HF - Afskærming på PCB - Tips ?

Hej !

Jeg er ved at lave en applikation med embedded GPS og GPRS modem jeg vil
gerne have GPRS antennen bygget i mit print denne fylder et 9x2cm areal af
printet og bliver forbundet til modemet via et HF kabel med en Hirose
connector der går ind i modemet og den anden ende der loddes direkte på
print antennen

Mit stel plan befinder sig 2mm fra print antennen og denne er "hold for sig
selv" på sit areal antennen er også kun på top siden af PCB'et.

Jeg har tidligere haft problemer med mobil telefoner i nærheden af de print
jeg har lavet, problemer med indstrålet støj der får min mikro til at
resette trods adskellige afkoblings kondensatorere og andet snavs.

Jeg ville helst undgå en stor og dyr RF dåse omkring mit elektronik, jeg er
heller ikke sikker på at denne ville fungere da der jo skal bores mindst 2
huller af Ø5mm i den for at trække kablet til print antennen og kablet fra
GPS til dens antenne ud ...

mit print er lavet som en firkant på 9,5*9,5mm hvor print antennen fylder
9*2cm (BxH) af bunden der er så et mellemrum på 2mm mellem print antennen og
resten.

ville det hjælpe at lave en "lødde ø" på 95x2mm (BxH) mellem print antennen
og resten og lodde f.eks. en 7mm høj "kobber væg" i for at adskille dem lidt
? hvis ja, skal denne have elektrisk forbindelse til stelplanet ?

Gode råd og tips søges !

M.v.h.
Lasse Madsen

Site Timeline