HIFI forstærkere til musikbrug

En af mine bekendte der er radiomekaniker har forsøgt at bilde mig ind at
det er farligt for min HIFI forstærkers liv når jeg anvender den som
guitarforstærker sammen med min multieffektpedal. Årsagen skulle være
forvrængningen og det store udgangssignal fra effektpedalen. Pjat siger jeg.
Hvis den selvsamme forstærker kan gengive forvrænget guitar musik fra min CD
afspiller(der også har et højt udgangssignal) så må det være det samme. Har
jeg ikke ret ? Et signal er et signal og forstærkeren er ligeglad med om det
er en guitareffektpedal eller en CD afspiller der leverer det ?!

Re: HIFI forstærkere til musikbrug
Hejsa

Hmmmm....., erfaring fra landevejen siger mig at HIFI forstærkere ikke
hører hjemme i pa-branchen. Niveauer ud af effektpedaler kan være meget
høje. Til pa-brug miker man guitaristens højttaler op, og tager
check på signalniveauer, især når musikken spiller..

Husk at din lyd skal forvrænges kontrolleret i dine effekter og ikke i en
forstærker der står og brækker sig.

HIFI forstærkere har sjældent køling nok til at kunne spille for fuld
hammer i længere tid.

Christian Treldal

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

at
fra

Nu var det ikke på en scene jeg anvender den men bare derhjemme til at øve
mig .... og den er ikke død endnu efter 3 mdrs brug :) ..... faktisk synes
jeg jeg får ligeså fed lyd ud af den som jeg gør med min Marshall
øveforstærker.... men...indrømmet jeg spiller heller ikke så højt da jeg bor
i lejlighed så forstærkeren blir aldrig presset rigtigt :)

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Hvis linjesignalet ikke er højere end fra en CD, bruger du den bare. Det
er landevejslivet der dræber in HiFi forstærker.

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Du  skriver selv svaret!

Din hifi forstærker *gengiver* et signal fra en cd, som lyder forvrænget,
men det *er * ikke forvrænget.

Så nej, du har ikke ret. Et signal er ikke bare et signal.

Claus

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Kan du fortælle mig hvad forskellen er på hans forvrængede linjesignal fra
guitarpedalen og det forvrængede, optagede, gengivede linjesignal der kommer
fra hans CD-afspiller er?

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

CD afspilleren har en naturlig øvre frekvens.

Forvrængerpedalen har (måske) en højere øvre frekvens, dermed kommer de
meget høje overharmoniske frekvenser ind i forstærkeren fra
guitarpedalen og ikke fra CD'en.

Er der så et lavpasfilter i forstærkeren er det så lige meget.....

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Den må du altså længere ud på landet med. Det er ikke et spørgsmål om
signalet er forvrænget eller ej (man kan slet ikke karakterisere et signal
ved at det er forvrænget - ethvert signal kan betragtes som en forvrænget
version af ethvert andet signal!), det er et spørgsmål om hvilke typer
klare noget hvidstøj eller pink støj (ja ja), kan den klare noget sav tak
(ja), kan den klare at afspille et firkant signal (ja), kan den klare at
afspille et firkant signal på maks amplitude i 20 timer i et 50 grader varmt
rum (kommer nok an på forstærkeren). Pointen er at hvis det signal der
kommer fra guitaren ligger omkring 1V(RMS) så er det fuldstændigt ligemeget
hvad han spiller og forvrænger eller gør, for det er ikke anderledes end det
der kommer fra en CD eller anden indspillet kilde.

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

"Jan Pedersen"

Jeg ville være mere bekymret for dine diskanthøjttalere, der er i
nedsmeltningsfare.
Et bedre valg at sætte foran forstærkeren til øvesituationen er en Line-6
pod eller Behringer V-amp, der har mulighed for at lyde bedre i en
linieindgang.

Engang skrev jeg om fænomenet på www.guitarsiden.dk  / OSS.

Guitarsiden er forøvrigt overtaget af min ven Hans Jørgen, der har lovet ny
boller på den gamle suppe...

Per

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Brug du blot din forstærker som du hele tiden har gjort. Blot du ikke skruer
højere op end du har kontrol over om din HiFi forstærker overstyrer - Men
når du er musiker kan du uden problemer høre forskel på din indstillede
forvrængning/distortion, og når HiFi forstærkeren overstyrer!

Jeg har selv brugt samme kombi i mange år, uden problemer.

