Hjælp til CE-mærkning

Findes der nogen genveje til CE-mærkning, som jeg ikke er stødt på (se
nedenfor)?

Jeg fremstiller et produkt der omfatter
- en strømforsyning (230VAC -> 6VDC)
- en mikroprocessor
- et relæ, der switcher 16A 230VAC
- seriel kommunikation med en anden enhed ved 19200 bps

Det skal sælges i EU, så det skal CE-mærkes. Jeg har ikke råd til
andet end en såkaldt "selvudfyldning" af overensstemmelseserklæringen
(Declarance of Conformance). Med "Selvudfyldning" forstås at ingen
myndigheder eller uafhængige testcentre skal involveres (det er ikke
med i mit budget!!)

Produktet er omfattet af EMC- og Lavspændings(LVD)-direktiverne (eller
hvad?) og hvis jeg har forstået det korrekt, kan jeg slippe afsted med
at påstå (gennem en kortfattet "teknisk dokumentation), at jeg
overholder et par passende "harmoniserede standarder" under hvert
direktiv.

Under LVD-direktivet er EN 60335 del 1 formentlig relevant:
"Sikkerhed af elektriske apparater til husholdningsbrug - Del 1: alm.
bestemmelser"
 Den koster desværre omkring 600 kr at anskaffe. Det findes ikke på
Københavns Hovedbibliotek ligesom de fleste andre EN/DS-standarder, da
EN 60335 "blot" er tilføjelser til IEC 335 (som KHB ikke fører).

Til gengæld ser det ud til, at EMC-direktivet er meget svært at
overholde for en lille virksomhed. For mig at se kræver det avanceret
måleudstyr eller ekstern hjælp (www.Delta.dk). Fx. skal jeg vel
overholde standarden EN 50065-2-1:2003:
"Signalling on low-voltage electrical installations in the frequency
range 3 kHz to 148,5 kHz ", der beskriver hvordan man sikrer sig mod
1) udstråling og 2) immunitet.
Det har jeg formentlig ikke en chance for at dokumentere.

mvh
Nils Emil P. Larsen
Nils Emil Elektronik
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: Hjælp til CE-mærkning

Jeg tror at du kan låne EN 60335 på Danmarks Tekniske Bibliotek i Lyngby,
Lundtofte,
http://www.dtv.dk/dtub/about/rules/guide_d.htm#12

jeg lavede en søgning:

https://rex.kb.dk/F/LV5NBATXK7J22LGMFI8YP7J7AEA82LCSYKJBDMYVRI9XMSYUQ9-20150?func=find-b&request=EN+60335+&find_code=WRD&adjacent=Y&x29%&y10 %
(Ovenstående link klistres sammen til een linie)

Resultat:

1 eksemplar: Elektricitetsrådet Stærkstrømsbekendtgørelsen : Elektriske
apparater
til husholdningsbrug o.l. Tillæg 1 til afsnit 134-1, 1,, Almindelige
bestemmelser 2000. DTUB( 1/ 0)

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Re: Hjælp til CE-mærkning
Hej Niels

Hvis dit produkt bruger 230V i form af direkte tilslutning skal det (så vidt
jeg er informeret) godkendes af f.eks. Demko (hvis det skal bruges i DK) og
de respektive lande du ønsker at sælge det til og her er en CE godkendelse
ikke nok.

Hvis dit produkt havde benyttet en godkendt væg transformator (og der ikke
havde været 230V tilslutninger på dit produkt) ville en CE være nok...

Prøv at ringe til Demko (UL) og forhøre dig inden du måske kommer galt
afsted.

Held og lykke med dit produkt !

M.v.h.
Lasse

Re: Hjælp til CE-mærkning

vidt
og

Der findes ikke Demko mærkning mere, det er erstattet af CE
mærkningen.

Hvordan man så opnår at CE mærke sit udstyr er op til ens
samvittighed og moral.

Mvh Max

Re: Hjælp til CE-mærkning

Og risikovurdering - risiko for at man bliver tvunget til at tilbagekalde
*hele* Lo****.
(en USB-elspareskinne fiser lige forbi hukommelsen... )

/carsten

Re: Hjælp til CE-mærkning

    Og det var bare et relæ og en diode :)

--
VH
Lars Molnit
> [...]
 > Til gengæld ser det ud til, at EMC-direktivet er meget svært at
 > overholde for en lille virksomhed. For mig at se kræver det avanceret

Kig på:

http://www.ce-mag.com /

som f.eks.:

Ensuring a Successful Visit to the EMC Test Lab.
William Stumpf.
Being prepared is essential to a productive visit to a laboratory for
electromagnetic compatibility testing. Working with the lab up front is key:
http://www.ce-mag.com/archive/03/01/stumpf.html

Case Histories: Testing Uncovers Design Problems:
http://www.ce-mag.com/archive/02/05/burgard.html

EMC Testing and Design: The Impact of Emerging European Standards:
http://www.ce-mag.com/archive/01/07/ramie.html

Grounding Strategies for Printed Circuit Boards.
Segmentation and grounding patterns can be used to control EMC problems:
http://www.ce-mag.com/ce-mag.com/archive/01/03/0103CE_028.html
Citat: "...Design and layout of a printed circuit board (PCB) for
electromagnetic compatibility (EMC) is probably the most cost-effective
measure possible in the quest for EMC compliance
Conclusion
Grounding strategies can be the key to successfully reducing EMI during
the design of a PCB. Addressing EMC problems at this very early stage
can eliminate the need for additional components and can minimize the
need for redesign of the PCB later, when the cost is much higher.
..."

The Hidden Schematic: EMC Threats in Medical Power Supplies:
http://www.ce-mag.com/archive/01/11/Kimmel.html
Citat: "...Laying Out the Circuit Board..."

EDITOR'S PAGE.
EMI: Unplugging Internet Access:
http://www.ce-mag.com/archive/02/09/edpage.html

Guide to Shielding Technologies:
http://www.ce-mag.com/archive/02/09/shielding.html

Achieving EMC for Dc-Dc Convertors:
http://www.ce-mag.com/archive/02/11/likely.html

PCB Layout: The Impact of Lightning and Power-Cross Transients:
http://www.ce-mag.com/archive/03/01/hilliard.html

Avoiding EMI Filter Problems with Proper Selection and Installation:
http://www.ce-mag.com/archive/03/03/carter.html

Overvoltage Protection for Modems Using Gas Discharge Tubes:'
http://www.ce-mag.com/archive/03/01/chiu.html

Her har du en grund til at produkter skal være indstrålingtestede:

Addressing the Risk of EMC Problems with Mobile Radio Transmitters:
http://www.ce-mag.com/archive/2000/sepoct/flintoft.html

mvh/Glenn

-

Site Timeline