Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200

Hej,

Jeg skal brænde en Amtel AT90S1200 (12Mhz) processor og har derfor
bygget en STK200 kompatibel brænder baseret på 74HC244, diagrammet er
her
http://www.ic-prog.com/stk200.jpg

Min AVR er forsynet med ekstern +5v og gnd samt forbundet til
ovenstående brænder med VCC, RESET, MISO, MOSI, SCK, og GND
Kablet er ca. 50 cm, da jeg læste et sted, at det ikke måtte overstige
70 cm.

Mit problem er at, at hverken ic-prog, ponyprog eller yaap
(http://www.myplace.nu/avr/yaap/index.htm ) kan finde/læse AVR'en.
Jeg har prøvet på en Win98 og WinNT - med parallelporten sat til EPP -
intet virker! Jeg har også prøvet ECP.

ic-prog: HW er sat til "STK200 programmer" på LPT1. På WinNT er
driveren installeret som nævnt i vejledningen. Jeg har prøvet både
"direkt I/O" og "windows API"
pony-prog: HW er sat til "AVR ISP I/O". Jeg har også prøvet "AVR ISP
API"
yaap: HW er sat til autodetekt eller STK200. DLPortIO driveren er
installeret som nævnt i vejledningen.

Jeg har også prøvet med den simple version (den med 4 modstande,
http://elm-chan.org/works/avrx/stk200.png) af STK200 brænderen
men det giver samme (intet) resultat.

Min AVR hedder AT90S1200-12PI. Jeg har prøvet at forbinde en 4Mhz
resonator til XTAL1, GND og XTAL2. Det hjalp ikke.
Jeg har også prøvet at forbinde Reset til Vcc via en 100k modtand, men
stadigvæk uden held.

Jeg håber, at en venlig sjæl derude kan se hvad dællen der er galt, og
vil hjælpe en desparat mand.

Mvh. Morten

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
Hej.

Jeg har haft lignende fejl ved brænding af Atmel Mega8.

Mit problem var at jeg havde glemt kondensatoren på supply pins af
processoren. Hvis du ikke allerede har en kondensator så prøv at sætte en
22uF så tæt på VCC og GND som overhovedet muligt.

Hvis du ikke kender sitet allerede vil jeg anbefale
http://www.avrfreaks.net/ derinde finder du nogle meget dygtige folk.

Mvh
Anders

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
Nu har jeg studeret http://www.avrfreaks.net og synes at kunne
konkludere, at det er noget med sync og PC'ens clock-frekvens kontra
AVR'ens clock-frekvens der måske er problemet. Det leder mig til flg.
spørgsmål:

1. Skal resonator/krystal altid være forbundet under brændig?, hvis
ja:
2. Min hex-kode jeg har er programmeret til 4Mhz - skal jeg så også
brænde den med 4MHz eller kan der anvendes f.eks: en 8Mhz?

Mvh. Morten

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200

Ja, uden resonatoren kører processoren ikke, Jeg kender ikke den aktuelle
chip men måske kører den default på en intern oscillator, det gør mega
serien ihvertfald.

Den er jo så sværere, oscillatoren skal køre den hastighed du har sat dine
fusebits til.

Anders

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
Tak for de mange svar.
Jeg tror efterhånden af fejlen ligger i resonator-delen. Jeg vil prøve
med en krystal og 2 kondensatore.
Jeg har forresten også prøvet med endnu et brænderprogram FBPRG fra
http://www.qsl.net/ba1fb hvor AVR'en for CLK fra parallelporten.
Programmet er DOS baseret. Jeg fuldte denne vejledning
http://www.pacifier.com/~mcginty/avrbasic.htm slavisk og jeg kom da
så lagt at jeg kunne læse device koden "00 90 01 27"  samt Flash og
EPROM memory. Men når den skulle brændes, fejlede den i checksummen,
den havde brændt nogle tilfældige data som om, at den var uden for
synk. Derefter ændrede device koden til "00 01 02 03" hvilket vist
betyder, at lock bits er sat.

