Hjælp: D/A med diskrete komp

Jeg skal til fjernstyring af en røgmaskine  bruge en simpel, ikke særlig
nøjagtig 8/16 bit  D/a.
Uout=0-10V.

Iomax fra decoder er 20-25mA.

Jeg havde tænkt mig at lade udgangene trække modstandsnetværket til
opampen direkte.(hvis jeg selv laver den)

Har muligvis brug for galvanisk adskillelse mellem D/A og enheden der
skal styres.

Spørgsmålene er:
1:Findes der en MEGET billig færdig D/A?
2:Hvis ikke kan jeg så lade udgangene trække som ovenfor skrevet?
3:hvad med galvanisk adskillelse: er den nødvendig hvis opapm forsynes
fra enheden der skal styres og dekoder fra egen forsyning?

mvh
Erik the Viking

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/AVR_DAC.html

Dernæst har du 2 muligheder med galv. adskillelse:
1 bruge billige opamps på hver modstands ben
2 bruge en galv. adskilt opamp (fås som sample fra TI.com) til produktion er
det en dyr komponent

Kasper

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

En 74HC373 med 8 modstande virker også fint. Modstandene skal så være f.eks.
2K32, 4K64, 9K31 osv. altså fordoblinger. Udgangen fra modstandene kan
bruges direkte uden opamp, udgangsimpedansen er den halve af den laveste
modstand. Den laveste modstand sættes på bit 7.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

så ku jeg vel ligesågodt lade dekoderen drive modstandene? den ka levere
25mA per pin
mvh Erik

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

Ja, hvis den både kan source og sinke 25mA, burde det virke fint. Prøv evt.
at måle om spændingen på udgangen flytter sig når du belaster med f.eks en
470 ohm. Hvis den kun flytter sig lidt, under 1%, så skulle du kunne få en
rimelig linearitet på D/A'en.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

Linearitet er uden betydning, du ka alligevel ikke styre røg LOOL.
Bare giv mig 0-10V i 8-16 bit så er det ok med mig. Jeg prøver og ser
hvad der saker.
mvh Erik

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

Brug dog en færdig D/A istedet for - hvorfor ikke?

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp
Gerne. Nogen ideer? max 50kr.
Det er til vores lokale non profit vikingespil. alt modtages med
kyshånd. ka evt udløde fribilletter.
mvh Erik

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

Ja, men så ville jeg da iøvrigt gerne vide hvorfor du skal bruge en 8
kanals 16 bit D/A converter som ikke er særlig nøjagtig, hvis jeg læser
dit krav rigtigt!

Jeg kan kun se at det vil blive ret vildt at bygge en sådan diskret?

Re: Hjælp : D/A med diskrete komp

Det må vel være en 8 eller 16 bits D/A

Pænt pynt i stuen:

Re: Hjælp: D/A med diskrete komp

Korrekt Klaus, ved ikke om jeg har brug fot 8 bit i det hele taget
output kommer fra enten:
http://www.wireless-products.dk/Intelligent-Radiomodules/Index-WP-RF-RF600E-RF600D.htm
eller:
http://www.wireless-products.dk/Intelligent-Radiomodules/Index-WP-RF-RF800.htm .
Så jeg skal bare have det omsat til 0-10v med ikke nogen krav til
linearitet og nøjagtighed, andet end den skal kunne 0v og 10v samt
nogenlunde flydende derimellem.
input please?

mvh Erik

Site Timeline