Som Klaus D. Mikkelsen skriver, så er det ikke livet i stuen der dræber HiFi
forstærkeren. Livet i flight-cases, på ryggen af roadies og på scener kan
derimod være meget hårdt, og det er de ikke bygget til.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

det er rigtig,
men men der er en lille detajle
en Guitar forstærker producere lyd
en HiFi forstærker Reproducere lyd
en guitar forstærker er altså en del af instrumentet
det hele ligger i forforstærkeren og højtaleren
nogle syntes at en celstion højtaler er det bedste
andre syntes mest om Eminence
den lyd man for ud af en HiFi forstærker og (især) HiFi højtaler  er altså en
helt anden end den man for ud
af en rigtig Guitarforstærker uanset hvilken effekter men sætter foran
de to ting er lavet til at gøre to forskelige ting :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

jeg.
CD
Har
det

Kort sagt: Det er dine højttalere der er i farezonen, men hvis du kan styre
dig med volumenknappen burde det ikke være noget problem....

Situationen er en anden hvis du tager stumperne med på landevejen.. En
stueforstærker er ikke bygget til at komme af med så meget varme, ej heller
til at blive knoklet ind og ud af biler osv.

Hvis du har en lille og brugbar guitar amp stående er det dog det
allerbedste..

/peter

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

at
min
styre
heller
Ja jeg kan godt se problemet med diskanthøjttalerne der modtager en masse
høje harmoniske ved et forvrænget signal....
Men min radiomekaniker ven mente det var forstærkeren der tog skade.....selv
mener jeg han har taget skade :)
Eller måske bare sovet i timerne på teknisk skole ? ;)

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Jeg er overbevist om at det din ven har ment er at den guitarpedel
_måske_ kan finde på at sende for kraftigt signal ud. Dvs. den ikke
overholder de specifikationer der på almindelige liniesignaler. Det kan
din indgang på din forstærker ikke klare.
Hvis du er sikker på at pedalen ikke sender et for kraftigt signal ud er
der ikke nogen fare. Alternativet er at du høvler indgangstrinnet af i
din forstærker fordi den ikke kan klare kraftige signaler.
Typisk er godt PA-udstyr designet, rent elektrisk, noget mere robust end
Hi-fi udstyr, hvilket man også betaler for.
Sådan noget som guitarpedaler er dog ofte dårligt designet. Hvis du
spiller almindeligt uden forvrægning har du et lydniveau. Hvis du så
sætter distorsion på uden at røre volumeknapper, er det typisk at du får
et noget kraftigere signal ud. Det er derfor ikke utænkeligt at de ikke
holder sig under den ene volt som et liniesignal maks må være. Det er
her faren ligger - efter min bedste overbevisning.

Hvorvidt om du brænder diskant eller andet af er nok ikke så relevant
hvis du har en fornuftig højtaler og forstærkersammensætning og du
iøvrigt ikke giver den fuld gas på forstærkeren.
Det er indgangstrinnet jeg ville være bange for.

- Lars

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

at
jeg.
min CD
Har
det

Fordi et indgangssignal max må være 1V er det jo ikke givet at man designer
forforstærkeren efter mindste fællesnævner. Såvidt jeg ved er HIFI
forstærkere idag langt bedre end HIFI standarden tilsiger ?!
Men ok hvis det ikke er tilfældet lige ved indgangstrinnet kan jeg da komme
til at blæse dette af kan jeg se, fordi udgangen på pedalen faktisk er en
hovedtelefonudgang også. Der er dog regulering af niveauet i form af et
potmeter......egentligt lidt sygt at kombinere en udgang til forstærker med
en udgang til højttaler/hovedtelefon !
Så ok radiosmeden var ikke helt dum...øv :)

Re: HIFI forstærkere til musikbrug

Det er jo ingen forskel. Det er det samme signalniveau, men impedansen der
skal drives er betydeligt lavere på høretelefoner end på forstærkere.
Problemet ligger i den maksimale spænding, hvis den ligger væsentligt over
1Vrms svarende til 3Vpp kan man muligvis ødelægge et dårligt indgangstrin.
Jeg tror dog, uden rigtigt at vide det, at de fleste forstærkere har et sæt
dioder i indgangen der sluger alt over/under kritiske spændinger og dermed
beskytter indgangen mod alle "farlige" lavvoltssignaler (og statisk el
osv.). Jeg er ret sikker på at de fleste kommercielle apparater i det hele
taget har beskyttelsesdioder rundt omkring i alle kredsløb bare for at være
på den sikre side og sikre produktets robusthed/levetid.

Site Timeline