Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Hej folkens

Jeg har et problem, og jeg ved ikke, hvad det skyldes:

Mit fjernsyn (B&O LE 6000 købt som nyt i 1993) er det seneste par dage
begyndt at svinge i billedkvalitet.

Som regel er billedet nu lidt for mørkt med "udtværede farver" - den hvide
farve er nærmest trængt lidt i baggrunden, og specielt den røde farve er
meget kraftig - næsten selvlysende rød. Måske er der også lidt flimmer i
billedet.

Nogle gange slår billedet over og bliver helt perfekt igen - men det er mere
undtagelsen end reglen.

Jeg ved, at det ikke er signalet ind i lejligheden, den er gal med, for her
på min computer, kører tv-signalet med fuld skarphed. Til gengæld ved jeg
ikke, om det er kablerne hen til mit fjernsyn, den er gal med, eller om det
er selve fjernsynet, der skal til doktormanden.

Det er ikke i videoen, at billedet bliver ødelagt, for samme fænomen gør sig
gældene i med antennesignalet kørt direkte ind i fjernsynet.

Hvad pokker er det, der sker..?

/Jan W Nielsen

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej Jan!

Lyder mest af alt som løse forbindelser. Og så er der sikkert også defekte
lytter (de har det med at gå læk i dette chassis) og div. andre ting man kan
lave samtidigt... F.eks. at skifte optocoupler (CNR50), boosterkondensatorer
(lille blå på 1.5nF og en større, ca. 10nF).

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

He-he... :-)

Jeg forstår nu, hvordan folk kan have det, når de får svar i
dk.fritid.bil.... Jeg forstår absolut intet af dit svar.. :-)

Hvad koster det at få lavet, og hvor lang tid tager det, tror du..?

Hilsen Jan W Nielsen

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Og dertil kommer en tomgangsregulator :)

Hmm, det var jo ikke så godt :o)

Tja, det afhænger af ærligheden af værkstedet... Hvis du kommer forbi
nordsjælland skal jeg gerne kigge på det for dig, men så vidt jeg ved bor du da
vist ikke lige i nærheden?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Og det diagonale synk-loop, ikke at forglemme  ;).

Jeg vil sige det er synd ;).

Skyd Öpelen af, tag lån i huset!!!, det er ikke for ingenting det hedder
Bøvl&Omkostninger ;). Helt ærligt roder man ikke med et 12 år. gl. TV i dag,
hvis man ikke selv kan, kender nogen som laver det "billigt". Billedrøret er
ikke nyt, og du ved ikke hvornår,hvor det "fejler" næste gang.. ;).

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Dvs. du mener at B&Os fjernsyn går oftere istykker end andre fjernsyn? Det
passer bestemt ikke - jeg vil faktisk gå så langt som at sige at de er mindst
lige så gode, eller bedre.

Hvorfor ikke? Hvis det bliver lavet ordentligt har det massere af gode år i sig
endnu hvis billedrøret ellers stadig er godt.

Det ved du heller ikke med et nyt. Og jeg kan garantere dig at et nyt billigtv
_bestemt_ ikke er mere driftsikkert end et 10 år gammelt B&O.

Det pågældende B&O, LE6000, er baseret på et Philips-chassis, så ovenstående
gælder ikke specifikt på dette.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Du ved hvad du snakker om, må jeg sige.. :-)

Det er nemlig rigtigt - jeg fik det hamrende billigt, fordi jeg kendte ham,
der havde butikken dengang. Jeg har mange gange fortrudt, at jeg ikke købte
den anden model med højtalerne nedenunder i stedet for.

Sådan et (gennemfært B&O) kunne jeg havde fået til samme pris - men jeg
syntes, det "gamle" design var flottere.

/Jan W Nielsen

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Har set nogle stykker af dem efterhånden :)

Tja, de er mere eftertragtede i folks øjne. Dog synes jeg faktisk godt om de
brede design. Især i pianolak m. polerede lister.... :)

Hvor var det egentligt du boede henne af?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Lige så dårlige el. værre, mener du. Det er muligt Philips er det samme, men
jeg kender ingen andre som konsekvent tørre i kondesatorene som det. Selv et
Prosonic fra Bilka er ikke så dårligt.

