HF spørgsmål

Har købt en noname radio made in china til bilen. Den vil jeg gerne anvende
i stedet for Fords radio. Problemet er selvfølgelig at Ford modtager er ca.
1000 gange bedre end den der sidder i noname afspilleren :o(
Men ud fra denne oplevelse så må selve antennen i bilen jo fin nok,
problemet er så noname radioen har en elendig følsomhed på indgangen og kan
dårligt holde et stereo signal og ofte ryger signalet helt væk, hvilket det
aldrig gør med Ford radioen.

Jeg har så tænkt på at købe en antenneforstærker fra thansen, men kan jeg
mon regne med at det vil gøre nogen forskel på følsomheden på radioen? Der
burde jo være tilstrækkelig god antennesignal når det virker med den
originale radio

--
Tom

Re: HF spørgsmål
Hej Tom

Hvorfor så skifte radio ?

Re: HF spørgsmål

Fordi kina-modellen har TV, TFT-skærm og DVD afspiller incl MP3, men jeg
ville jo også gerne kunne høre lidt radio en gang i mellem

--
Tom

Re: HF spørgsmål
Hej Tom

Ok, hver sin lyst for sine penge :)

Men egentlig vil jeg mene at din kina radio egentlig burde være lige
så følsom som din Ford radio (som sikkert også er en kina model)
så check om antennen er ordentlig forbundet eller overvej om du
har fået en mandagsmodel der ikke virker optimal.

Re: HF spørgsmål

det kan godt være du kan få det til at virke... men du skal være opmærksom
på at den ekstra forstærker du tilkobler også forstærker støjen op (den støj
bilens indbyggede antenneforstærker genererer)... endvidere kan signalet fra
bilens indbyggede antenneforstærker være for kraftigt for indgangen på den
ny antenneforstærker du vil eftermontere hvilket også vil ødelægge
signalet...

mindre følsomhed i indgangen på kina-radioen betyder dog - som du selv er
inde på - at der skal mere signal ind for at sikre ordentlig modtagelse...

jeg går naturligvis ud fra at du har husket at forsyne bilens
antenneforstærker med +12 V? (på VW er det en hvid ledning der går ind i
multi-stikket bag på radioen) men den kan selvfølgelig også være forsynet
fra et andet sted... undersøg det først i hvert fald...

jeg går ud fra at den nye radio har multi-stik og ikke bare et bundt
ledninger der kommer ud?? og du har forhåbentlig ikke klippet stikkene af i
bilen vel?

Rasmus
Re: HF spørgsmål

Gør en original Blaupunkt i en VAG'er det 'selv'? Jeg har en eftermonteret
Blaupunkt i min Skoda, og synes at radiomodtagelsen er enormt ringe!
Kan man bare kortslutte den hvide ledning til tændledning til radio'en?

Re: HF spørgsmål

Øv, jeg kan se i Fords CD at der ikke er nogen antenneforstærker
overhovedet. De skriver ved "poor FM reception .....check resistance between
antenna and connector, must be less than 1 Ohms.....
Så der er bare et stykke coax hele vejen fra antennen til radioen

--
Tom

Re: HF spørgsmål

nej nej... ikke øv... :-)
det er jo sådan set godt nok i den forstand at du nu roligt kan købe
t-hansen antenneforstærkeren og montere mellem antennen og radioen... jeg
vil næsten love dig at al radiomodtagelse bliver problemfrit
efterfølgende... :-)
jeg går ud fra at det er den her antenneforstærker du omtaler:
http://thansen.dk/product.asp?c86%1907868&n12%00266493&pn12%20716704

vær opmærksom på at du muligvis skal have to omsættere hvis stikkene på
antenneledningen og i radioen er anderledes end dem på
antenneforstærkeren...

