Hex

Kan ikke helt se løsningen.....
Jeg har et 4-bit binært output, som kan være en værdi fra 0-15 (0 til F i
Hex). Er der nogen der har en idé til hvorledes det kunne udskrives på et
syvsegment display?
Jeg kan finde en IC 4511 der kan konvertere fra binært til BCD, men ikke en
IC der kan outputte bineært til Hex-kodet :-(

P.S. Jeg er ikke ude efter en uC løsning............

Re: Hex

Prøv lige at kikke på CD4054 ??

Mvh
Lars G

Re: Hex
et

Jeg kan altså ikke se hvorledes det burde kunne lade sige gøre, kan du
hjælpe mig lidt på vej?
CD4054 er, så vidt jeg kan se eller må du meget gerne sende link, en
4-segment display driver. Skulle en 4055 så kunne drive segmenterne og
omsætte fra BCD til 7-segment i tal fra 0-F ? men de outputter da noget
mærkeligt fra 10 og op.....

Terry

Re: Hex

Ok det er åbenbart ikke så ment af finde.

CD4054 viser 0-9 og 5 tegn :-) og altså ikke a-f

MC14495 er en kreds der kan det du søger ! men den produceres vist ikke mere
?

En gang da jeg gik i skole lærte jeg noget om karnaugh kort. Prøv at
kikke eks. på
http://www.eng.auburn.edu/~strouce/class/elec2200/elec2200-6.pdf
side 9

Mvh
Lars G

Re: Hex

mere

Men Maxim > maxim-ic.com har eks en "ICM7211" det er en lille 40 ben´s sag !

Mvh
Lars G

Re: Hex

der er en kreds der kan gøre det du søger her
http://www.esng.dibe.unige.it/Projects/Netpro/lavori/dbs/ccq/7disp/DM9368.pdf
men den bliver svær at skaffe !!! (tro jeg nok) .... :)

venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hex

en

Hvad med en EPROM?

Re: Hex
Hvad med en PLD ?? F.eks. en 16CV8 du skal dog bruge en brænder til en sådan
kreds.
Hvis du skal bruge en kreds, kan du sikkert finde en via
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Mvh
Toke K.

Re: Hex

Selvom du ikke ønsker en MPU løsning, så kan det faktisk godt være den
letteste at lave.

Nogle moderne MPU'er behøver hverken clock eller reset signal, dvs. du kan
udnytte alle ben på den og behøver ingen eksterne hjælpe komponenter.

Et program til formålet er også meget simpelt at skrive i assembler.

Re: Hex

Jeg har kode til en PEEL der kan gøre det -
skal du bare bruge een, eller hvad ?

Re: Hex

En TIL311 kan udlæse 0-F direkte. Det er et display med indbygget
dekoder og driver. Databladet kan ses her:
http://www.ele.uri.edu/faculty/vetter/ELE205/Data-sheets/TIL311.pdf
Den er ikke ganske ny (Marts 1972), så den kan måske være svær at finde,
især hvis det drejer sig om større styktal.

Mvh Lars Sch-M

Re: Hex

Hej Terry

Her er hvad google "fandt":

4495-1 (kredsen kan vistnok ikke fås mere)
Hexadecimal-to-7 Segment Latch/Decoder ROM/Driver
DIL16

MC14495
MC14495-1
MC14495-P1
MC14495-01
http://www.moliusis.de/chipdir/pinusr/mc14495.txt

The CP-Decoder uses two Eproms for decoding the 4-bit hexadecimal:
http://members.aol.com/mcapage0/cp_deco1.pdf

Laboratory Experiments Fall 1998:
http://www.cs.indiana.edu/classes/b441-sjoh/lab/LAB.pdf

http://www.cecs.csulb.edu/~hill/cecs201/lab4.html