt hvilken frekvens udgangen skal køre endnu, men ca 35%
af fuld gas.

Mvh Brian

[...]

Hejsa,

Hvad er 'fuld gas'? 1Hz?, 1kHz?, 1MHz?, eller....?

Det er betydende for valget af modstandsværdier.

/C

Re: Hjælp til FET
fuld gas er 100% - analogWrite(255) - altid on

/Brian

Hejsa,

Hvad er 'fuld gas'? 1Hz?, 1kHz?, 1MHz?, eller....?

Det er betydende for valget af modstandsværdier.

/C

Re: Hjælp til FET

Vil det sige ingen pulsbreddemodulation/PWM?:

http://da.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddemodulation

Glenn

Re: Hjælp til FET

Duty cycle = 100%

Du må meget undskylde, men det der er beskrevet der, grafen, har ikke
meget med PulsBreddeModulation, PWM, at gøre.
Hvad den modulationsform kaldes ved jeg ikke.

--
Uffe Bærentsen

Re: Hjælp til FET

Ved PWM er amplituden normalt direkte afhængig af duty cycle på PWM
signalet.
Lav duty cycle => Lav amplitude

Det der er beskrevet i det du linker til er en funktion, hvor ændringen
af amplituden er afhængig af duty cycle på PWM signalet.
Lav duty cycle => Lille ændring af amplituden

--
Uffe Bærentsen

Re: Hjælp til FET
Hejsa,

OK, godt så. Jeg prøver at omformulere:

Hvis du nu laver en analogWrite(127) - halvdelen af tiden er signalet lavt,
den anden halvdel højt, hvor ofte vil dette signal så repeteres? Hvert
mikrosekund? Hvert millisekund? Hvert sekund? Hver time?

/C

Re: Hjælp til FET
Re: Hjælp til FET
Hejsa,

No-go!
Med mindre den port-pin på Arduino'en  der skal styre P-FET kan håndtere
12V..?

/Claus

Re: Hjælp til FET

Ups... Overså de 12V! I så fald kan P-FET'en styres med en BC547 eller
lignende.

Forstår jeg OP ret, vil han have sin pære tilsluttet fast stel - derfor
P-FET'en.

/Thomas

Re: Hjælp til FET

det letteste er at bruge en kombination, der indeholder en P og en N-fet
i samme pakke. Så bruger man N-fet'en til at styre P'en.

Bo //

Re: Hjælp til FET

Hej Brian

Hvad betyder styret plus?

Gæt: Når udgang er høj tænder pæren?

Kredsløb OK.

-

Hvilken ca. frekvensinterval er PWM signalet på?

Gæt: under 1KHz?

Kredsløb OK - dog bør man sætte en 10-100 ohm modstand i serie med gaten
for at minske mulighed for VHF parasitiske svingninger.

-

RFP30N06LE (60V, 30A, 0,047mOhm, Cgate=1,4nF) er en logic-level styret
n-power MOSFET - datablad:
http://www.redrok.com/MOSFET_RFP30N06LE_60V_30A_47mO_Vth2.0.pdf

FETten er stort set helt tændt for Vgs>=3V (op til Ids20%A).

-

Hvis AVR chippen får +5V kan FETten fint anvendes - se på diagrammerne
her (tryk på det rigtige billede/board):
http://arduino.cc/en/Main/Hardware

-

Alternative FETs (IRL540N - ikke IRF540N, N betyder at den er forbedret
- lavere on-modstand) - check at huset er ca. TO-220 (ikke SMD):

Datablad:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irl540npbf.pdf

Ved 3Vgs kan den være helt tændt op til 10A. Ved 5Vgs kan den være helt
tændt op til 30A.

-

Søg kun IRL <retur>
http://www.pc-elektronik.dk/shop /