Rasmus
Re: HF spørgsmål

amindeligt coaxkabel? Hvis du mener 50 Ohm's eller 75 Ohm´s som feks. RG58
eller R59, kan det ikke bruges - og slet ikke på mellem- eller langbølger.
Det skal være antennekabel som normalt anvendes til autoradio.
Karsten H. (7870)
Re: HF spørgsmål

Det er Fords betegnelse for antennekablet  :o)
Jeg skal ikke pille ved kablet andet end at skyde forstærkeren ind i mellem

--
Tom

Re: HF spørgsmål

Det er et kabel beregnet til autoradio. Det er et coaxkabel, men det har en
højrer impedans (caq. 110 Ohm) Der findes forlængerkabler til antennekabler
til autoiradioer. De er forsynet med de traditionelle stik til autoradioer.
Du skal koble en forstærker mellem antennen og radioen. Forstærkeren skal
monteres/kobles så tæt ved antenne som muligt. Der _må_ være en
brugsforvirring, der viser hvordan.
Karsten H. (7870)
Re: HF spørgsmål

Øv, det var da spild af penge at prøve med sådan en forstærker. Der kommer
nææææsten intet signal igennem til radioen og det er omkring 100 gange
dårligere end uden forstærker.
Har checket at den får 12V. Så enten virker skidtet ikke eller også er det
til andre frekvenser eller måske noget impedanstilpasning som er helt ude i
skoven

--
Tom

Re: HF spørgsmål

1) check at forstærkeren har stel-forbindelse gennem antennekablets skærm
2) returner hvis stelforbindelsen er OK og skidtet ikke virker...

har du vendt den rigtigt? :-)

Rasmus
Re: HF spørgsmål

Det første jeg checkede

Jep

--
Tom

Re: HF spørgsmål

returner!!! typisk t-hansen... få en ny og se om problemet er det samme...
hvis ja, så syns jeg du skal kontakte dem og fortælle at deres parti
stinker...

Rasmus
Re: HF spørgsmål

Jeg går ud fra, at der er leveret det nødvendige antennekabel med, så på den
led skulle der ikke være problemer.
Karsten H. (7870)
Re: HF spørgsmål

Ja der er både han og hunstik

--
Tom

Re: HF spørgsmål

Hm, den forstod jeg ikke. Hvilke af hvilke?

Er der ikke en brugsforvirring med?
Karsten H. (7870)
Re: HF spørgsmål

hunstik er indgang og hanstik er udgang som skal i radioen

Har jeg desværre længe smidt væk. Er gammel elektronikmekaniker, så derfor
gider man jo ikke læse noget så simpelt som tilslutning af en
antenneforstærker  :o)

--
Tom

Re: HF spørgsmål

Nåh, der er altså tale om et komplet kabel, som jeg forstår det.

Jeg har lige kikket på modellen fra T.H. Den ser jo meget tilforladelig ud.
Du skjal, så v idt jeg kan se, ikke bruge nogen ekstra kabler. Du kobler den
simpelthen ind imellem stikket fra antennen og antenneindgangen på radioen.

Samtidig tilslutter du den røde ledning til + ved den terminal på radioen,
der normalt får en motorantenne til at gå op, når man tænder radioen og den
sorte til stel på radioen.

Nu er det godt nok sådan, som der er skrevet tidligere i tråden, at
forstærkeren skal sidde så tæt under antennen som muligt for at undgå at
forstærke støjen op hidrørende fra kablet, hvis man sætter forstærkeren ind
som jeg beskrev oven over. Men det vil være alt for omstændigt at skulle
"bygge" det hele om for at flytte forstærkeren de par m., det normale kabel
er i fiorhoild til den smule støj, der ville opstå på selve antennekablet.

Skulle man endelig interesere sig for noget, ville det nok være ledningerne
til forsyningsspændingen, som kunne samle støj op. Derfor så korte som
muligt og tilsluttet ved radioen som jeg beskrev.

Endelig er der den helt sublime løsning: Køb en aktiv antenne, hvor
forstærkeren indgår som en del af antennen. Den skal selvfølgelig også have
noget at leve af, så 12 V. til den også. Dér må der da være en
brugsforvirring med.:-)
Karsten H. (7870)