Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Har siddet og arbejdet med nogle ATmega48 boards et stykke tid. Pludselig
vil de ikke programmeres mere... De ignorere mig bare fuldstændigt. Vi
snakker STK200 paralleldongles (to forskellige), ICCAVR7 (eller AVR-ISP).
Jeg kan godt programmere STK200 dev boardet.

Det ligner at MISO ikke rigtigt vil drive - den ligger og roder nær høj.
Hvis ikke det var så mange print ville jeg tro de var brændt af. Men den
gamle kode der ligger i dem kører fint nok - også efter at jeg har forsøgt
mig med en "erase". Jeg fuldstændig blank lige nu - er der ikke een der har
et tip? Pleeease? ;-)

Takker,
 Anders

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Er fusene sat rigtigt op.. ikke fået slettet ISP fusen .. ?

Kasper

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Det har de været. Nu er jeg ikke sikker på noget som helst!
Men der er en lille smule kontakt hvis jeg sætter spændingen under 2.7V - så
kan man i hvert fald genkende kredsene - omend de ikke vil programmeres.

Det ser i hvert fald helt skidt ud! Er der ikke en måde at resette det hele
på???

Mvh.
 Anders

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Iøvrigt kan de alle genkendes/programmeres ved ~2.2V - men aldrig uden fejl.
Meget suspekt.

Det har jeg faktisk prøvet een gang på denne her... ;-(
Men jeg bliver nok nødt til at prøve igen nu!

/Anders

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Jeg har været ude for noget lignende, hvor processoren lystigt kørte videre,
uden at ville programmeres. AVR'erne bruger åbenbart en
SPI-programmeringsprotokol uden nogen som helst form for fejlcheck, så en
ugyldig kode kan lave en masse underlige ting. Løsningen er en ny processor
(eller parallel-programming), check at driveren på programmerne får korrekt
forsyningsspænding (uden for meget dyk når de skal lave noget...), og check for
reflektioner ved processoren på programmeringsbenene.

    Mvh
        Kimjand

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Det tror jeg du har ret i. Men "skidtet" bør findes ved verify (det gør det
også) - OG processoren skal kunne reddes ved en erase.
Fuses er så en anden sag - hvis man fx. får diablet clock eller reset.

Yeps: ARGH!

Måske. Er der nogen der har prøve?
Og er der nogen der kender et sted, hvor man kan få "sokler" til nedpresning
over en i loddet TQFP32?  Det ville være et hit =)

Forsyningerne er OK. Og signaleringen (når den virker) ser også OK ud. Men
som nævnt er MISO f*' up...

Jeg får nogle nye sendende i morgen eller overmorgen - og holder ALT krydset
for at mine 7 enheder er blevet zappet af et eller andet ikke
tilbagevendende fænomen! Så må "efterforskningen" vente til jeg får liidt
mere tid....

Tak for inputtene!

Mvh.
 Anders

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Jeg har desværre ikke selv haft adgang til en.

Har du checket AVR-ISP'ernes signal, når de ikke er koblet til processoren?
Standard designet suger sin forsyningen fra targets +5V forsyning, gennem en
diode, den æder det meste af forsynings-tolerancen for en TTL-kreds. Så hvis
ikke du har gjort det, så ville jeg checke den med et skop.

Tjaaa, hvis de ~2.2V du nævner er forsyning til processorerne, og de er blevet
programmeret med en TTL-driver (5V), så er der jo en god chance for at der er
feset en indgang eller to... og hvis driveren er forsynet fra processorens
forsyning, så bør det ikke virke :)

    Mvh
        Kimjand

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

...fra targets forsyning, ja.

Nu er det godt nok en HC244 der sidder (CMOS). Men forsyningen ser ikke helt
tosset ud.

Der var ikke de store fremskridt - det virker stadig ikke. MEN:

Det ser ud til at min ene STK200 dongle rent faktisk er død. Jeg har sat en
sokkel i den anden - og den kan programmere nogen af enhederne nu. Men altid
med 10 (sjældent) til over 1000 (tit) fejl...har

Jeg har haft målt en masse på signalerne. Der var en del overshoot på clk og
data som jeg har fjernet med 120R seriemodstande lige efter donglen. Det
ændrede ikke rigtigt noget. MISO ser meget underlig ud i perioder
(savtakagtig omkring høj-niveauet)...

Eftersom STK200 får forsyningen fra target, vil target aldrig se mere end
sin egen forsyning minus et diodedrop.

Det gør det jo altså heller ikke (suk! ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Okay, men det er jo stadig TTL-familien (74HC244), HC'erne er ikke så følsomme,
der virker fra 2V til 6V VCC, men input og output ligger jo så derimellem...

Bummer.

Okay, du er sikker på at der ikke er en meget kort peak tilbage? Nogle gange
skal der nogle 100 pF til at få styr på sagerne.

Forkert... overshoot tæller altså med. Det er ikke noget problem at have +50%
overshoot.
Et andet potentielt problemet er at PC'ens parallelport overstyrer indgangen til
driveren. Hvis du kører den med lavere end 5V, så er der i hvert fald chancer
for det.

Hehe, der skal jo også være lidt udfordring ;)

    Mvh
        Kimjand

Re: Hjæælp! Jeg kan ikke programmere mine ATmega48'ere

Mjoe der findes nok en tilsvarende TTL kreds ;-)
Og en HCT (cmos med TTL niveauer)

De er sgu' for billige! Jeg vil anbefale ALLE at sætte seriemodstande ind -
med mindre de har høje kapacitive loads på naturligvis ;-)

Har 1nF på eet af printene...

MEN. Jeg har installeret en ny notebook - og det virker bare! Så enten har
jeg noget snavs med en jordsløjfe (underligt med kun en notebook ELLER en
stationær og en lineær forsyning!)  - eller også er der brændt noget af i 3
(tre!) parallelporte som en almindelig printer ikke bruger...

Nuvel - undersøgelse følger nå jeg er færdig med projektet. Og ret hurtigt
efter laver jeg nok en galvanisk adskilt "STK200" - for livet er klart for
kort til problemer som dem jeg har haft (har?)... Jeg har postet MULTI timer
i skidtet - og har stadig ikke en fornuftig forklaring! :-(

Men lige nu glæder jeg mig over udsigten til at kunne komme igennem
(7,9,13)! Takker for inputs fra Kasper og Kim :-D

Mvh.
 Anders

Site Timeline