Historie - frekvenstællere før digitalteknik?

Hejsa

Interessesp=F8rgsm=E5l - jeg ved hvordan man kan m=E5le sp=E6ndinger med et spole-baseret voltmeter, og str=F8mme osv. Men hvordan m=E5lte man frekvenser f.x. f=F8r 2. verdenskrig?

En med en diode kan man ensrette noget, og dermed f=E5 et indblik i en niveau, men der er bare ikke altid nok.... s=E5 hvad gjorde man?

Sonnich

Reply to
jodleren

Hej Sonnich

Man brugte sådan noget som kalibrerede modtagere som naturligvis var kalibreret op mod kendte frekvenser. Man brugte også noget der hedder et gitterdykmeter til at finde resonans med i svingnings- kredse. Det hele var lidt besværligere end idag da man hele tiden måtte arbejde op mod referenser og kalibrering. Men en del af problemerne kæmper man jo også med ved moderne målinger.

Jeg vil anbefale dig at låne bøger på biblioteket der indeholder noget omkring gamle målemetoder.