HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

skrev

Ja det var jo smart at det altid vendte tilbage. Jo-jo!

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Sten Larsen" skrev i en meddelelse news:43c049a1$0$84025$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg skriver at det er tydligst på UHF kanalerne - så hvorfor skulle det være støv...?????

desuden er stuen opvarmet og der burde ikke kunne komme støv ind mellem billedrør og kontrastskræm på MX'en...

Håber der er en TV-rep. guru (Kim V. eller Ole G. eller andre... :-) ) der måske kan træde til med et hjælpende råd...

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Den fremgangsmåde blev brugt i mange forretninger rundt omkring. Jeg har også oplevet den, i en by lidt uden for København. Havde de flinke ( Fona ) også den model? Eller du tænker måske på nogle andre? /StenL

Reply to
Sten Larsen

Jo, jo. Det kan godt være mere udpræget i højere frekvenser.

Det er altså på bagsiden af billedrøret. Ikke på forsiden. Men jeg har i øvrigt renset mange kontrastskærme på indersiden. For støv. Selvom man tror der er lukket af. Og det er ingen garanti at stuen er opvarmet. Jeg har oplevet tilsvarende, hvis apparatet stod med ryggen op ad en terrassedør. ( Som så måske ikke var med energiglas og var dårligt isoleret. Men det er en anden sag. )

Ellers må du jo have pungen op af lommen :-). /StenL

Reply to
Sten Larsen

Støv gør _ingen_ forskel i et tv og da slet ikke med denne fejl. Fejlen kunne meget vel være en tuner, men det er svært at afgøre uden at have haft fingrene i kassen.

Det der med at det hjælper at støvsuge et tv er altså en skrøne. Det er rarere at arbejde i et rent tv, ja, men fjerner det fejlen? Nope :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Sten Larsen" skrev :

næehhh - gu' ved om ikke det er den samme forretning vi snakker om ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:43c2e442$0$15784$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

ok... og lad os sige at jeg så skifter tuneren - og det ikke er det... hvad så? hvad mon sådan en tuner koster i øvrigt? og hvordan fremskaffes en sådan?

vil prøve at eksperimentere med at tage nogle billeder af det... kommer i aften eller i morgen...

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Koster ca. 240,- +moms hos JørgenP. Du skal være momsreg. for at handle der.

Well, du kan lade tv'et spille mens du forsigtigt dunker lidt på tuneren med enden af en skruetrækker. Hvis det får billedet til at blive bedre/dårligere er tuneren sikkert årsagen.

Ok, så kan vi få syn for sagen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Nu må jeg le. /StenL

Reply to
Sten Larsen

Der var jo mange. Omkring Ballerup? /StenL

Reply to
Sten Larsen

"Sten Larsen" skrev :

hmmmm.... der var jo en forretning i både Ballerup og Herlev.....

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
Reply to
jan

Hej!

Sten Larsen wrote: >

Så le. Eller kom med nogle saglige eksempler.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev

Støv i gnistgap til focus.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Tja, så fjerner man gnistgabet. Det jeg mener er at støv på f.eks. hovedprintet ikke kan gøre en forskel. Med mindre der gror mos på det, hvilket ikke er så sandsynligt :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev

hovedprintet

Selvfølglig har det ikke noget med støv at gøre, men der kan imellem komponentben dannes nogle små tintråde, som ofte kan fjernes med en gang trykluft. At man dermed også fjerner støvet, er en anden sag. Og jeg er overbevist om at dette fænomen, står bag mange af de periodiske fejl der forsvinder ved rengøring af apparater

Se

Desuden arbejder et støvfrit CTV ved lavere temperature, og holder dermed længere, og har mindre brandrisiko.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Jeg har repareret 100-vis af fjernsyn med millimeter tykke lag støv inden i. Når dette støv så havde fået fugt, farede højspændingen rundt på bagsiden af billedrøret og i hele apparatet. Stod det på for længe, stod apparatet af. Og der skulle ikke ret meget kold fugtig luft til, før det var et problem. Løsning: Grundig rengøring og tørring. Nu startede jeg altså også i 1962. Måske gjorde man ikke så meget rent den gang, og luftfugtigheden var højere i mange huse. /StenL

Reply to
Sten Larsen

Hej!

Uffe Ravn wrote: >

Hvor skulle de tråde komme fra? Det kan vel kun ske på komponentben som er fortinnede hvilket sjældent er tilfældet.

In any case, hvis "man" tror, at fejl i tv fikses ved en støvsugning tager man i

99.99999% af tilfældende fejl :o)

Men der er ikke noget rarere end at reparere et rent tv. Well jo, men så er vi OT ;-)

Tjaa, jeg har da godt haft fejl som "pludseligt" forsvandt og aldrig blev set igen (i meget sjældne tilfælde). Men om det skyldes det du nævner, eller marsmænd, er mig uvist ;o)

Om det kan måles i praksis har ingen af os vist undersøgt, men det lyder da plausibelt. Hvem sagde MythBusters? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev

Langt de fleste komponentben er fortinnede og fænomenet er ikke begrænset til tin, f.eks. bdannes de også på zink.

man i

Der har du ret.

er vi

Mig bekendt hører arbejdsmiljøet for elektronikreparatøre inden for elektronikgruppens rammer.

periodiske

set

Hvis du læse på linket jeg gav dig, kan du se at man rent faktisk har haft et Akraftværk til at gå ned fordi der dannedes sådanne tintråde.

dermed

da

Jeg vil påstå at det bliver meget nemt at måle,

For øvrigt skulle den oprindelige spørger vel begynde at lede efter dårlige lodninger i tuneren?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:43c432bf$0$2090$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

jeg takker for rådet... sender lige et par billeder i morgen... mht. til omlodninger i tuneren så prøv at læs mine første 2-3 indlæg...jeg blev egentlig først opmærksom på fejlen _efter_ jeg havde pillet ved mit TV-tuner kort i PC'en... og ja.. er bange for at der ligger 115V på PC kabinettet, mens stofa-stel er jordet...? men stel i fjernsynet svæver vel også eller?

/Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen