Hjølp søges til reparation af en "dimmer"

Jeg har en lampe i Tyrkiet af kinesisk fabrikat med to 12 volts pærer, som
styres med en "dimmer", som altså kan regulere lysstyrken fra slukket til
fuld knald.
I forbindelse med tordenvejr, skulle et eletrikkergeni ( ikke mig ) ordne
noget i systemet og fik kortvarigt 440 Volt på, så det sagde plop i
dimmeren, og den ene af lamperne gik død, og det er ikke pæren.
Adskilt ser det ud til (og målt), at det er en modstand som er brændt.
Og nu kommer problemet.

Modstanden er med fire kodefarver.
1 ring.Grøn = 5
2 ring Sort = 0,
3 ring Sølv = 8
4 ring Guld = 5% tolerance
Så det er vel 5.000.000.000Ohm ??
At der er tale om en modstand bestyrkes af, at der under den på printet står
"R1"
Så store modstande kender de ikke ved ELFA

Jeg drog derfra med et par stykker som er
1. Grøn = 5
2 Brun =  1
3 Sort =  0
4 Gul = 4
5 Brun  1% tolerance
Altså 5.100.000 og langt fra den, der er brændt hvis mine farveafkodninger
altså er rigtige.

Jeg tør ikke lodde den i, når der tilsyneladende er så stor forskel.
En "alarmmand", som vi havde til service, mente først, at det er en triac
der er brændt, men det er modstanden, som er sort og uden gennemgang.

Så vidt jeg kan se sidder den mellem indgangen fra 220 Volt og så videre til
tre triac
Er der evt. nogen i Århus nærhed (postnr. 8270), som mener at kunne reparere
sagen, så er der blevet en flaske rødvin til overs fra julen.

Ebbe Normark

Mail: snipped-for-privacy@c.dk
fjern SPAM

Re: Hjølp søges til reparation af e n "dimmer"
Hej

med hensyn til din modstand, vil jeg tro at den er på 0.5 ohm

se evt. dette link

http://samengstrom.com/nxl/3660/4_band_resistor_color_code_page.en.html

Håber at det kan hjælpe lidt

Mvh Peter

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"
Hej
Jeg tror også Peter har ret i at den er på 0,5ohm, det er den ifølge  "1
ring 5, 2 ring 0, 3 ring *10-2, altså 50*10 i minus anden
mvh
poul

Re: Hjølp søges til reparation af e n "dimmer"
  en modstand på 5GOhm brænder ikke af i fredstid med de spændinger, du
har til rådighed. Men med en sølvring er det 0.5Ohm

Bo //

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"

og sE5% skal manden jo nok forvente at den er futtet fordi en triac i
serie er gE5%et kortsluttet. for modstanden er sikkert en NFR og skal
fungere som sikring .
alex

Re: Hjølp søges til reparation af e n "dimmer"

Jeg ved ikke hvad NFR betyder. Vil du hjælpe mig ??

Bo //

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"

"Non Flammable Carbon Film Resistor"

En god ting, hvis den sidder som sikring ;o)

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"
Godt nytår og tak til alle som har bidraget indtil nu.
Det er nok rigtigt, at det er en 0,5 Ohms modstand, men først troede jeg det
ikke, fordi jeg ikke kunne finde sådan en i ELFA kataloget, men ved nærmere
eftersyn finder jeg en serie metalfilmsmodstande ½W Fabr. KOA, SPRX i
området 0,1 til 1 ohm. Der er ingen 0,5 men 0,47 eller 0,56 kan vel gøre
det ?
Men hvis der også er noget med en kortsluttet triac, er det vist mere ned
jeg kan gabe over.
Så jeg savner stadig, at en elektronikekspert i det østjyske lader sig
friste af en flaske rødvin, men hvis alle "elektonikkere" er afholdsfolk,
kan vi nok finde en anden udvej,, når bare jeg får lys i lampen.

mvh

Ebbe
snipped-for-privacy@c.dk

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"

Bor i E5%rhus og kan mE5%ske hjE6%lpe dig.

Bare smid en mail til mig sE5% skal vi nok fE5% liv iden.

Mvh
RenE9% Eskesen

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"

ja  NFR er jo forklaret sE5%  fint nu... Phillips har brugt forkortelsen
i mindst tyve E5%r.. sE5% det er ikke et nyt smart engelsk udtryk ..men
der er nok mange som ikke kender det .
Og ja  i mange ting benyttes en modstand pE5% feks 0,56 ohm til at
fungere som sikring hvis noget kortslutter. sE5% derfor ville jeg antage
at den ku have beskyttet noget.
 ved nE6%rmere eftertanke, tror jeg mere det er noget andet end feks
triac.. triac ville jo sidde i serie med lampen og behF8%ver ikke at
blive beskyttet.
der kan mE5%ske vE6%re ensretter til noget styring ,eller der kan vE6%re en
kondensator for stF8%j som skal beskyttes.
alex

Re: Hjølp søges til reparation af e n "dimmer"

Det forstår jeg ikke. "Non Flammable Resistor" betyder for mig en
modstand, der ikke går ild i. Men det, du mener er åbenbart, at den ved
overbelastning brænder over, så den er afbrudt. Det er den mest
almindelige fejlmekanisme ved en modstand.

Hvis jeg bruger google med "nfr" kommer jeg til "nykøbing Falster
Roklub", "Norges forskningsråd" og noget om rodeo. Hvis jeg bruger "nfr
resistor" handler beskrivelserne om modstande, der har en ikke-brændbar
coating. Meget meget langt nede kommer jeg til FR = "Fusable resistors"

Ligegyldigt. Jeg undrede bare over NFR :-)

Bo //

Re: Hjølp søges til reparation af en "dimmer"

Nej, jeg forklarer bare at NFR betyder en "Non Flammable Carbon Film
Resistor", altså en modstand der ikke bryder i brand hvis den overbelastes.
At man her måske har fusket sig til at bruge den som sikring, må stå for
Eskesen´s egen regning.

Site Timeline