Hjælp til ADC ads1112

Ved ikke om der er nogen der kan hjælpe mig.

Men har brug for lidt hjælp til en ads1112 ADC.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ads1112.pdf

Jeg har 4 stk 4-20mA signaler jeg skal måle, og det dette bruger jeg 2 stk
ads1112, med 4 stk 102 Ohms målemodstande.

På cpu siden har jeg et Arduino kort.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove

Til at starte med brugte jeg kun 1 ADC på den ene ads1112, fik det til at
virke med I2C - wire.

Men efter jeg skal have fat i alle 4 ADC på de 2 ads1112, har jeg fået lidt
problemer.

1. når jeg skal skifte kanal, sender jeg en kommande til ads1112, og er så
nød til at vente i op til 200ms før jeg kan læse, kan det være rigtigt?

2. når jeg tilsluter et signal på den ene indgang af ads1112 så påvirker det
den anden indgang. nogen der har en godt forklaring på det ?

Re: Hjælp til ADC ads1112

Hvorfor fører du ikke bare signalet direkte ind på din ardunio?

Re: Hjælp til ADC ads1112

Fordi den kun har 10 bit adc.

Re: Hjælp til ADC ads1112

Har du brug for at kunne måle i hele området 4-20mA, eller kan en
mindre område gøre det ?

/Hans

Re: Hjælp til ADC ads1112

Skal kunne måle i hele området, også under 4mA for at indikere kabelfejl mm.

Re: Hjælp til ADC ads1112

Er det ikke rigeligt til det meste?

Re: Hjælp til ADC ads1112

Jo bare ikke til det her.

Re: Hjælp til ADC ads1112
Så er jeg kommet lidt videre.

Hvis jeg forsyner min strømgenerator fra samme forsyning som forsyner mit
cpu/adc system, kommer der ikke støj på den anden kanal.

Jeg har lige ledes fundet ud at der kommer støj på, hvis jeg bruger en anden
forsyning til strømgeneratoren, og jeg så tilslutter Arduino til en pc,
eller forbinder det til netværk. (switch mode forsyning)

Denne støj forsvinder også hvis jeg forsyner strømgeneratoren fra samme
forsyning som cpu/adc.

Men ude i virkligheden kan jeg bare ikke forsyne både cpu/adc og
strømgenerator da strømgeneratoren sidder i en flowmåler.

Nogen der kan hjælpe med en forklaring på det ?

Re: Hjælp til ADC ads1112
Hejsa,

Det ku' være rigtig fint med et diagram der viser hvordan:

* dit analoge interface til den der ads.... er lavet (single-ended, diff?)

* Type/fabrikat på flowmåler

* Forsyning af CPU, analogt interfacekredsløb og flowmålere.

- Ja, du er med garanti ude i brumsløjfer/loops (Loops kan også
inkludere RFI-filtre i PSU'erne).

Der er kun een rigtig måde at lave det analoge interfacekredsløb på og
det er differentielt....

/Claus

Re: Hjælp til ADC ads1112

Hej Claus

Hvor skal jeg sende diagram hen?

ads1112, er lavet som 2 stk diff adc.

Flowmåler:
http://cache.automation.siemens.com/dnl/zQ/zQ0ODczAAAA_42674515_HB/MAG_5000-6000.pdf

Flowmåler forsynes fra 230V

Forsyning til CPU/ADC er fra egen transformer(ensrettet + lytter), som laver
ca. 7,5V ureg.

Har så forsøgt hvor cpu/adc forsynes hver fra sig, cpu via strømstik og adc
via en 7805.

Har også prøvet hvor både cpu/adc blev forsynet gennem cpu kortet.

Jeg har pt. ikke målt med den rigtige flowmåler, da jeg gerne vil have det
til at virke først. Men med min strømgenerator som så viser disse problemer,
min strøm generator var forsynet fra en lab. forsyning, hvorefter jeg har
skiftet forsyning så det også er min egen transformer der forsyner den.

Re: Hjælp til ADC ads1112
Hejsa,

http://cache.automation.siemens.com/dnl/zQ/zQ0ODczAAAA_42674515_HB/MAG_5000-6000.pdf

OK, mistanke fjernet fra flowmåler.

Diagram samt billeder af analogt inferfacekredsløb kan uploades til
f.eks imageshack.us eller tilsvarende. Link kan postes her.

Har du lavet noget bias på strømloopen ved AD konverteren?

/Claus

Re: Hjælp til ADC ads1112

Link til billeder samt diagrammer:
http://img809.imageshack.us/gal.php?g=adcbund.jpg
http://img88.imageshack.us/g/adcdiagram.png/

bias på strømloopen ?? øø - nej tror jeg ikke

Re: Hjælp til ADC ads1112

Flowmåleren er aktiv, det vil sige at den forsyner loopet.

Ergo skal du have lavet en måde at isolere dit input (galvanisk
adskillelse) fra måler og processorkredsløb. Og du kan lige så godt
gøre det, for ellers skal du til at have styr på stelveje/strømloops
osv.

Jeg kan se at nogle af målerne har frekvens output, eller pulsoutput.
Har dine ikke det?

Re: Hjælp til ADC ads1112
Hejsa,

Jævnfør databladet for flowmåleren er alle ind- og udgange elektrisk
isoleret. I denne kategori indgår strømloopet også.

/Claus

Re: Hjælp til ADC ads1112
Vil det sige at der ikke er problemer når jeg tilsluter min adc til
flowmålerne?

Re: Hjælp til ADC ads1112
Hejsa,

Øhm, det har du jo bevist der er....

/Claus

Re: Hjælp til ADC ads1112
Jeg har pt kun testet med min egen strømgenerator....

Ved ikke hvordan det opfører sig med flowmåleren!

Re: Hjælp til ADC ads1112
Hejsa,

OK, et forsøg:

Alle 4 modstande R1-R4 konstrueres som en serieforbindelse af 2 stk. 51R
modstande. Midtpunktet på modstandene kaldes MP1-MP4.

Der konstrueres 4 stk. spændingsdelere af f.eks. 4*2 stk. 1k modstande.
Disse forsynes af AD konverterens spændingsforsyning. Midtpunkterne på
disse spændingsdelere kaldes MP5-MP8.
MP5-MP8 afkobles med f.eks. 10nF til AD-konverterens stel.

MP1 og MP5 sammenkobles
MP2 og MP6 sammenkobles

Resultat?

/Claus