HFI relæ i lejligheder

Hej alle
Vi har en større diskussion i vores andelsforening.
Bygningen er ret gammel og en del af lejlighederne har ikke fået renoveret
deres elinstallationer. Således er der ikke HFI-relæ i disse lejligheder.
Samtidig trækkes al elektricitet over en enkelt sikring på 10 ampere.
Bestyrelsen mener ikke at der er belæg for at foreningen bekoster
renovationen af installationerne i disse lejligheder og vil ikke pålægge
andelshaverne at svare udgiften selv. Argumentet er noget med at
bygninger/lejligheder over en hvis alder, ikke er omfattet af lovkrav
angående de omtalte forhold.
Er dette korrekt, ellers vil en henvisning med specifik tekst være en kæmpe
hjælp i den fortsatte debat med bestyrelsen.
Grunden til at jeg skriver er almen nervøsitet ved brandfaren i de omtalte
lejligheder. Det vedrører alle i opgangen da det er etagebyggeri vi bor i.

mvh Johnny

Re: HFI relæ i lejligheder

dk.teknik.el er nok et bedre sted at henvende sig :-)

Jesper G. Poulsen

Re: HFI relæ i lejligheder
On Fri, 15 Oct 2004 15:43:54 +0200, "Johnny"

Jeg har ikke lovteksten, men har været gennem det samme i vores
forening. Ifølge elektriker er det ikke ulovligt at bruge de gamle
installationer, på den anden side må han ikke have udført arbejde i
lejligheden uden at der er udskiftet til HPFI-relæ (som det hedder i
dag). Så så længe det fungerer kan I ikke gøre noget.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Re: HFI relæ i lejligheder

Som andre har skrevet dk.teknik.el er en bedre gruppe. FUT til dk.teknik.el

Men jeg tror ikke at brandfaren er et godt argument.
Der er jo nok ikke jord i nogen af stikkontakterne.
Hvis de gamle stofomviklede ledninger kortslutter er det sikringerne,
der skal redde jer, ikke relæet.

--
Niels

Re: HFI relæ i lejligheder
Jeg FUT'er til dk.teknik.el

Undskyld forstyrrelsen.(

God weekend.)

mvh Johnny

Re: HFI relæ i lejligheder

Der kan være et problem med at monterer et nyt køleskab, enten skal det
jordforbindes, eller skal der være et fejlstrømsrelæ.

Men et fejlstrømsrelæ er en billig livsforsikring, det koster ca. 1000,-
  at få monteret sådan et, og er det en hel boligforening kan det gøres
billiger.

/Casper

Re: HFI relæ i lejligheder

Problemet kan være at udgiften bliver en del større hvis elselskabet
ikke accepterer udvidelser og ændringer på de gamle trætavler.

Det er dog under alle omstændigheder en god ide at få HPFI sat op.

--
Morten                           http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili

Hvorhenne gør de ikke det?

Hvor læser du iøvrigt henne, at et HPFI relæ skal sidde på denne trætavle?

Nicolai

Re: HFI relæ i lejligheder

Argumentet er, at hvis en installation var lovlig på det tidspunkt den blev
lavet, så er den stadig lovlig. Dog vil udskiftning af fx et køleskab kræve
opsætning af et HPFI-relæ.

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/index.aspx?id40%261e7f-d2e9-4d58-815c-fd4643101410

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk /

Re: HFI relæ i lejligheder
Hej Cubus

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/index.aspx?id40%261e7f-d2e9-4d58-815c-fd4643101410

Det var lige nøjagtigt det jeg skulle bruge.

Jeg takker.

mvh Johnny

Site Timeline