HJÆLP!!! med LM350

Hej allesammen,

Håber i kan hjælpe.
Jeg skal have en strømforsyning og jeg bruger en LM350.
Den skal kunne levere 16,7v og 10A.
Modstanden jeg bruger imellem adj ben og output er 220R og så har jeg et
trimmepot meter 5K ohm
når jeg har indstillet spændningen uden belastning til 16,7v er alt fint...
men når jeg sætter belastning på
dropper spædningen til omkring 2-5 volt.
Hvad gør jeg galt???

--

Mvh.

René Jensen
Re: HJÆLP!!! med LM350

Muligens fot tynne ledninger?

HM

Re: HJÆLP!!! med LM350

Både på indgang og udgang er der 1,5kvadrat ledning, indgang spændingen
falder ikke..

/rené

Re: HJÆLP!!! med LM350

Nu kan en LM350 kun give 3 A, og det kan den kun hvis
den er kølet ordentlig, ellers skruer den ned.

Re: HJÆLP!!! med LM350

Hej Max,

Det har du ikke helt ret i, se side 12 i databladet..
http://linux.asava.dk/LM150.pdf

/rené

Re: HJÆLP!!! med LM350

3,3333A så, men ikke 16

Har du 5 parallelkoblede eller ???

Re: HJÆLP!!! med LM350

Nope, jeg har bare sat et stort kølelegeme og blæser på...

/rené

Re: HJÆLP!!! med LM350

Glem det.

En LM350 kan ikke give mere end 4,5A ud, se databladet side 3

Re: HJÆLP!!! med LM350

Jamen du har ret, sorry...
tror jeg prøver at koble en power mosfet ind efter lm350 og ser om det ikke
kan spille.

/rene

Re: HJÆLP!!! med LM350
jeg vil nu koble en power-BJT ind efter LM350'eren i stedet... :-)

Rasmus

Re: HJÆLP!!! med LM350
Hej Rene

Der står intet på den side der siger andet end det jeg siger.

Så fortæl lidt mere om hvad du mener.

Re: HJÆLP!!! med LM350

Hvad bruger du som regulator, eller har du mange i parallel ?

Overbelaster din LM350 for vildt.

Re: HJÆLP!!! med LM350

Jeg bruger bare de 2 modstande, burde jeg bruge en opamp som comparator
eller lign.?

Har du ellers nogle gode råd??

Re: HJÆLP!!! med LM350

Hvor mange LM350 har du parallelkoblet ?

1 stk LM350 kan maksimalt levere 3A.

Så skal du også til at kigge på effekten afsat i LM350 og om den kan
komme af med varmen.

Hvis din indgangsspænding er 20VDC og du vil have 16,7 volt ud, afsættes
der 3,3volt x 3Ampere = 10W i LM350. Er den ikke spændt på en køleplade
lukker den meget hurtigt ned.

Re: HJÆLP!!! med LM350

Skidt skidt... så kommer jeg ikke langt med en lm350'er og 10ampere :(
Kan jeg ikke lave et fusker trik med en powerfet.. mener jeg har en liggene
et eller andet sted??

/rené

Re: HJÆLP!!! med LM350

Nej, du skal bare have nogle flere på.

En håndfuld 2N3055 og 0,1 ohms modstande vil bringe dig langt.

Re: HJÆLP!!! med LM350

Hvor stor er din indgangsspænding, og hvor stor strøm kan den levere ?

Bo //

Re: HJÆLP!!! med LM350

Det er en 625VA 2x18Vac, 25Vdc indgangsspænding.. skal nemlig have 16,7v 10A
og -16,7v 7,5A

/rené

Re: HJÆLP!!! med LM350

Det vil sige at du ønsker at afsætte cirka 150W som varme i
spændingsregulatorene alene ?

Re: HJÆLP!!! med LM350

Ja det bliver det jo.. havde tænkt at jeg ville koble dem parallel som du
forslog i går.
Men er det helt hen i vejret det jeg har gang i?? nogle forslag??

/rené

Site Timeline