Igen TV i dag koster ingen penge, heller ikke et Panasonic,Sony ifht- og de
er efter min mening teknisk bedre end Phi...B&O. Så hvis du skal betale en
næringsdrivende med "regning" undalles, kan det sjældent betale sig på så
gl. TV.

Sandsynligheden for fejl vokser med alderen.

 Og jeg kan garantere dig at et nyt billigtv
Men så "kvier" man sig ikke ved at smide det over skuldren, og købe en ny
model istedet.

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Nej, jeg mener præcis det jeg skriver og du behøver ikke tolke det.

Konsekvent? Der er visse standardfejl, men det er ikke overvældende.

1. B&O er ikke Philips-apparater. Der har været nogle specifikke modeller før i
tiden som havde Philips indmad (LE/ME6000 og MX1500), men det hører fortiden
til. B&O udvikler deres _egne_ apparater.

2. Et nyt B&O MX8000 koster ca. 10.000,- som er det apparat der bør sammenlignes
med for ikke at lægge pærer og bananer sammen.

 > sjældent betale sig på så gl. TV.

Hvis man skal ud og have et nyt tilsvarende tv så skal reparationen godt nok
koste nogle knaster før du har ret...

Til en vis grad, ja. Men det afhænger så sandeligt også af om reparatøren kommer
til bunds i reparationen og skifter de nødvendige dele, og ikke kun nødtørftigt
udbedrer fejlen og stopper dér.

Bevares, hvis du vil have noget skrammel stående så værsgo...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

men det hører fortiden
Men det ændre ikke på der er andre uden "standart fejl" ;).

Velbekomme, når man nu ikke vil betale spidsenafenjetjager for nogle
"standart fejl" ;).

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Du har aldrig repareret fjernsyn kan man godt høre og er efter min mening i
"konsum"-enden og ikke nem at diskutere dette emne med.

Standar_d_ og det betyder ikke at disse fejl _altid_ opstår, men at de _kan_
opstå. Det er altså at foretrække fremfor apparater hvor 117 ting kan gå
istykker og det nedsætter reparationsomkostningerne hos forbrugeren.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Det er rigtigt jeg aldrig har levet af det, kun "været på"
familie/bekendte's. Og der er nogle med flere fejl end andre, især ifht.
prisen på pgl. Tv. . Man skulle mene der så var råd til
kvalitetskomponenter, i stedet for skod-ditto, som på et billig-Tv. .

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

B&O bruger skam kvalitetskomponenter. Men alt kan gå istykker, uanset prisen. Du
forventer vel heller ikke at en Audi til 1 million aldrig går istykker?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Du
Nej, ikke før den er en 12-15 år, når den er normalt brugt&vedligeholdt- så
er det tid til at se sig om efter en ny ;)). Og det er §!#¤% ikke
kvalitets-stumper når man er bedre vant... det er alm. hyldevarer.

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

I know - men mit næste TV bliver ikke helt billigt, så derfor skifter jeg
ikke, før det er nødvendigt.

Egentlig havde jeg regnet med, at det skulle holde nogle år endnu.

De rer nok af skod-plasmaer, kan jeg forstå - men et rigtig godt
fladskærmsfjernsyn koster formentlig kun det halve om 2 år...så B&O´en må
godt holde lidt endnu. :-)

/Jan W Nielsen

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

jeps..

 men et rigtig godt
Plasma er bare et billedrør som har fået med "kagerullen"-teknologien er ca.
den samme. LCD er vejen frem, de er bare ikke så store endnu, men det
kommer.

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Eh, den må du gerne forklare yderligere. Du mener altså, at et plasma
fladskærmstv benytter samme teknologi som et billedrørs tv?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøvl.

Du mener altså, at et plasma
Ja, ca skrev jeg. Hvis det ikke er tilfældet, må du forklare forskellen. LCD
er det ikke ;).

Re: Hjælp - mit fjernsyn gør vrøv l.
Hej!

Et billedrørstv bruger afbøjningsspoler til at styre en elektronstråle og det
gør et plasmatv altså ikke bare så du ved det.

En sammenligning med at sige "at det ca. er det samme" holder absolut ikke.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Site Timeline