Hjælp - Afbrændt strømforsyning bærbar - ?

Strømforsyningen til min bærbare holdt op med at virker efter min kæreste
hvade placeret den under en dyne !!

- Den var ret varm, og jeg gik ud fra at det var en sikring der var brændt
over, men desværre var det ikke tilfældet - så jeg skildte den af, for at se
om der var en slags sikring inden i, men det ser det ikke umiddelbart ud til
.

Men bag på printet står der faktisk - at sikringen skal udskiftes med en
tilsvarende for at forhindre brænd ??

Så hvordan i alverden konstatere jeg hvilken komponent der er sikringen - og
hvor skaffer jeg en ny ??

Håber der er nogle der har erfaringer med d.o.

Bedste Hilsner

Brian Meier

Re: Hjælp - Afbrændt strømforsyning bærbar - ?

Typisk kvinder :-)

Jeg gætter på, at der sidder en lille termosikring et sted, sikkert i nærheden
af trafoen. Sikringen ligner en lille diode og kan godt være lidt spids i den
ene ende. Men der er sikkert mange typer termosikringer.

Men pas på, din bærbare har nok en switchmode psu, og de kan give *livsfarligt*
stød, hvis man ikke ved, hvad man roder med.

(jeg har engang hældt 10 liter vand direkte ind i en tændt 30amp switchmode
lader, og du drømmer ikke om et brag, det kunne give!)

Claus

Re: Hjælp - Afbrændt strømforsyning bærbar - ?

switchmode

Vandkøling ?

mvh
JBH

Re: Hjælp - Afbrændt strømforsyning bærbar - ?

Misforstået vandkøling!

Poul Erik

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.dk

se
til

Nogle sikringer ligner modstande i udseende, men er ensfarvet. Der findes
også andre udforminger, prøv at se ved RS, Elfa eller Farnell. Du kan også
se efter om en af komponenterne på printet hedder F, F1 eller FUSE, så er
det nok en sikring.

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: Hjælp - Afbrændt strømforsyning bærbar - ?
OK - tak for de hurtige svar, den dims som jeg måske troede var en sikring
hedder netop F1 på printet, og
"bel T3, 15a 250v" på komponenten - såeee mon ikke det er den.... den har 2
ben og er sort ...men der er tilsyneladende gennemgang i den, hvilket jo
skulle indikere at den virkede....hmm

mvh

Brian Meier

brændt
at

Re: Hjælp - Afbrændt strømforsyning bærbar - ?
hey.. plejer det ikke bare være en strømforsyning ????

mens ladekredsløbet er i pc'en... for farnell / RS har mange sådan små
adaptere til 3-400 kr har selv købt en engang

--
Mvh Kasper