Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal kunne tælle både 1 op og 6 op

Hej.

Jeg har ledt lidt på nettet uden held, så nu prøver jeg om der skulle
være et eller flere kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig.

Baggrund.

Jeg har bygdget en spillemaskine, og bruger en gammel computer og et
x-arcade. Jeg har to møntindkast, et til 2-kroner og et til ti'ere.
Jeg oplever ofte at især ti'er indkastet ikke registrerer mønten, og
da det hele kører gennem keyboard input (via et print fra et keyboard
og ingennem X-arcaden), har jeg det mistænkt for at lave noget
key-ghosting (hedder det vist), hvor tastertrykket ikke registreres.

Jeg ved begge kontakter som mønterne "trykker på" virker, når man gør
det manuelt.

Opgave:

Jeg vil gerne have en "dims" der kan tælle, således at hvergang den
får et input fra "input 1" skal den lægge 1 til, og når den modtager
input fra "input 2" skal den lægge 6 til.
Når den modtager input fra "input 3" skal den lave åbne en
forbindelse, der "simulerer" et tastetryk fra keyboardet (den skal,
med andre ord, simulere at der lige er blevet smidt en mønt i.
Den totale "credit" skal hele tiden kunne aflæses på et LED display.

Er det forståeligt, og er det helt hen i vejret?

Det kunne evt. også være to tællere, men det bliver ikke så fedt, rent
displlaymæssigt.

Venlig hilsen

Morten L. Christensen

-

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal kunne tælle både 1 op og 6 op
[...]

Du har en tæller med display til.
Så har du en smittrigger imellem den kontakt som skal give én puls og
tælleren.
Den kontakt som skal give 6 pulser, forbinder du til en flipflop, som
enabler en 555 der kører som amv og en 4017. 4017's 7'ende output forbindes
til reset på flipfloppen. Dvs. når 555 har afgivet 6 pulser, disabler den
sig selv og resetter 4017, ved at skifte flipfloppen tilbage.
Nu ved jeg jo så ikke hvor meget tælleren skal tælle til før det er "en
credit", men der skal vel laves et kredsløb, som giver en puls når et
bestemt beløb er opnået.
Håber at du kan se lidt af ideen i det.

/Tom

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal kunne tælle både 1 op og 6 op
Først og fremmest tak for hjælpen.

Jeg er dog lidt af en amatør/nybvegynder i det her, og er nok nødt til
at have lidt oversættelse.

ord jeg ikke helt forstår :

Smitttrigger:

flipflop:

555:

4017:

Der skal gives en credit pr. tæller værdi, pointen er at møntindkastet
til tiere skal give 6 credit.

Jeg håber tålmodigheden rækker lidt endnu.

On Mon, 4 Feb 2008 21:28:38 +0100, "Tom"

-

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal ku nne tælle både 1 op og 6 op

Tålmodighed har jeg masser af når det kommer til elektronik, (og ikke trafik
:-))
Undskyld jeg brugte fagudtryk, det er jo lige det med at mødes i øjenhøjde.
Jeg må dog sige at de fagudtryk jeg brugte var meget grundlægende, så uden
kendskab til disse, bliver det her nok lidt svært.
Det kan også laves på mange andre måder. F.eks. programmeres hvis du er god
til det, eller mekanisk f.eks. med en motor med et tandhjul på med 6 tænder
på, og en kontakt som får en puls hver gang der kommer en tand forbi.
Men lige p.t. ved jeg ikke rigtigt hvilken retning jeg skal foreslå dig at
gå.

/Tom

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal kunne tælle både 1 op og 6 op
On Tue, 5 Feb 2008 19:10:36 +0100, "Tom"

Jeg har prøvet at læse lidt på lektien, og har nu fået nogle af
begreberne på (lidt) på plads.

Jeg går ud fra at 4017 er en IC.
Flipflop'en har jeg også (nogenlunde) styr på.

555'eren er det også en IC?

Ogs så lige smithtriggeren... Er det for at få et præcist digitalt
signal ud af møntindkast-kontakten?

HAr du et bud på hvor jeg evt. kan læse om funktionerne for de to
IC'er?

-Morten

-

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal ku nne tælle både 1 op og 6 op

555'eren  er en timer IC
Se evt. følgende links:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
http://www.national.com/ds/LM/LM555.pdf

4017 er en tæller med 10 udgange som den tænder på skift. Hver gang den får
en impuls skifter den til den næste udgang i rækken. Det kan vi benytte her,
mønten skifter filifloppen og trækker reset benet lav på 4017 den vil nu
begynde at skifte hver gang den får en impuls fra f.eks. en 555'er. Vi
bruger så den 7. udgang til at skifte flipfloppen tilbage igen, og reset
bent på 4017 går høj, og 4017 vil skifte tilbage til den første udgang.
4017 er typisk sådan en ic der bruges til at styrer et løbelysshow.

Når man aktiverer en kontakt skifter den ikke bare sådan lige over fra on
til off eller den anden vej, der kommer noget "støj" lige i skifte
tidspunktet. Her kan en smittrigger være god da den ligesom "runder af" og
dens udgang er enten on eller off, så den fjerner kontakt støjen.

Her er et link til en konstruktion med 4017, hvor de har lavet impulsgiveren
med en nand gate med indbygget smittrigger.
http://www.doctronics.co.uk/4017.htm
Den kan du næsten bruge direkte + der er 4 nand smittrigger i en 4093 som de
bruger her, dvs. to til overs til noget andet, f.eks. at bygge en flipflop
med. (typisk krydskobling af to nand gates)
se evt. dette link.
http://delabs-circuits.com/cirdir/theory/gates/doc00021.html

Her er nogle links til kombinationer af 555 og 4017
http://drew.christmascave.com/circuit_controllers_555-4017.htm
http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_7/6.html

Håber noget af det er noget du kan bruge.
Prøv  evt. at bygge nogle af konstruktionerne fra nettet, det er godt at
lære af, selv at bygge tingene.

/Tom

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal kunne tælle både 1 op og 6 op
On Wed, 6 Feb 2008 22:19:16 +0100, "Tom"

-

Re: Hjælp søges. Tæller til møntindkast, skal kunne tælle både 1 op og 6 op
Prøver lige igen...

Tusind tak, Tom, for hjælpen.
Jeg tror jeg ved nok nu, til at give mig i kast med det.

Tak for de gode links.

Jeg vender sikkert tilbage når jeg (ikke) kan få det til at virke.

-Morten

On Wed, 6 Feb 2008 22:19:16 +0100, "Tom"

-

Site Timeline