hjælp til et lille kredsløb.

Hejsa

Jeg har et lille problem.

Jeg skal bruge en konstant 12v spænding i min bil max +- 10% PT stiger den
til 14v når motoren startes, og det er for meget.

Er der en der har en hurtig lille ide???

MVH
 Tommy

Re: hjælp til et lille kredsløb.

brug en 7812 spændingregulator

--
Tom

Re: hjælp til et lille kredsløb.
Hej Tommy

Det kommer an på dit strømforbrug !

Hvis strømforbruger er under 1A så brug en 7812 er det over 1A men under 5A
(f.eks.) brug en 7812 med pass transistor er det over 5A så overvej switch
mode.

m.vh..
lasse

Re: hjælp til et lille kredsløb.

5A

Hvad med de 2-2.5 volt en 7812 skal have for at virke, hvor skal de komme
fra?

En low-drop regulator kan måske bruges.

Re: hjælp til et lille kredsløb.
Hej Henrik

Åhh ja det er jo ikke til at se skoven for bare trær ... jeg havde ikke lige
tænkt på det da han skrev 14V tænkte jeg Bil applikation 14,4V lade spænding
på batteriet osv...
jamen så er der jo kun LDO eller SMPS tilbage :o)

/madsen

Re: hjælp til et lille kredsløb.

Du skal fortælle os strømmen !

Hvis den er lille kunne en zener stabalisering gøre det..

"næsten lille" så en zener stabalisering med en transistor ovenpå...

MEn lad os nu høre hvad du skal bruge

Kasper

Re: hjælp til et lille kredsløb.
Det jeg skal have sat til bruger ca. 8W ved 12 Vdc.

Re: hjælp til et lille kredsløb.
Hej Tommy,

2 stk. 1N400x i serie med forsyningen er det letteste, men en 10 Ohms
modstand før dioderne og en 15V MOV eller lignende fra knudepunktet
modstand/diode til stel er nok en god idé at have med.

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for hjælpen

Jeg er ikke helt med om hvordan du vil koble det sammen,
Kunne du måske tegne det til mig.

MVH
 Tommy

Re: hjælp til et lille kredsløb.
Hej Tommy,

Velbekomme :)

Modstanden skal være en del mindre end jeg skrev, ellers vil det hikke nor
batteriet har stået uden ladning i nogle timer. Evt. kan der yderligere
sættes en træg sikring (på ~1..3A) foran modstanden, som forsvar mod
kraftige transienter - sikringer er billigere end MOV'er.

                2 * 1N400x
 B+ O--[0R68]--+--|>|--|>|--O +Forbruger

             [MOV] (15V)

 Stel O--------+------------O Stel

--
Venlig hilsen,
Søren

Tjah, jeg har haft fint held med at bygge denne:
http://dion.swamp.dk/carpower.html

Som en bonus vil den levere 12v ud selv når batterispændingen er under
12v (under start f.eks.)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Site Timeline