HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Hej!

Jeg har en bange anelse om at mit MX7000 er gået i stykker...
På alle kanaler (dog nogle mere end andre) er der en slags flimmer vertikalt
henover skærmen.
Det lader til at det er værst på UHF kanalerne. Jeg modtager signalet via
Stofa kabel-tv og det er tilsyneladende ikke deres signal der er noget i
vejen med...
Flimmeret er mest synligt ved farvemættede billeder og ikke så synligt
(nærmest intet) ved sort skærm.

Desuden synes jeg at TV'et er begyndt med at "knitre" meget længe lige når
jeg slukker det...

Jeg har haft koblet en 2-fordeler ind for at dele signalet mellem TV og
TV-tuner i min PC så Stofa-stel, TV-stel og "PC-stel" har været koblet
sammen... kan det være sket ved at jeg har taget antennekablet ud af
TV-tuneren i PC'en?

Håber virkelig noget kan komme med et godt bud på hvad der er galt...

mvh - og godt nytår
Rasmus Møller,
Stud. polyt.[M.Sc. E.E.],
Aalborg

x-posted i dk.teknik.tv+video; dk.teknik.elektronik

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Er der flimmer på når du bruger Scart indgang ( Video eks ))
ellers lyder de som noget støj fra dit lysnet muligvis, check
lige dine lysnet ledninger og dine antennekabler ikke er
filtret sammen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Der er også flimmer når jeg kører signalet gennem min video og via SCART...
men derfor kan TV'et jo godt stadig være defekt... Dvs. et eller andet er
blevet skadet/brænd af efter signalet har passeret SCART og tuner indgang...
Problemet er mest tydeligt på UHF kanaler... eller er det tilfældigt?

mvh
Rasmus

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Ja det kunne godt se sådan ud , så rækker mine evner ikke så langt ,men mon ikke
der kommer en af de skrappe
tv folk forbi tråden :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nu er 'en slags flimmer' jo mange ting. Men et bud kunne være at det er
meget støvet/beskidt inden i, og der nu på grund af fugtig luft i rummet er
begyndt at ske højspændingsoverslag i dette støv. Det kan godt give disse
symptomer, og være afhængig af lysstyrke på skærmen, og passer meget godt
med at det knitrer mere end ellers. Fugtigheden i rummet er steget på grund
af det klima vi pt. har.
Jeg ville skille det ad, støvsuge det godt og grundigt, og tørre billedrøret
af på bagsiden. Og så ville jeg vente med at tænde det, til jeg var helt
sikker på at det jeg havde renset det med på billedrøret er HELT tørt igen.
Pas på den højspænding der stadig sidder i hætten på billedrøret i lang tid
efter det er slukket.
Det var bedst at rense det med trykluft, men det har de fleste ikke lige ved
hånden. Og man skal naturligvis være varsom med den støvsuger.
/SL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Det lyder som lidt af en røver efter min mening. Skal tv'et stå i et badeværelse
eller hvordan? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Næh, højspændingsfejl i TV er langt hyppigere i fugtigt vejr.
Dog er det normalt i de fugtige varme perioder det kan ses på indkøbslisten
af linietransformatore, da den høje fugtighed i vintertiden, afhjælpes ved
opvarmninge af luften til stuetemperatur.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Jeg har skisme aldrig skiftet en trafo pga. noget der kunne henskrives til
fugtighed. De kan blive utætte/flække osv. men jeg er ikke overbevist om, at der
sker mere om vinteren. Og støvet kan blive som et filttæppe uden at jeg har set
nogen problemer af den grund. Udove at teknikeren bander og svovler inden han
henter trykluften ;-)

Selvfølgelig kan der trækkes lange gnister fra billedrørsanoden pga. kondens
hvis tv'et tages direkte ind fra kulden og tændes, men det er jo ikke det der
menes.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

I gamle dage , altså forrige årtusinde, har jeg dælme skiftet en del
trafoer på den konto - nogle blev hys, hvis det var meget fugtigt i
vejret - jævnligt thomson gespenster

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Læste du ikke min *1 om forbehold for oldtimer-tv? ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Niks ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Ja, jeg har også skiftet i 100-vis, på den konto. Helt tilbage fra 1968.
Især om foråret når folk flyttede i sommerhuset, og som noget af det første
tændte for fjernsynet, for lige at se om det virkede. Og det gjorde det så
ikke længere :-)
/StenL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!
Hej!

Spørgsmålet er så om det stadig gælder. Jeg tipper ihvertfald, at det er
usandsynligt på en MX7000.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Hva' hulen - så er du jo fra den generation der kan huske når det var
sæson for stinkdyr -

Når moster Gertruds' arvestykke (et gammelt L&L fjernsyn) blev tændt,
efter en lang vinter ;)

Se - *det* var humor på højt plan

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Ja, ud over syns- og høresansen, brugte vi også lugtesansen ved fejlfinding
:-)
/StenL

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

fejlfinding

Jeps, f.eks. lugten af en afbrændt linietrafo på en Philips/DUX/Radiola K80
tv.
Allerede ude hos kunden, kunne man fortælle at det var linietransformatoren
der var brændt af.

Nogen der husker?

Og ja også dengang vejede et TV rigeligt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

ork ja

Jeg blev så glad for Beovision 3400, indtil jeg skulle løfte et ;(

Ved du iøvrigt hvad en Yoyo model er ?

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Ja det er den type reperationer man kun helst ønsker at have for håndterbare
apparatstørrelser.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Ja det var jo smart at det altid vendte tilbage. Jo-jo!

Mvh. Uffe Ravn

Re: HJÆÆÆLP... mit MX7000 er blevet sygt!!!

Den fremgangsmåde blev brugt i mange forretninger rundt omkring. Jeg har
også oplevet den, i en by lidt uden for København. Havde de flinke ( Fona )
også den model? Eller du tænker måske på nogle andre?
/StenL

Site Timeline