HIFI ryger

Hejsa

Da jeg idag skulle tilslutte min ny printer til min computer rød hifi-relæet gentagende gange når usb stikket blev tilsluttet.

Kan det være fordi det ikke er jordet? (snakkede med en elektriker der ikke mente det kunne være det pga dobbelt isolering i apparaturene).

Han snakkede også noget om et potetiale der skulle være ens.

Har ikke prøvet siden.

Tak, Søren.

Reply to
SO

"Søren Gørtz Olesen" skriver:

Var det rødt, eller røg det fra HFI relæet ? (så kunne ikke lade være)

Er det ikke jordet ?

Så må HFI'en ikke slå fra. Jeg tror at du har jordforbindelse et eller andet sted. Evt gennem et antennekabel.

HFI (eller HPFI, hvis det er en nyere installation du har er et sumstrømsrelæ, hvis ikke al den strøm der løber ind, kommer ud igen, er der afledning til jord. Et HFI slår fra ved 0,03A.

Det kan være at der er lækstrøm i printeren til at du kommer over grænsen, men det kan også være at dit komfur tager de 0,025A på grund af en fejl og printeren så lige giver det sidste.

:-)

Jeg bruger ikke jorden i stikkontakten.

Måske, har tilsluttet antennekabel - men kan det virkelig være det?

Bor på et gammelt kollegie, så det er et HFI.

Ved jeg ikke.

Kan det være en løsning af sætte jord alt computerudstyr?

- Men hvorfor er fejlen først sket efter printeren er sat til?

Tak for det hurtige svar. Mvh. Søren

Reply to
SO

"Søren Gørtz Olesen" skriver:

Hvorfor ikke ?

Ja, prøv at hiv antennekablet ud og se som om det ikke hjælper.

Måske

Det er dråben der får bægeret til at flyde over :-)

Prøv at spørge om dit HIFI relæ (dvs. HFI/HPFI) i den mest relevante gruppe: dk.teknik.el

Der kan du få hjælp af folk der har praktisk erfaring.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hvad vil du ellers anbefalde at gøre, det bør kunne løses på en "rigtig" måde.

/Søren

Reply to
SO

Kan vel også være en fejl i printeren...

Kasper

Reply to
Repzak

"Søren Gørtz Olesen" skrev

Jeps: Jord på det hele, og hvis det derefter viser sig at give problemer, må du tage fejlsøningen derfra.

Nogle gange kan tingene fungere udemærket, hvis de ellers samles når aparaterne er slukkede. Men hvis de samles imens de er tændte, udløses HFI/HPFI-relæet.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Printeren printer fint uden at hfi relæet slå fra når den ikke er sat til computeren.

/Søren "Repzak" skrev i en meddelelse news:4262c5aa$0$79456$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
SO

Ok, prøver at jorde det hele. Det virker heller ikke når det hele er slukket og jeg samler det, hfi ryger når der kommer strøm på.

/Søren

Reply to
SO

ryger

Det virker som om vi er ude i en printerfejl.

Mål evt afledningsstrøm til jord på de respektive apparater.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

hvordan gøres dette "Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:4262d303$0$155$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
SO

Jep, men der har du jo abselut ingen vej til jord hvos du kan lave din fejl strøm, det har du igennem computeren og ud igennem dit kabel tv...

Kasper

Reply to
Repzak

Du har ret til dels, jeg syntes ikke indlæget er i en forkert gruppe...

Jeg tror huritgt jeg kan finde nogle elektrikker der ikke ved hvorfor det opstår og hvorfor der er 115V på kabinettet af en ujordet pc og hvilke den af computeren der frembringer det....

Kasper

Reply to
Repzak

"Søren Gørtz Olesen" skrev

Det ene ben af ACamperemeteret forbinder du til jord/stel på apparatet imens det er ujordet, og det andet ben forbindes til jord. Hvorefter de 230V tilsluttes. Derefter aflæses strømmen.

I mangel af et ACampermeter med visning i miliampereområdet, kan en modstand på f.eks. 1 ohm og et ACvoltmeter i laveste område anvendes. Modstanden forbindes istedetfor det amperemeter man altså ikke har, og en spændingsmåling over modstanden omregnes direkte fra V til A jævnfør Ohms lov.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Øh er det en standard printer eller en af disse all-in-one der er tilsluttet telefon stik og alt muligt andet ? Mvh Klavs.
Reply to
Klavs Rommedahl

Standard printer.

"Klavs Rommedahl" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
SO

Hvis vi forestiller os en reel fejl, hvor der er 115V/230V ved jord, så er det ikke videre smart at holde en 1 Ohms modstand ved måling. HFI relæet går ved ca 30mA, da Søren ikke er grillet går jeg ud fra at potentiale forskellen er under 50V. Da vi skal finde ud af om det er et givent apperat der har en fejl, så skal modstanden være større end, at relæet klipper. Et godt multimeter burde også kunne måle småspændinger. Så idéen med modstanden er god, det er værdien jeg ikke er hook på. 10k, 100k ville jeg nok lege med først. Kald mig bare kylling, men jeg lever da i det mindste endnu :-). Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

Så virker det, men hvordan løser jeg det sådan at jeg også kan have tilsluttet min antennekabel?

/Søren

Reply to
SO

køber et færdigt entenne modul som laver galvaninsk adskillelse mellem antenne-anlæg og tv/pc. Der er set en test af det i et hifiblad for et par år siden. Kan bare ikke huske hvor.

EH

Reply to
Eh-Fniller