Hjælp til brændt ic på hd. (8570)

Hej Gruppe...

Jeg står med et lidt træls problem. Jeg har en WesternDigital harddisk som
har været udsat for overspænding. Når den er tilsluttet pc'en, kan pc'en se
disken uden problemer... men man kan høre at disken ikke roterer. jeg har
afmonteret printet og fundet en ic med ca. 40 ben der er brændt. Er der et
klogt hoved derude der kan hjælpe mig med at finde ud af komponent navn og
evnt. montering af ny ic ?. Billeder kan ses på
www.gjersbol.dk/harddisk_billeder.htm

Re: Hjælp til brændt ic på hd. (8570)

lad mig lige få lidt flere data på harddisken
måske kan jeg skaffe et helt print
det er også lidt nemmere at skifte ud

ps.: er det fordi du har helt enormt vigtige data på disken du
gerne vil have den lavet eller er det bare for sjov

mvh

mik

se

Re: Hjælp til brændt ic på hd. (8570)

Alle de data jeg har, står på disken som er afbilledet på
www.gjersbol.dk/harddisk_billeder.htm (40Gb 7200rpm)

Har kigget efter hele print, og de er lige så dyre som en hel HD. og det vil
jeg ikk ofre.

Enormt vigtige, nej... Men der ligger bare 3 ugers taste arb. på den, men
uerstattelig, nej. Bare træls...

Re: Hjælp til brændt ic på hd. (8570)

En tilsvarende ny disk koster vel ikke mere en 500 kroner.
Hvor mange timer vil du taste for 500 kr ??

anders

Re: Hjælp til brændt ic på hd. (8570)

Det tror jeg også vil være det bedste. Og set i lyset af, at IC en
forkulet, så har den med garanti ikke kun fået 5V for meget, men nok
svarer 20V.

Oven i det, ville du skulle lodde IC'en på igen, og det kræver en chip
loddekolbe, da en almindelig vil blive for varm. Oven i det, kræver det
meget øvelse at udføre den slags lodninger!

Køb du en ny disk for 500kr, og sælge den igen bagefter for det halve.
Så har det kun kostet dig 250kr. Det er billigt! =)

Martin

Re: Hjælp til brændt ic på hd. (8570)

Du skriver at disken har været udsat for overspænding...
I det tilfælde tror jeg næppe at du kan nøjes med at skifte kredsen.
Der er ganske sikkert også brændt et par beskyttelsesdioder.

Men som mik skriver, så kan du da lige så godt se efter et print.
Jeg tror ikke han mener at købe et, men søge et fra en defekt disk (Bad
sectors)
Jeg vil også lige kigge i kælderen, hvor jeg har en stak defekte diske
stående.

Re: Hjælp til brændt ic på hd. (8570)
Jeg takker for tilbage meldingerne...
Jeg har ligesom fået det ud af det at en rep. aldrig vil kunne betale sig.
Hvis der er der så en der har en liggende som har "bad sectors" som
CarstenGP skriver, er jeg meget interesseret.

p.s. havde backup af det meste af dataen på disken, så nu mangler jeg "kun"
4 dages arbejde...

Site Timeline