Hjælp til at "forstå" kredsløb

Hejsa,

Jeg har et temmeligt simpelt kredsløb:

+12V ----- 680Ohm ----- LED> -+-- Signal

 GND ----- KONTAKT (MOMENT) --+

(copy-paste til Notepad el.lign.)

En tegning af det kan ses her.
http://cit-faq.de/faqforum/beitraege/codes/codes.htm

Det er et diagnose-kredsløb, der får en LED til at flashe med bestemte
koder, efter at kontakten har været sluttet ca. 3. sek.

En lignende værktøj kan købes, og manualen til det kan evt. ses her:
http://www.drapertools.com/draper/external/68079ins.pdf

De to ting gør nøjagtig det samme, og fungerer på samme måde, med at holde
kontakt nede osv.

Forskellen er blot at det øverste kredsløb kræver +12V, stel og
diagnosebenet, mens det nederste færdige produkt kun kræver diagnoseben og
stel.

Jeg kunne forestille mig at sidstnævnte var bygget nogenlunde sådan her:

 GND --+-- KONTAKT (MOMENT) --+-- Signal
       |                      |
       +-- <LED --- 680Ohm ---+

Ville diagnose-benet kunne virke på begge systemer? Jeg kan ikke se hvordan
det skulle kunne det, da det i det første eksempel skulle virke som stel for
dioden (output) og +12V for kontakten (input).

Mens den i det nedste vil virke som +12V for kontakten (input) og som +12V
for dioden (output)

Nogen der har nogen informationer eller andet, der kunne hjælp mig til at
forstå? :)

At jeg så slet ikke kan finde det omtalte diagnose stik i min bil (som er en
'96 Citroen Xantia), er så en helt anden problemstilling :)

På forhånd tak for svar

Frank.

Re: Hjælp til at "forstå" kredsløb

Sansynligvis er diagnosebenet et bidirektionelt ben, med en pull-up
til 12V. ECU'en detekterer så når du kortslutter signalet, og bruger
dette (og at benet går højt igen) som indikation til at den skal
begynde at morse med f.eks. 5V ud på benet.

Hvis den kun kører open-collector til GND, vil den nederste ikke kunne
fungere uden et indbygget batteri.

Mvh,

Kai

Re: Hjælp til at "forstå" kredsløb

Jeps, det var også hvad jeg nåede frem til.

Og vupti stod jeg af :) Jeg forstår ikke hvorfor den nederste ikke virker?
Hvis ECUen vender porten til en output, og skiftevis sætter den høj (+12V
el. +5V) og lav (0V) og efter endt transmittion vender tilbage til input med
pull-up. Burde det så ikke virke?

Jeg har sværere ved at se logik'en i den første - Der må den fungere som i
ovenstående til at fange trykket på knappen. Men så lader den linjen "flyde"
indtil den vil sende. At sende gør den så ved at trække linjen til 0
(ligesom når vi trækker den til 0, for at aktivere) - Hvorfor denne
"vending" i strømmen?

Og vil begge metoder kunne anvendes på samme stik? Jeg kan ikke se det er
muligt... Men jeg er også ret ny til det her, så bær over med mig :)

Mvh. Frank.

Re: Hjælp til at "forstå" kredsløb

Forskellen er kun hvor stor strøm der går i ledningen til ECU'en. Den
færdige løsning(sidste) virker kun  hvis der er et batt. i testeren el.
ECU'en kan give strøm nok på udgangen til at tænde dioden. Der vil desuden
være forskel på om dioden er normalyON ell. OFF, om den starter tændt el.
slukket, men det betyder mindre for det er pulserne du tæller.

Site Timeline