Hjælp til at lodde

Hej Nyhedsgruppe!

Jeg er begyndt at lære lidt elektronik så jeg selv kan reparere mine
gamle synths, da det blev lidt dyrt i længden med reparationer.

Mit problem er, at jeg skal skifte en kreds, og jeg er bange for jeg
er for uerfaren til at aflodde den uden at ødelægge noget.  Er der et
sted, hvor man kan få hjælp til den slags?  Jeg vil gerne betale for
at få vist, hvordan det skal gøres.

Jeg bor i København.

Benjamin

Re: Hjælp til at lodde

Først og fremmest er der nødvendigt at du har noget ordendligt  loddegrej.

Køp en termostatstyret lodekolpe, den gamle wellerloddestation burde du
kunne få for 200-400kr brugt.

Få fat i noget 0,6 0,7 0,8 lodetin MED bly

Få fat i noget flus, og få fat i noget tinsygetråd

Få fat i noget gammelt elektronik og øv dig i at lodde ind og ud af det.

ellers vend tilbage så finder vi nok ud af noget undervisning.

Mvh. Uffe Ravn .

Re: Hjælp til at lodde
Som tilføjelse: jeg ser alt for mange printplader, der er ødelagt fordi
det er brugt for høj temperatur. Der er også nogle, der bliver utålmodig
e fordi det ikke smelter hurtigt nok, og så begynder de at mase og
vride. Det giver også skader.

Bo //

Re: Hjælp til at lodde

Ja, det har jeg også set nogle gange. Det er helvede at rep'e...
Nu da det drejer sig om en gammel synth' vil jeg tippe det er en DIL. I så
fald vil jeg anbefale at klippe benene helt oppe ved huset med en _skarp_
skævbider. Så kan selv en nybegynder tage (slå, hvis det er et lille solidt
print) dem ud uden skader. Og så evt. suge hullerne fri med tinsugetråd.

Mvh.
 Anders

Re: Hjælp til at lodde

Som sagt vil jeg helst undgå dette, da jeg gerne gerne vil kunne sætte
den i igen hvis jeg har taget fejl og der er noget andet galt.  Jeg er
ret sikker på, at den er i stykker, men hvis jeg tager fejl er det
ikke så fedt da de er både sjælne og dyre (70eur måtte jeg slippe)

Men jeg tænkte på noget... Hvis man nu klipper benene af, kan man så
ikke bare lodde dem på igen, hvis det nu var ? eller måske bare noget
ledning i stedet?

Bortset fra det, virker det ikke så svært det råd jeg fik at Michael.
Hvorfor ikke bare gøre sådan?

Benjamin

Re: Hjælp til at lodde

Hmm - så ER det den der er noget galt med hvis du lodder den ud (ellers
lader du den nemlig sidde ;-)

Det kan IKKE anbefales!
Men en sokkel er måske ikke så dum når du først har fået den ud....

Det er der ikke noget problem i. Men pas bare på - der ER altså mange
begyndere, der får smadret printet ved udlodning...

Mvh.
 Anders

Re: Hjælp til at lodde

Hvori ligger faren?  Er det ford,i man kan ødelægge noget ved at
vride?  Eller er faren at printet får for meget varme?

Jeg forstiller mig at min kreds er nem at få af med den metode, da der
kun er en række med ben, således at jeg vel ikke behøver at vride.

Re: Hjælp til at lodde
Hej Benjamin

Problemet er at printbanen ikke hænger fast når den er varm, så
er den meget let at skubbe væk fra stedet hvor den skal være
hvilket er fatalt for print. Forøvrigt så lad være med at købe en
tinsuger, de er eksperter i at ødelægge print, brug sugetråd, det
er meget mere skånsomt ved printet. Det bedste er at låne en
proffesionel udeloddepistol, sådan en kan du sikkert låne hvis
du kender en der er på et elektronikserviceværksted.

Re: Hjælp til at lodde

hvilken kreds er der tale om ??

Martin

Re: Hjælp til at lodde
Tak for svarene

Det drejer sig om følgende reparation:
http://earpick.wordpress.com/2006/10/10/junomania-how-to-fix-your-juno-106 /

Det er altså en speciel kreds, Roland 80017A som skal afloddes.
Personen som skrev guiden opgav selv at aflodde den, og klippede den
bare af, men jeg ville fortrække at aflodde den, hvis det nu viste sig
at det alligevel ikke var den, som er problemet.

Jeg har en JBC 30S 25W loddekolbe, er den ikke god nok til den slags?

Er flus=flux? og hvad bruger man det til i forbindelse med at aflodde?

Det er en god ide, at øve mig på gammel elektronik, men der går nok
lidt tid før jeg er god nok til at klare min opgave, da det skulle
være en lidt tricky chip at aflodde.  Derfor vil det være super, hvis
jeg kan finde noget hjælp et sted?

Benjamin

Re: Hjælp til at lodde
hm nu er jeg pludselig blevet bjarne kan jeg se!  Nå men jeg hedder
altså Benjamin!

