HIFI ryger

Hejsa

Da jeg idag skulle tilslutte min ny printer til min computer rød hifi-relæet
gentagende gange når usb stikket blev tilsluttet.

Kan det være fordi det ikke er jordet? (snakkede med en elektriker der ikke
mente det kunne være det pga dobbelt isolering i apparaturene).

Han snakkede også noget om et potetiale der skulle være ens.

Har ikke prøvet siden.

Tak, Søren.

Re: HIFI ryger

Var det rødt, eller røg det fra HFI relæet ? (så kunne ikke lade være)

Er det ikke jordet ?

Så må HFI'en ikke slå fra. Jeg tror at du har jordforbindelse et eller
andet sted. Evt gennem et antennekabel.

HFI (eller HPFI, hvis det er en nyere installation du har er et
sumstrømsrelæ, hvis ikke al den strøm der løber ind, kommer ud igen, er
der afledning til jord. Et HFI slår fra ved 0,03A.

Det kan være at der er lækstrøm i printeren til at du kommer over
grænsen, men det kan også være at dit komfur tager de 0,025A på grund af
en fejl og printeren så lige giver det sidste.

Re: HIFI ryger

:-)

Jeg bruger ikke jorden i stikkontakten.

Måske, har tilsluttet antennekabel - men kan det virkelig være det?

Bor på et gammelt kollegie, så det er et HFI.

Ved jeg ikke.

Kan det være en løsning af sætte jord alt computerudstyr?
- Men hvorfor er fejlen først sket efter printeren er sat til?

Tak for det hurtige svar.
Mvh. Søren

Re: HIFI ryger

Hvorfor ikke ?

Ja, prøv at hiv antennekablet ud og se som om det ikke hjælper.

Måske

Det er dråben der får bægeret til at flyde over :-)

Re: HIFI ryger

Hvad vil du ellers anbefalde at gøre, det bør kunne løses på en "rigtig"
måde.

/Søren

Re: HFI ryger

Jeps: Jord på det hele, og hvis det derefter viser sig at give problemer, må
du tage fejlsøningen derfra.

Nogle gange kan tingene fungere udemærket, hvis de ellers samles når
aparaterne er slukkede.
Men hvis de samles imens de er tændte, udløses HFI/HPFI-relæet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HFI ryger

Ok, prøver at jorde det hele.
Det virker heller ikke når det hele er slukket og jeg samler det, hfi ryger
når der kommer strøm på.

/Søren

Re: HFI ryger
ryger

Det virker som om vi er ude i en printerfejl.

Mål evt afledningsstrøm til jord på de respektive apparater.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HFI ryger
hvordan gøres dette

Re: HFI ryger

Det ene ben af ACamperemeteret forbinder du til jord/stel på apparatet imens
det er ujordet, og det andet ben forbindes til jord.
Hvorefter de 230V tilsluttes.
Derefter aflæses strømmen.

I mangel af et ACampermeter med visning i miliampereområdet, kan en modstand
på f.eks. 1 ohm og et ACvoltmeter i laveste område anvendes.
Modstanden  forbindes istedetfor det amperemeter man altså ikke har, og en
spændingsmåling over modstanden omregnes direkte fra V til A jævnfør Ohms
lov.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HFI ryger

Hvis vi forestiller os en reel fejl, hvor der er 115V/230V ved jord,
så er det ikke videre smart at holde en 1 Ohms modstand ved måling.
HFI relæet går ved ca 30mA, da Søren ikke er grillet går jeg ud fra at
potentiale forskellen er under 50V. Da vi skal finde ud af om det er
et givent apperat der har en fejl, så skal modstanden være større end,
at relæet klipper. Et godt multimeter burde også kunne måle
småspændinger. Så idéen med modstanden er god, det er værdien jeg ikke
er hook på. 10k, 100k ville jeg nok lege med først.
Kald mig bare kylling, men jeg lever da i det mindste endnu :-).
Mvh
  Klavs.

Re: HFI ryger

Nu skrev jeg jo ikke at han skulle holde om den imens han målte.
Hvis relæet alligevel slog fra ved nævnte opstilling ville vejlen jo
alligevel være fundet.

Kylling ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: HFI ryger

Øh er det en standard printer eller en af disse all-in-one der er
tilsluttet telefon stik og alt muligt andet ?
Mvh
  Klavs.

Re: HFI ryger
Standard printer.

Re: HFI ryger

Så vil jeg næsten tro at "netbrønden" i printeren er gået sig en tur.
En afbrudt kondensator eller lignende.
Mvh
  Klavs.

Re: HFI ryger
Det skyldtes antennekabelt.

Re: HFI ryger

Ja, antennekablet giver jordforbindelse og sørger for at du ikke får
stød.

Antennekablet bør være okay, det er din printer nok ikke.

Re: HIFI ryger

Kan vel også være en fejl i printeren...

Kasper

Re: HIFI ryger
Printeren printer fint uden at hfi relæet slå fra når den ikke er sat til
computeren.

/Søren

Re: HIFI ryger

Jep, men der har du jo abselut ingen vej til jord hvos du kan lave din fejl
strøm, det har du igennem computeren og ud igennem dit kabel tv...

Kasper

Site Timeline