Hjælp: 3 ringetryk

Skal lige bruge lidt hjælp til en ide til følgende problem:

Jeg har tre ringetryk. De skal bruges til at sætte 1 af 3 output (5V TTL).
Dvs. der skal altid være sat eet output, men aldrig mere end eet.

Når man trykker på switch 1, går udgang 1 aktiv, og udgang 2 og 3 inaktive.
Trykker man herefter på switch 2, går udgang 2 aktiv, og 1 og 3 inaktiv.

Findes der da ikke en smart kreds til dette?
Har fablet lidt rundt i noget med en 3 til 8 dekoder, nogle OR gates og en
latch, men jeg synes der bør være en eller anden mere simpel genistreg jeg
kan bruge som løsning i stedet???

Ellers må jeg jo programmere en lille avr, PIC eller PEEL.

pft
Kåre

Re: Hjælp: 3 ringetryk
Hejsa

Kan 3 Flip-flop ikke bruges? se diagrammet
http://kom.aau.dk/~allanjk/diagram.gif

Jeg har ikke teste om det virker, du skal måske lige kontroller evt. set
og holde tider...

mvh
Allan

Re: Hjælp: 3 ringetryk

En 3 til 8 dekoder med dioder fra udgang til indgang hhv. 1->1, 2->2 og
4->3 kan virke - eller jeg har ihvertfald lavet noget fusk med det engang
med noget CMOS. Såvidt jeg husker har TTL mere "luft" på det høje niveau
så der skulle nok være plads til spændingsfaldet over dioden.

JÅH

Re: Hjælp: 3 ringetryk
Hej Kåre,

Det kaldes gensidig udløsning (Nooo good people ;)

Gensidig udløsning kan opnås på utallige måder:

3 s/R-flip-flops. 1 knap på hver "set" og diode-OR-gate til reset fra de to
andres udgange.

En 4017 med oscillator, en AND-gate og en inverter, switchene sidder på
hver sin udgang og leder ved tryk signalet gennem hver sin diode til
inverteren og ender i en af indgangene på AND-gaten

En PEEL er den absolut dyreste løsning, en 8-benet processor nok den næst-
billigste.

--
Venlig hilsen,
Søren