Hjælp til audiokabel

Jeg tænkte på om der ville være problemer med at lægge mit guitarkabel
sammen med mit mikrofonkabel?

Jeg har før spurgt i gruppen, da jeg ville lægge mit in-ear i samme kabel,
men det blev frarådet.

Hvis i kan hjælpe mig med ovenstående ville jeg blive glad.

Jeg mangle svar på:
Hvor mange leder skal kablet have? (jeg tror 1+ skærm til guitar og så det
til mikrofonen)
Hvordan er tilslutningerne til mikrofonen (det der trebenede stik) - har i
et sted med et diagram.
Hvad er det her med om kablet er "balanceret"??

Akke
Er det noget med at

Re: Hjælp til audiokabel

Det kan jeg ikke se problemet i, hvis der bruges det korrekte kabel.

Du kom vist til at sende lidt for tidligt.

Din mikrofon er balanceret i kraft af de tre ledere, 1 til 'Gnd' og 2 til
hhv. 'audio+' og 'audio-' som kører i modfase. Det betyder at udefrakommende
støj effektivt kan fjernes fra mikrofonsignalet i forstærkeren.
Din guitar har kun 1 leder til lyd-signalet + en skærm og vil derfor være
noget mere følsom over for støj, specielt ved lange ledninger.

Jeg ved ikke om du kan finde et enkelt kabel hvor begge to kan løbe i.
Guitarkablet skal have 1 leder med omkringliggende skærm (coax), mens
mikrofonen har brug for 2 ledere (helst twistede) + skærm. Impedansen er
hellet ikke ligegyldig, hvis signalet skal komme fint igennem, så det skal
man sørge for matcher de originale XLR-kabler.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hjælp til audiokabel
Hej Martin,

Guitaren kan bruge balanceret kabel med inderlederne lagt sammen og så er
det nok lettere at finde et kabel.

Hvor lang er sådan en guitarledning mon ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis det er til scene-brug, så kan den vel nemt blive ret lang.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hjælp til audiokabel
Hej Martin,

Det er fredag, så jeg må vel hellere lade være med at sige noget om
overdreven exhibitionisme ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

udefrakommende

Okay - jeg forstår det som balanceret er altså ikke noget med længde - det
er bare at der er tre ledere på (jeg mindes noget fra walkieverdenen, hvor
det ikke var lige meget hvor lang antenneledningen var  - hed det
standbølge??)

Jeg skal bruge ca 10 meter. Jeg bruger lige nu et tolederkabel med skærm til
min guitar. De to leder er loddet sammen og skærmen - ja den er til skærm.
der er ingen problemer med støj.

Jeg har købt (lidt for hurtigt vist...) et kabel med 4 ledere, der hver har
en snoet (twisted?) skærm. Men skærmen er jo fælles kan man sige.

Må skærmen være fælles? - det vil den vel være hvis man vælger eet kabel?

Hovsa - hvad er nu impedans for noget???
Hvad skal man tage højde for?

Jesper

Re: Hjælp til audiokabel

Hvis du vil køre mikrofonen balanceret, så skal der helst ikke være en skærm
mellem dens audio+ og audio- ledere. De skal være så tæt på hinanden og
helst twistet.

Jeg forstår at det kabel du har købt er med 4 coax-kabler?

Umiddelbart tror jeg ikke at det giver noget problem at køre guitarkablet
sammen med mikrofonkablet under fælles skærm. Der kan muligvis blive lidt
crosstalk (overhøring af signal fra en leder til en anden), men det vil
sikkert være så lidt at det er uden betydning i praksis.

Jeg vil råde dig til bare at prøve at sætte stik på dit kabel og høre,
hvordan det lyder.

Vekselstrømsmodstanden mellem leder+skærm.

Hvis impedansen f.eks. ikke matcher indgangsimpedansen i din forstærker, kan
det forårsage refleksioner. Det er mest kritisk med digitale signaler, og
med analoge signaler kan kun høres, hvis man benytter ret lange kabler. 10m
tror jeg ikke er nok til at det kan høres.

Så om kablet er 50 ohm eller 75 ohm, så fortsætter du bare. Det skal nok
virke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hjælp til audiokabel
Hej Martin,

Der _må_ ikke.

Sikkert ikke de store problermer med skærmen, men det bliver ikke muligt
at køre balanceret.

Enig - med skærm og kold leder lagt sammen i mikrofonstikket.
(der behøves kun to ledere så (men de skal naturligvis være separat
skærmet, helst med en tæt skærm).

Rolig nu... Selv med (hørbare) overtoner kommer hverken Jesper eller hans
guitar op i frekvenser hvor det har betydning.

Man bruger kun impedansmatching til HF, ved LF bruger man impedans-
"bridging" (altså lavere impedans på det drivende end på det drevne).

Det kan det ikke.

Ja :)

--
Venlig hilsen,