Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Jeg skal have indkøbt mig en udloddestation, formentlig brugt.

Jeg har nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.
Hvilket mærke bør man gå efter?
Er der noget der går i stykker i sådan nogen der skal kunne skaffes? (dvs.
nye modeller i forhold til ældre modeller?)
Hvad kan anbefales?
Hvad skal man være på vagt overfor?

...og skulle nogen ligge inde med en de vil af med så mail mig.

Peter

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddesta tion

Hej Peter

Du bør gå efter en, som kan klare blyfri loddetin (højere temperatur?).
Jeg ved ikke om dette kan være et egentligt problem for udloddestationer.

-

Hvis anvendelse til SMD og store kredse:

Fra nogen steder til amatørbrug, har jeg fået anbefalet at ombygge en
varmekanon fra et byggemarked til udloddedims. Jeg har dog ikke selv
prøvet denne mulighed.

/Glenn

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Hvis det er en der suger tinnet væk så sælges de gamle weller stationer for
ganske beskedne summer. Men de er heller ikke verdens bedste.
metcal har lavet en udlode station. den skal tilsluttes trykluft til at
generere vacum med. jeg har ikke set det bedre.

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Ja, Weller er en mulighed. Jeg har set Pace også kan fås, også brugt til
rimelige penge. Har en Weller WS51 stående til daglig brug.
Jeg skal primært bruge det til udlodning af komponenter fra dobbelsideprint,
dvs. til allround reparationer af div. udstyr.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Hej Peter

Du skal finde sådan en her brugt, det er simplethen verdens
bedste udloddepistol, den kan købes ny fra HIN.

http://www.heinc.com/den-on/sc7000.html

Mvh Max

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Det var godtnok ikke lige en udloddepistol jeg havde i tanke. Skulle den
være bedre end en udloddestation? jeg vil da mene den burde være 100x mere
upraktisk at arbejde med.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Hej Peter

Det skal du ikke prøve at fortælle mine service folk :) Nej, den er
meget let at anvende, det er jo loddekolbe og kompressor i et, den
kan ikke bare suge, den kan også puste varm luft.

Mvh Max

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Hvad servicerer i? er det stort eller småt? kan den bruges til SMD?

Ja, læste det godt.

Er vacumet et man opbygger med håndtaget eller noget den selv laver eller
hvordan?

Det må jeg virkelig overveje, men jeg er stadig skeptisk ;-)))

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Hej Peter

Moniyore og videokameraer, så det er stort og småt blandet. Den er
ikke ideel til SMD, men det er jo også to vidt forskellige metoder der
skal anvendes.

Du holder spidsen på loddestedet, når tinnet flyder trykker du på knappen
på håndtaget og tinnet suges ind i glasrøret.

Jeg har engang brugt en til at skifte et PCI stik på et bundkort, der faldt
stikket bogstaveligt ud af printet da jeg sugede den sidste lodning.

Den er som alt ordentlig værktøj dyr, men dejlig.

Forøvrig vil jeg til SMD i- og udlodning anbefale METCAL som vidst
skifter navn til OKI.

Mvh Max

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Imponerende! Multipolede stik som PCI kan være rigtigt grimme at få (hele)
ud :-)

Til udlodning: Sugetråd og en arbitrær loddekolbe med go' varme :-)

/Anders

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Og i bruger kun den type udloddeudstyr og alle medarbejdere er begejstrede?

Men hvordan opbygges vacummet? er der en kompressor til eller en fjeder
ligesom en tinsuger?

Det lyder dejligt :-)

Ok. Jeg kan ikke se nogen pris på HIN hjemmesiden (ud over 0,00kr :-) - men
har du nogen ide om hvor vi ligger henne prismæssigt? 500kr eller 5.000kr?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

På hjemmesiden står der $395..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Hej Peter

Der sidder en mini kompressor i håndtaget

Jeg kan se at jeg skal give 2.788,09 plus moms idag.

Mvh Max

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

...og det er da vist endda billigt. Jeg kan se lavpriselektronik tager knap
7Kkr for den (gys og gisp..).

Men jeg kan da vist se på det hele at SC7000 ikke bare et noget
"tilfældigt". Det er en del sider på nettet der roser den til skyerne.
Så at rende ud og bruge måske 1,5-2K på en brugt udloddestation kan vist
ikke betale sig (hvis den kunne skaffes til lidt over 3K).

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

"> Men jeg kan da vist se på det hele at SC7000 ikke bare et noget

Der jeg jobber, bruker vi mange av denne typen. Jeg har selv en privat, og
er ikke helt fornøyd. Problemet ligger i spissene, med dårlig pletering. For
å lodde ut på gjennompleterte hull, må varmen på max. Spissene oxyderer og
det er vanskelig med varme overføribg. De nye som er beregnet for blyfri
lodding går 50 grader høyere, til 500 grader. Den lange sugeveien gjennom et
veldig tynt rør, gjør også at det tetter seg lett. Gamle Pace stasjoner med
kort sugevei, er meget bedre. De nye Pace, som jeg har kjøpt 3 stk. av har
det samme problem som SC7000. Det er helt nødvendig med en gas brenner for å
rense spissene.
Mit tips er derfor at du bør prøve å skaffe en gammel Pace.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Hej Arne

Tak for inputtet. Vil det sige du vil anbefale sådan en her i stedet:
www.mespilus.dk/images/Pace_brugtgrej.jpg
Annoncen er fra brugtgrej.dk og manden vil have 3K for den - hvilket jeg
mener er en voldsom overpris for sådan en gammel sag.
I øvrigt plejer det at være sådan at hvis ikke der er varme nok på
loddekolben så oxiderer spidsen. Er temperaturen høj nok bliver oxideringen
brændt af.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

Jeg har set en kopi lavet af kineserne til 99 Dollar, det er ca 600 kroner,
måske værdt at tage en chance?

http://cgi.ebay.com/AOYUE-808-Portable-Desoldering-Gun-for-PCB-boards_W0QQitemZ320017295148QQihZ011QQcategoryZ294QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Den hedder AOYUE 808
Portable Desoldering Gun.

Den ligner ellers godt originalen ;)

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation

http://cgi.ebay.com/AOYUE-808-Portable-Desoldering-Gun-for-PCB-boards_W0QQitemZ320017295148QQihZ011QQcategoryZ294QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Så har du vist brug for briller.
den ville jeg ikke hoppe på.
på den orginale kan man bla. justere sugestyrke og tempratur.

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
http://cgi.ebay.com/AOYUE-808-Portable-Desoldering-Gun-for-PCB-boards_W0QQitemZ320017295148QQihZ011QQcategoryZ294QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Det tør jeg absolut heller ikke binde an med. I øvirgt har jeg endnu ikke
set nogle brugte Weller udloddestationer, så hvor de skulle være til en
billig pris som du skriver - ved jeg ikke. Det er sjældent udloddestationer
dukker op på dk.marked.. eller brugtgrej.dk el.l. Desværre :-/

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp ang. indkøb af udloddestation
Hej Peter

Jeg glemte at svar på denne her, men kan fortælle at vi jo er en lille
virksomhed så gennem årene har der måske været 25-30 brugere
af den model og jeg har aldrig hørt nogen udtale sig negativt om den.

Den kaldes forøvrigt kærligt "Sug-Ellen" :)