Mvh. Morten

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
Hej Morten

Hvis device koden er ændret er processoren gået istykker !
jeg har oplevet dette med ATm128/32/64/8 og det skyldes en dårlig
brænder/kabel/parallelport
Device koden SKAL være det rigtige er den ikke det er processoren "fucket
up" du kan risikere at den dur nogen gange og andre gange dur den ikke
mit råd smid kredsen væk, køb en ny og køb dog en ordentlig brænder istedet
for det hjemme fusk for at spare de 81kr den koster hos f.eks.
www.demotech.dk

/Lasse

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200. Problem er LØST!!!
Hej
Nu fik jeg sgu endeligt brændt den. Jeg brugte FBPRG på min bærbare i
stedet for. Jeg fandt ud af, at jeg i mit forsøg i går fik brændt den
med lockbits 1 og 2 sat - derfor fik jeg device code "01 02 03 04" og
kunne ikke opdatere hverken Flash eller EEPROM. Da jeg i FBPRG slog
LB1 og LB2 fra inden jeg brændte den gik det fint også verify. Jeg fik
også den rigtige device code igen. Nu må vi så se, om den elektroniske
fartregulator (http://www.fmx.dk ) jeg er ved at bygge, kommer til at
virke.

Tak for gode forslag.
Mvh. Morten

On Thu, 28 Oct 2004 12:58:04 +0200, Morten Lassen

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
On Wed, 27 Oct 2004 10:33:09 +0200, Morten Lassen

Skal en 1200 ikke have extern Clock , dvs. du skal have en
resonator/xtal på.

Stk200  skal have 5v fra boarded mener jeg , men det skriver du jo
også at den får.

Reset skal til vcc , mener 100k burde være ok.

Kan du læse fuses ???

Giver PonyProg en error ???

Hilsen
Carsten

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
Hejsa,

Har du husket de 2 små kondensator(27pF-33pF?) fra XTAL1 og XTAL2 til GND?
DE ER VIGTIGE, ihvertfal når det gælder AVR!
(Til at skubbe XTAL oscillatoren igang)

Har nemlig haft det samme problem, med en anden AVR som skulle programmeres,
indtil jeg fandt ud af at der skulle være et XTAL + de 2 små kondensatorer,
for at den kunne "brændes".

Fandt ud af det da jeg kom til at røre 4MHz XTALet men min finger(50Hz
brum)!,
hvorved den gik i gang, og det hele virkede ;-)

XTAL frekvensen er hvis nok næsten lige meget.
(Dog lang tid siden jeg prøvede...)

Der findes forresten en smart bootloader som du kan smide i chippen:
Så kan den programmeres med RS232 lynhurtigt!
Microsyl MegaLoad
http://www.microsyl.com/megaload/megaload.html

Ved ik om den virker med AT90S1200.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200

Ups,
Var lidt for hurtig, så ikke at du brugte en resonator.

Prøv evt med et 4MHz krystal + 2 x 27pF og se om det hjælper...

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
AT90S1200 var atmels første processor svjv den har ingen ram af betydning
ingen bootloader support og hardware stack samt en masse andet tingeltangel
den er god til små opgaver..

/madsen

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
hej morten

jeg ved ikke om du har fået brændt din atmel
men jeg har deres udviklings kit stk500 og det kan ihvertfald
smid chip og koden og en frankkeret svar ned i en anden kuvert og send
skidet til mig
så skal jeg progge den for dig og smide den retur
smid lige en mail på min mail adr hvis du vil have det gjort så får du min
adresse
download@(spam)mail.dk fjern spam

vh. lars madsn

Re: Hjælp: Problem ved brænding af Amtel AT90S1200
Hej Lars
Det var da ellers et tilbud, der ville noget :-)
Tak for det, men som nævnt fik jeg endelig brændt den selv.

Mvh. Morten

On Thu, 28 Oct 2004 21:52:13 +0200, "lars madsen"