Hjælp til 40A H-bro

Jeg er ikke den helt store høj-effekt udvikler, men jeg står og skal bruge
følgende:

En H-bro som skal kunne klare 40A i nogle sekunder. Typisk 10-20A
kontinuert.
Den må meget gerne være bygget diskret op af FETs.

Nogen der har noget diagram eller lignende, meget gerne incl. diverse
støjabsorbering (skal bruges til DC-motor) af bl.a. forsyning til micro som
skal styre broen. Har haft lidt problemer med forsyning som er røget i
luften, men mener dog at have løst det med en spole i forsyningen til micro.
Men andre velafprøvede ideer modtages gerne !

Skal bare bruges til en hjemmelavet el-bil. Den kører pt. med et relæ som
retningsskifter, men det holder ikke i længden. faktisk er det fire relæer i
parallel, og gæt hvad der sker NÅR et af relæerne svejser....det er nok
derfor den ikke kører skide godt mere...bruger mange sikringer....

På forhånd tak for al hjælp!
mvh
Kåre

Re: Hjælp til 40A H-bro

Behold retningsrelæerne og indsæt en enkelt krafttransistor (PWM reguleret)
i serie med forsyningsledningen. Så undgår du de store startstrømme i
relæerne.

Du kan også lave det med en H-bro, men den har større effekttab og den
brænder øjeblikkelig af, hvis der ikke er 112% styr på hvilke transistorer
som er åbne på samme tid.

mvh
JBH

Re: Hjælp til 40A H-bro

Den omformulerer jeg lige ;-)

Behold retningsrelæerne og indsæt en enkelt krafttransistor (PWM reguleret).
Hvis du så først vælger omløbsretning og derefter skruer op for PWM'en ,
undgår du de store startstrømme i  relæernes kontaktsæt. Sørg for at
relæerne ikke kan ændre retning mens motoren kører aht. motorens EMF.

Hvis du i forvejen bruger en microprocessor, kan du nok bruge et portben til
at generere PWM signalet. Du behøver såmænd ikke at modulere med mere end ca
50-200hz. Hvis du vil drive transistoren direkte fra en port, så husk at
bruge en "digital"power fet transistor, dvs. en som går fuld ON ved 5 volt.
Du skal muligvis også være opmærksom på portstatus (0 eller 5 volt) i
resetstate.

 Alternativt kan PWM signalet laves med f.eks en 555.

Her er et par eksempler.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html

http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

Retningsrelæerne indsættes mellem motoren og reguleringen

mvh
JBH

Re: Hjælp til 40A H-bro

Det er just præcis sådan det kører i dag. Eller rettere gjorde. Relæer er
aldrig rigtig stabile. De går til på et tidspunkt. Det stor eproblem er at
jeg pt. bruge fire relæer i parallel for at kunne klare mosten, men det går
rivende galt når et relæ sætter sig = ren kortslutning af forsyning.

Så som sagt vil jeg over på en mere simpel løsning med nogle store FET'er
som jeg kan skrue fast på en køleplade, og lodde sammen med tyk ledning. Det
sidder i dag på et print, men det er jo et hjemmefusker projekt som der hele
tiden ændres på, så der sker jo en bette fejl i ny og næ, hvilket har
resulteret i ganske få originale baner på printet. Som forøvrigt er
forstærket med ektra ledning.

mvh
Kåre

Re: Hjælp til 40A H-bro

Ja, det dur ikke at parallelkoble relæ'er for at hæve strømmen. Hvad med et
kraftigere relæ, evt en tvangsstyret version ?

Hæ. Kender det godt.  Jeg har selv lige arbejdet med en H-bro til en motor
(70 amp).Den er styret direkte udfra processorbenene, med buffere imellem,
hvilket er fuldstændig tåbeligt, da den mindste ustabilitet i
programmet/processoren medfører røgudslip....Jeg kunne ikke ændre designet,
så jeg monterede et par thyristorer på gatene at de nederste
fet-transistorer, så jeg kan "kvæle" styresignalet hvis strømmen bliver for
stor, men som Bo er inde på, så vil en logik løsning som sikrer at fet
transistorerne ikke kan tændes parvis være at foretrække.

Du kan selv Google lidt, der er masser af links om H- broer.

http://www.discovercircuits.com/H/hbridge.htm

mvh
JBH

Re: Hjælp til 40A H-bro

Hvorfor har den det?
Jeg arbejder med broer, der flytter meget større strømme (150-250Amp og
1.2kV). Men hvis vi laver et realistisk regneeksempel:

Rds-on for en god 50Amp transøster ligger i omegnen af 10mOhm. een for
oven og een for neden i broen giver 20mOhm (og de fås væsentligt
mindre). Hiver man 15Amp (oplæget hedder 10-20Amp kontinuert) gennem det
giver det 4.5watt i varme fordelt over 2 komponenter. Det er IKKE noget
at blive dårlig over. Styres det fornuftigt kan det ikke brænde af. Jeg
bruger normalt en CPLD eller lignende logik til at sikre at ikke begge
transistorer i samme side kan lede. Dermed er der ikke noget reelt
problem ved at bruge en H-bro. Det giver tilgengæld mulighed for at
accelerere/bremse ved at styre pulsbredde moduleringen i broen. Relæer
har Fanden skabt i denne sammenhæng. De er langsomme, og hvis man
skifter dem, mens der er "trafik" på strømmen futter man kontakterne af
i løbet af kort tid.

Vil Du alligevel bruge relæer, har jeg nogle 100Amp relæser, der kan
klappe ved 12Volt på spolen.

Bo //

Re: Hjælp til 40A H-bro

Jeg vil meget gerne undgå relæer. Jeg skal gerne kunne bremse motoren (det
er jo en el-bil som vejer ~100kg + fører...)
og det fungerer i den grad rigtig skidt med et relæ...Det er der vist ikke
nogen relæer der tåler.
Med en H-bro vil jeg kunne bremse motoren.

Jeg ville egentlig gerne bruge en decideret halv-bro controller ala IRS2183,
men jeg kan ikke finde dem til 24V motorstyring.
Alternativet bliver nok at bruge en MAX1614 som er en high-side driver op
til 26V. Jeg er ikke helt familiær med disse, men den bør kunne bruges.

men andre forslag modtages gerne, specielt mht valf af en half-bridge
controller til 24V brug...

mvh
Kåre

Re: Hjælp til 40A H-bro
For at snakke om lidt andet

Men stadig motor styring...

Har du kikket på segway styring.
Google på   segway atmel    giver en del, fx
http://tlb.org/scooter.html

Og så er der en OSMC gruppe på yahoo: Open Source Motor Control
(http://www.robotpower.com/osmc_info /)

Hvorfor bruge 2 hjul, når man kan nøjes med en enkelt:
http://www.ben.jellybaby.net/ ;-)

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net