HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!! - Page 2

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

næehhh -  gu' ved om ikke det er den samme forretning vi snakker om ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Der var jo mange. Omkring Ballerup?
/StenL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

hmmmm.... der var jo en forretning i både Ballerup og Herlev.....

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Ja,mon ikke.

- og dem slæbte man op og ned på 5.sal - alene.
( Måske derfor man har ondt i ryggen i dag ).
/StenL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Efter en periode hvor jeg slet ikke slæbte på TV fik jeg ondt i ryggen, det
hjalp da jegn begyndte på det igen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Jeg skriver at det er tydligst på UHF kanalerne - så hvorfor skulle det være
støv...?????

desuden er stuen opvarmet og der burde ikke kunne komme støv ind mellem
billedrør og kontrastskræm på MX'en...

Håber der er en TV-rep. guru (Kim V. eller Ole G. eller andre... :-) ) der
måske kan træde til med et hjælpende råd...

mvh
Rasmus

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Jo, jo. Det kan godt være mere udpræget i højere frekvenser.

Det er altså på bagsiden af billedrøret. Ikke på forsiden. Men jeg har i
øvrigt renset mange kontrastskærme på indersiden. For støv. Selvom man tror
der er lukket af. Og det er ingen garanti at stuen er opvarmet. Jeg har
oplevet tilsvarende, hvis apparatet stod med ryggen op ad en terrassedør.
( Som så måske ikke var med energiglas og var dårligt isoleret. Men det er
en anden sag. )

Ellers må du jo have pungen op af lommen :-).
/StenL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Støv gør _ingen_ forskel i et tv og da slet ikke med denne fejl. Fejlen kunne
meget vel være en tuner, men det er svært at afgøre uden at have haft fingrene i
kassen.

Det der med at det hjælper at støvsuge et tv er altså en skrøne. Det er rarere
at arbejde i et rent tv, ja, men fjerner det fejlen? Nope :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

ok... og lad os sige at jeg så skifter tuneren - og det ikke er det... hvad
så?
hvad mon sådan en tuner koster i øvrigt? og hvordan fremskaffes en sådan?

vil prøve at eksperimentere med at tage nogle billeder af det... kommer i
aften eller i morgen...

mvh
Rasmus

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Koster ca. 240,- +moms hos JørgenP. Du skal være momsreg. for at handle der.

Well, du kan lade tv'et spille mens du forsigtigt dunker lidt på tuneren med
enden af en skruetrækker. Hvis det får billedet til at blive bedre/dårligere er
tuneren sikkert årsagen.

Ok, så kan vi få syn for sagen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Nu må jeg le.
/StenL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Så le. Eller kom med nogle saglige eksempler.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Støv i gnistgap til focus.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Tja, så fjerner man gnistgabet. Det jeg mener er at støv på f.eks. hovedprintet
ikke kan gøre en forskel. Med mindre der gror mos på det, hvilket ikke er så
sandsynligt :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

hovedprintet

Selvfølglig har det ikke noget med støv at gøre, men der kan imellem
komponentben dannes nogle små tintråde, som ofte kan fjernes med en gang
trykluft.
At man dermed også fjerner støvet, er en anden sag.
Og jeg er overbevist om at dette fænomen, står bag mange af de periodiske
fejl der forsvinder ved rengøring af apparater

Se http://nepp.nasa.gov/whisker /

Desuden arbejder et støvfrit CTV ved lavere temperature, og holder dermed
længere, og har mindre brandrisiko.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Hvor skulle de tråde komme fra? Det kan vel kun ske på komponentben som er
fortinnede hvilket sjældent er tilfældet.

In any case, hvis "man" tror, at fejl i tv fikses ved en støvsugning tager man i
99.99999% af tilfældende fejl :o)

Men der er ikke noget rarere end at reparere et rent tv. Well jo, men så er vi
OT ;-)

Tjaa, jeg har da godt haft fejl som "pludseligt" forsvandt og aldrig blev set
igen (i meget sjældne tilfælde). Men om det skyldes det du nævner, eller
marsmænd, er mig uvist ;o)

Om det kan måles i praksis har ingen af os vist undersøgt, men det lyder da
plausibelt. Hvem sagde MythBusters? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Langt de fleste komponentben er fortinnede og fænomenet er ikke begrænset
til tin, f.eks. bdannes de også på zink.

man i

Der har du ret.

er vi

Mig bekendt hører arbejdsmiljøet for elektronikreparatøre inden for
elektronikgruppens rammer.

periodiske
set

Hvis du læse på linket jeg gav dig, kan du se at man rent faktisk har haft
et Akraftværk til at gå ned fordi der dannedes sådanne tintråde.

dermed
da

Jeg vil påstå at det bliver meget nemt at måle,

For øvrigt skulle den oprindelige spørger vel begynde at lede efter dårlige
lodninger i tuneren?

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
jeg takker for rådet... sender lige et par billeder i morgen... mht. til
omlodninger i tuneren så prøv at læs mine første 2-3 indlæg...jeg blev
egentlig først opmærksom på fejlen _efter_ jeg havde pillet ved mit TV-tuner
kort i PC'en... og ja.. er bange for at der ligger 115V på PC kabinettet,
mens stofa-stel er jordet...? men stel i fjernsynet svæver vel også eller?

/Rasmus

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Jeg har repareret 100-vis af fjernsyn med millimeter tykke lag støv inden i.
Når dette støv så havde fået fugt, farede højspændingen rundt på bagsiden af
billedrøret og i hele apparatet. Stod det på for længe, stod apparatet af.
Og der skulle ikke ret meget kold fugtig luft til, før det var et problem.
Løsning: Grundig rengøring og tørring.
Nu startede jeg altså også i 1962. Måske gjorde man ikke så meget rent den
gang, og luftfugtigheden var højere i mange huse.
/StenL

Site Timeline