Hjælp til EPROM identifikation

Jeg har fået at vide at nedenstående svarer til en type eprom der hedder
2716 (men IKKE TMS 2716) eller 4716.

Er det rigtigt, og hvorfor er det rigtigt ? :-)

24 benet, ea logo - 035127-02, EA 8316E278, 8022C

24-benet, ea logo - 035143-02, EA 8316E277, 8021C

24 benet Texas Instruments - TMS, 2516JL, AD8052

Hver af dem indeholder svjv. 2048 bytes data, og de sidder i et apparat
fra 1980.

Jeg skal have dem aflæst uden at ødelægge dem - er der noget specielt
jeg bør vide i den sammenhæng..udover hvad type de er :-)

Og hvad skal jeg spørge efter når jeg skal købe nye eprommer til backup
af ovenstående?

Lær mig noget om mine eprommer, jeg er totalt blank....eller send mig
til et website jeg kan studere så jeg kan formulere mine spørgsmål
bedre.

Håber netkarmaen slår til også denne gang. På forhånd tak

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Skjønner ikke "ea logo", hvilket fabrikat?

TMS2516 er ein Eprom.
Spessielle spenninger (-12V)
Spesiell beinstilling.
Altfor dyr som reservedel.
Kan leses som en 2716 med ekstraspenning og noe kryssede ben.

HM

Re: Hjælp til EPROM identifikation

EA. Men de eksisterer vist ikke mere. Her er en jeg i følge dette
websitet kan bruge som reserve:
http://www.arcadeshop.com/pics/earom-replacment.jpg
Måske kan man ud fra det billede se hvilken type de svarer til.

Så langt så godt :-)

Tak Harald. Hvilke ben skal kortsluttes?

Men hvorfor kan man ikke bare læse den som en 2516..?

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Hjælp til EPROM identifikation

For å løse et problem, må man først definere det?

Ønsker du bare å lese innholdet? Jeg formoder at du skal bruke det til noe?

Dersom du har anledning til å lese TMS2516. så les den.
Når det gjelder den på bildet, så står den på tilleggsokkel, muligens for å
forandre på benstillingen, slik at den får benstilling som en standard
2716?. Printet er merket "EAROM EXTENDER", og kretsen kan være en EAROM.

 Linje nr. 2 ser ut til å være hastighetsspesifikasjon, og da er første
linje typenummeret. Det er jeg ikke istand til å lese, men det begynner med:
2BC???

Skriv ned alt som står på kretsene, linje for linje. Også det som eventuellt
er skrevet på klisterlapper. Jeg har en IC-master fra 1988, og den
inneholder hoveddata for svært mange kretser.

Fortell litt mer om kortet der kretsene brukes, og et bilde!

HM

Re: Hjælp til EPROM identifikation

Jo, klart nok. Mit problem er vel egentlig at jeg ingenting ved om
eprommer og eprom aflæsning!

Ja, de skal bare aflæses.

Okay, TI chippen er altså en type 2516. Godt, det er bare det jeg vil
være sikker på så jeg ikke ødelægger den under aflæsningen.

Betyder det noget at den hedder 2516JL..? Eller kan den aflæses som 2516
(uden JL) ?

Jeg er som sagt fuldstændig uvidende, så tilgiv mig hvis jeg spørger
meget dumt.

Dem jeg har hedder EA. jvf. "ea logo".

Det gjorde jeg i første indlæg. Her kommer det igen:

24 benet, ea logo - 035127-02, EA 8316E278, 8022C

24-benet, ea logo - 035143-02, EA 8316E277, 8021C

Samt de to TMS 2716JL'ere.

Her er et billede af en af 2716'erne, min står der godt nok ikke Atari
på. De har bare klistermærker med numrene 144 og 145 på, som også
stemmer overens med det der står i manualen til maskinen.
http://www.brasington.org/arcade/hs2/asteroids/ast-rev2.jpg

Det er en Atari spillemaskine fra 1980.

Diagrammer og anden nyttig information her:
http://www.ionpool.net/arcade/asteroidtech/asteroidsrepair.html

Jeg har læst mig til at Atari ofte anvendte earoms i deres arcadespil
fra 80'erne og før, men jeg kan ikke finde noget information om hvordan
man aflæser dem, eller om det skulle være noget problem at aflæse dem.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Hjælp til EPROM identifikation
Hej Sune,

Jeg synes at huske at betegnelsen "Electrically Alterable" blev brugt af
en/nogle fabrikanter netop i de flade firsere, om de EEPROM'er der kunne
genskrives uden foregående sletning.
Måske kunne det være det "EA" står for ?  (Det ville stemme godt overens
med betegnelsen "EAROM Replacement" - Electrically Alterable ROM).

28C04 er i øvrigt en 512B EEPROM. Den tilgås som en RAM-kreds og det
underbygger da også "mistanken" :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren.

Jo, det er også det jeg er kommet frem til. Jeg mangler bare at finde ud
af om den kan 'læses som noget andet', hvis nu det læse-udstyr jeg skal
benytte mig af ikke kender lige netop den type earom...

28C04....? Okay ja, det er det der står på den her:
http://www.arcadeshop.com/pics/earom-replacment.jpg
Men jeg går ud fra at den sidder som den gør på sit eget lille print,
fordi nogle af benforbindelserne er ændret for at gøre den kompatibel.
Så jeg kan nok ikke læse mine earommer som 28C04'ere... Ja, jeg tænker
bare højt :-)

Gad vide hvordan jeg får aflæst de earommer.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Hjælp til EPROM identifikation
TMS2516 har std JEDEC pinout, sålænge du bare skal læse den, er (læs
burde) der ikke være nogen problemer.
JL fotæller at det er i keramisk pakning med rude til sletning.
Forskellen på 2516 og den ældre 2716 er at 2726 kræver 3
forsyningspændinger(+/-5V og +12V) hvor 2516 kan nøjes med en (+5V)
Datablad kan du se her http://www.datasheetarchive.com/ds.php?ID27%8714 .
Forskellighederne på de enkelte fabrikanter er når du skal programmere
dem så er der forskel på spændinger/tider tolerancer osv. Det er iøvrigt
er UV-sletbar eprom så klistermærket sidder for at beskytte den mod
utilsigtet sletning.

/carsten

Re: Hjælp til EPROM identifikation

Hvad betyder 'burde' i denne sammenhæng? Hvad kan der for eksempel
ske/gå galt?

Kanon. Tak!

Måske et dumt spørgsmål, men når du siger 'de enkelte
fabrikanter'....mener du så mere generelt inden for eprommer,  eller
mener du fabrikanter af 2516'eren?

 Det er iøvrigt er

Ja, det var så det eneste jeg vidste om eprommer inden jeg postede her i
gruppen :-)

Tusind tak for hjælpen Carsten.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Hjælp til EPROM identifikation

vanlig forbehold - dvs hvis du får ristet dine fingre og huset brænder
ned til grunden og katten løbet hjemmefra af forskrækkelse, så er det
ikke mig der betaler en ny kat ;-)

Ja, hver enkelt fabrikant af eprommer (ikke kun 2515) har sin egen
programeringsalgoritme for hver type, nogle er ret ens og nogle rister
kredsene hvis man bruger dem på andre typer. Det er specielt de ældre
typer der er (var) kritiske - men som sagt det er kun aktuelt hvis du
skal skrive kredsene.

/carsten

Re: Hjælp til EPROM identifikation

Haha, okay. Du kan få lov at erstatte huset så. :-)

Okay, men vil det sige, at hvis man sætter en eprom i læseren (den
rigtige vej) så kan den ikke gå i stykker hvis man forsøger at aflæse
den som en forkert type? Skal der ikke strøm til når man aflæser dem?
(sikkert de dummeste spørgsmål indtil nu, vis nåde :-)

Her tænker jeg selvfølgelig på de obskure earom'er jeg skal have
aflæst...Men der gælder sikkert andre regler for sådan nogle.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Hjælp til EPROM identifikation
Hej Sune

Hvor bor du ?

Jeg har en MicroMaster LV48 EPROM-brænder
der kan læse alt med ben på - jeg vil gerne hjælpe
hvis jeg kan....

--

Med venlig hilsen / Kind Regards

Poul Bundgaard
Re: Hjælp til EPROM identifikation

I Valby!

Jeg har en halv aftale med en der har adgang til en maskine i Glostrup.

Hvis det slår fejl (hvis vi ikke kan finde ud af at læse earommerne) vil
jeg kontakte dig.

Tak!

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Hjælp til EPROM identifikation
Læseren sørger for at forsyne kredsen med passende strøm så hvis man
fortæller læseren at det er en forkert type så tror den selvfølgelig på
det du har fortalt den, og så får den måske forsyning på de forkerte ben
- og det er måske fatalt, men det afhænger af hvor effektiv læserens
beskyttelse er.
Som eksempel, hvis du fortæller læseren at det er en kreds med 24 ben
men kredsen er en 28 bens er der en reel chance for at der kommer
spænding på de forkerte ben. Tilsvarende hvis du fortæller at der er en
kreds der skal have +/-5V & +12V, men kredsen er en 5V kreds så kommer
der forkerte spændinger på kredsen.

Hvis det er en 50 kr's byggesæt læser (brænder) er der nok ikke ret
meget beskyttelse, men hvis det er en kvalitetsbrænder er det en god
chance for at det virker så kredsen ikke tager skade.

In conclusion: Brug en læser der kender den pågældende kreds,
alternativt skaf et datablad på kredsen og sammenlign med tilsvarende
(benkompatible) kredse.

/carsten

--
Der findes ikke dumme spørgsmål, kun tåbelige svar...

Re: Hjælp til EPROM identifikation

Mange tak Carsten, og tak til jer andre.
Jeg vil gå på jagt efter information om de mystiske earommer.

-Sune