Hjælp søges:Langsom dæmpning af lys

Jeg skal have lavet en dæmper til lyset i mit hønsehus. En stor pære
slukker via et tænd-sluk ur. Herefter lyser en 40w pære så hønsene
ikke får nat med et klik.
Denne 40w pære vil jeg gerne have til at fade ud fra fuld styrke til
nul inden for ca ½ time for at efterligne naturens nedtoning.
Jeg er ren novice udi elektronikkens verden, så hvis nogle har en fix
og færdig god ide vil heg hoppe af glæde.

--
Musik Til Festen

http://www.2tykke.dk

Re: Hjælp søges:Langsom dæmpning af lys

Du kunne måske også overveje at bruge en traditionel lysdæmper hvor du blot
udskifter
potentiometret med en LDR modstand (lysfølsom modstand), du kunne så ved at
montere
LDR'en i et lille stykke rør udenfor hønsehuset, lade lyset inde i huset
følge lyset uden for.

Hvis ovenstående kan være noget du kan bruge, ligger der bunkevis af
konstruktioner
på nettet, søg på ord som "light dimmer circuits" så vælter der sider frem.

Husk dog at kigge efter en hvor der er anvendt en LDR istedet for
potentiometer,
du kan dog godt ændre en der er beregnet for potentiometer, men her kan du
godt
komme ud i at skulle tilpasse konstruktionen lidt.

Din idé med at dæmpe over en halv time kan også laves, dog vil jeg vurdere
at det kræver
lidt mere elektronik viden, jeg ville selv lave det med en spændingsstyret
lysdæmper og
så lade en microprocessor styre den via PWM, men som sagt er det nok ikke
lige det første
projekt du skal kaste dig ud i som helt nybegynder.

God fornøjelse!

Mvh
Gert K.

Re: Hjælp søges:Langsom dæmpning af lys

Normalt gør man det omvendt. Man laver "dag" med et klik og lader naturen
klare natslukningen. Så kan hønsene finde ud af det, og det er meget
nemmere.
På denne årstid skulle det i øvrigt ikke være nødvendigt med ekstra lys.

Mvh Maria
- der heller ikke ved spor om elektronik.

Re: Hjælp søges:Langsom dæmpning af lys

K2657 fra Welleman

Tomas

Re: Hjælp søges:Langsom dæmpning af lys

Jeg lavede en til min boa for nogen tid siden. Den bruger også et tænd-sluk
ur, og skruer både langsomt op når den får strøm, og langsomt ned igen 10-14
timer senere. Så sætter man uret til at slukke efter f.eks. 16 timer, og når
det tænder igen, gentages sekvensen. Jeg kører stadig med den, virker kanon,
og den kan også styre en 1-10V elektronisk dæmp-bar ballast til lysstofrør.
Den er lavet med transistorer, ingen processorer eller IC'er her, kan laves
af hvad der ligger og flyder på bordet af diskrete komponenter. Go' gammel
analogteknik!  :-)

http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.txt
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.pcb

PCB-filen er lavet i det gamle Protel til DOS.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjælp søges:Langsom dæmpning af lys

Mange tak. Et brugbart stykke værktøj. Er gemt. Takker !

--
Musik Til Festen

http://www.2tykke.dk