Re: Hjælp til at lodde

Hvor i alverden for du de nye ic'er (VCA/VCF) fra ?
nå men any way

du skal være sikker på at den chip du udlodder virkelig er
brændt af .
Besværet ved udloddning er simpelt hen for stor til at man kan prøve sig
frem.
en god ide er at nærlæse Servicemanual
http://www.synthfool.com/schematics/Roland_Juno-106_Servicemanual.zip
især afsnit om test og test signaler.

For at udlodde en så stor chip skal du bruge en god tinsuger
http://high-com.dk/images/13600.jpg
Du kan også købe sådan en her, den koster ikke en hel bondegård
http://www.discoworld.dk/shop/popup_image.php?pID12%306

Men husk for meget varme kan ødelægge printbaner
dette er naturligvis ikke den helt store katastrofe da du
jo har adgang til servicemanual og dermed print layout
så skulle det gå helt galt har du mulighed for at fixe det med nogle små
lus. Men naturligvis mere arbejde :o)

Her er så hvad du gør.
Du kommer en helt masse tin på en række ben på ic'en sådan
at du med kolben kan varme den ene række ben op , ...på en gang.
Ved at føre kolben frem og tilbage over benene kan du få chipen til at løsne
sig i den ene side,
men igen pas på med varmen, brug en pincet eller en ic uddtrækker til at
lirke den forsigtig løs.
 Gentag det samme i den anden side.
Når ic'en er ude bruger du så tindsugeren til at "rydde op"
med ,altså for fjernet alle tin rester og rester af tin op af hullerne,
husk at være forsigtig ikke brække men lige så stille lirke ic'en ud
og igen for meget varme kan også ødelægge ic'en !
tilsidst renser du printet med isopropylalkohol (isopropanol)

 Den er sikkert udemæket til de fleste formål
 personligt fortrækker jeg en med noget højre effekt
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem79%46

Flus er en harpix opløst i sprit , i forbindelse med udloddning
for det tin til at løbe bedre ,og er en stor hjælp

Lige nøjagtig , find et par gamle print at øve dig på

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hjælp til at lodde
Hmmmm, mærkelig rådgivning. ?

Det er ikke nemt som nybegynder at genbruge den kreds du piller ud.
Både fordi du varmer på den, og mekanisk kan du ødelægge den og
printbanerne.

Så glem den kreds.

Nu er det nemmere end du tror.
Find en god og meget lille skævbider.
Klip langs kredsens krop ben for ben.
Fjern kreds kroppen.
Nu kan du varme fra enten over eller underside, benet til det løsner sig, og
trække det op med loddekolben eller en pincet.

Når så du sidder tilbage med huller der er fyldt af tin bruger du tinsuger
eller tinsugetråd.

Hvis du regner med at skulle skifte kredsen en anden gang, så monter en
sokkel istedet.

Der var vist også en der ville have dig til at skaffe noget flux, glem det,
det er indbygget i loddetin.

VH KHS

Re: Hjælp til at lodde

Ikke hvis man gør det rigtigt som de andre skriver.

Ja det er nemmere, men du ødelægger kredsen.

Sugetråd, det er mest skånsomt.

Nej, der skal bruges flux ikke tin og flus (der er jo tin nok :-) ).

Mikkel

Re: Hjælp til at lodde

Det må du gerne uddybe hvad der er mærkeligt ved den !!

og ja ved uloddning bruges der flus i rigelige  mængder

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hjælp til at lodde

men til hvad?  Du har givet mig en vejledning, der har fået mig til at
få lidt blod på tanden.  Men du nævner ikke flus nogen steder?

btw: hvor kan man købe det stads.  Kan ikke finde det på brincks
hjemmeside?

Benjamin

Re: Hjælp til at lodde

Jeg bruger det til at få tinet til at flyde lettet op i loddetråden.

Mikekl

Re: Hjælp til at lodde

Når man lodder er flus i tinnet , når man omlodder eller
udlodder er der ikke noget flus tilstede .
man bliver altså nød til at tilføre det
du kommer bare noget på der hvor du vil udlodde eller omlodde
http://virringbanen.dk/lodning_af_elektronik.pdf

jeg har købt mit her igennem mit arbejde
http://www.teleinstrument.dk/flus_og_fortynder.html

men ham her kan sikkert skaffe det du skal bruge
http://www.hb-elektronik.dk/index.php

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hjælp til at lodde

Men hvad er det, som bliver nemmere når der er flus på?  Jeg kan
forstå, at hvis man bruger sugetråd, så kan man bruge flus til at få
tinnet til at løbe nemmere over på sugetråden, men med den metode du
nævner forstår jeg ikke hvornår det skal bruges.  Er det først når man
har fået kredsen af, at man putter flus på  for at tinnet nemmere kan
fjernes med sugetråd?

Benjamin

Re: Hjælp til at lodde

Sugetråd er nærmest at betragte som en "strømpe" mættet med fluss, mægtig
effektiv.

Hvis du nu ku' støve en op, som er i besiddelse af en udloddestation, så var
alle dine problemer løst.

mvh Ebbe