Herstal trafo i udu´

... undskyld jeg forstyrrer :-)

Jeg har en Herstal standerlampe med touch-styring - eller rettere
havde - for fF8%rst havde den sit eget liv med at kF8%re op og ned i
lysstyrke, for sE5% til sidst at gE5% permanent i sort.

Herstal har tilbudt mig en skydelysdE6%mper (fodbetjent ?!), og hvor
touch funktionen gE5%r tabt.

Jeg mener at have set en trE5%d i en diskussion pE5% dk.teknik.elektronik,
hvor man beskriver noget om nogen komponenter der skal skiftes, for at
trafo VET70T fungerer igen.

Selvom jeg kan skille transformeren ad, er jeg ingen F8%rn med en
loddekolbe, og kan dE5%rligt se forskel pE5% en diode eller modstand eller
kondensator, eller hvad det altsammen hedder.

findes der et sted, hvor man kan sende sin defekte trafo hen, og fE5%
skiftet de relevante komponter, evt. i C5%rhus-Skanderborg-omrE5%det? (mod
betaling selvfF8%lgelig)?

Venlig hilsen fra en elektronik-analfabet

Peter N.

Re: Herstal trafo i udu´

Hammel?

Medbring dig selv og en adskildt trafo, så skulle der være chance for at
jeg har en 5,1 volts zener og en lille lyt vi kan proppe i.....

Re: Herstal trafo i udu´
Hejsa,

Det lyder som to rigtigt gode bud... Elektrolytten er defekt, og zeneren
levetidsforlænger mikroen...

Postvæsenet er vel også opfundet i Hammel/Skanderborg?

/Claus

Re: Herstal trafo i udu´
On 28 Apr., 21:29, "Klaus D. Mikkelsen"

Hej Klaus D. Mikkelsen!

Tak for dit meget fine tilbud!

... og undskyld at jeg har vE6%ret lidt lang tid om at se din respons pE5%
mit nF8%dblus - jeg er ingen haj til "nyhedsgrupper"

Men jeg vil meget gerne komme forbi NF8%rregade, nE5%r den familiE6%re
kabale tillader det. Er det i orden, at jeg slE5%r pE5% trE5%den eller
mailer i forvejen, for at tjekke, at du ogsE5% har tid? Alternativt kan
jeg sende den med en frankeret svarkuvert samt passende betaling?

Endnu en gang tak for den udstrakte hE5%nd til en elektronik-
analfabet! :-)

Peter N.

Re: Herstal trafo i udu´

Velbekom da....

Jeps....

Re: Herstal trafo i udu´

Undskyld jeg bare braser ind men jeg har faktisk selv samme problem med
mine herstal dæmpere.
Hvad skal det koste at få loddet et par stykker om?
Det gør ikke noget hvis touch funktionen forsvinder, bare de ikke står
og danser op og ned i lysstyrke

-Mikael

Re: Herstal trafo i udu´

Hvilken type?

Prisen for delene, kan du selv lodde, eller skal du lære det?

Hvis det er den rete model, skal der blot en zener og en kondesator til,
så fungerer det hele igen.

Klaus
(hvis Herstal Touch har fungeret i 10 år nu og har aldig været reppet)
Re: Herstal trafo i udu´

Hvor skal jeg kigge for at kunne fortælle dig det rette?
Der er tale om touch-dæmpere

Jeg mener selv jeg kan lodde :)
Okai.. er det så noget man skal forvente brænder af igen eller bruger de
bare for billige materialer?

Re: Herstal trafo i udu´

Uden på transoformeren
Eksempelvis har jeg lige fået en VET70T ind af døren fra Peter.

Ergo et det et spørgsmål om at du hiver transformatoren ud og skiller
den ad. Så napper du et godt foto eller flere som vi kan se på "sammen".

Forkerte materielaer.

Re: Herstal trafo i udu´

http://thihi.dk/herstal /

Jeg har skudt et par billeder af printet.
Det hvide plastik dæksel de sidder i står der "HTX0407" på et lille
klistermærke. og så en rund hvor der står tc på

Siger det dig noget og kan du genkende noget fra det print?

jeg synes området med de 2 modstand der "står op" ser noget sveden ud

-Mikael

Re: Herstal trafo i udu´

Lige netop.

Og der sidder samme elektrolytkodensator og sikkert også zenerdiode
http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/elektronikXD4470.jpg

I det hele taget ligner det samme konstruktion, blor "krøllet sammen" i
en ring. Kig lige på de 2 IC kredse, er den ene ikke en 555 og den anden
en 12C508 ?

Det første jeg ville gøre var at skifte kondesatoren C1. Husk at den nye
skal vende med minus (den hvide streg) samme vej.

Lad mig lige høre, hvad det bliver til, når du har skiftet den. Virker
det, kommer det med på min hjemmeside også....

Re: Herstal trafo i udu´

Jo det er det...

Jeg prøver lige om jeg kan skaffe sådan en fætter.
Jeg har en i køkkenet der heller ikke virker som den skal :)

Den her fra stuen den er begyndt at køre op og nede i lysstyrke.
Den i køkkenet den er ufattelig langsom om at tænde og pludselig er der
fuld styrke og der holder den sig.
Men jeg vender tilbage

-Mikael

Re: Herstal trafo i udu´

Samme konstruktion så...

Hvor i alverden (okay Danmark) bor du?
Din IP resolver til Herning og omegn.

Kondensatoren.

OKay.

Re: Herstal trafo i udu´

Herning er ikke helt skævt :)

-Mikael

Re: Herstal trafo i udu´

hvis jeg  var pE5% spanden,sE5% ville jeg gerne vE6%re ven med Klaus..hatte=
af for ham..:)

iF8%vrigt synes jeg at der er lodninger som fF8%rst skal laves
bedre..kunne vE6%re E5%rsagen til de sjove fejl... nE5%r jeg ser printet ka=
jeg se meget slemme lige under den tranny der sidder med kF8%leclipsen
pE5%..
Kun een gang har jeg vE6%ret tvunget til at se pE5% sE5%dan en rund
fyr..sE5%vidt jeg husker var der en trasil..overspE6%ndings beskytter,som
var S/C og dermed var en NFR modstand gE5%et O/C.. og alt syntes at vE6%re
begrundet i lodninger pE5% en ferrit . jeg kan ikke sige om det var en
anden version, men den var selvfF8%lgelig total dF8%d..modsat de omtalte.
men vE6%rd at gE5% alle lodninger efter fF8%rst
alex

Re: Herstal trafo i udu´

nok har jeg arbejdet med elektronik i mange år, men jeg forsår ikke:
S/C, NFR og O/C

-men jeg kan nok ikke hjælpe alligevel,

Bo //

Re: Herstal trafo i udu´

Short Circuit
Non Flamable Resistor (den var jeg i tvivl om, men googlede den).
Open Circuit

Re: Herstal trafo i udu´
On 19 Maj, 16:29, "Klaus D. Mikkelsen"

E5%rh ja.. det mE5% i undskylde.. grunden er at jeg har vE6%ret i en
engelsk  gruppe en del E5%r med reparation..og derfor kommer jeg til at
skrive disse engelske..sE5% snart jeg skriver pE5% Pc ,og det er korrekt
som skrevet ovenfor..:)
Vi bliver mere og mere engelsk orienteret,sE5% mE5%ske er det ikke dE5%rlig=
at vi kender de udtryk.. NFR er brugt af Phillips i mange E5%r . men O/C
og S/C er nok mere ukendte. sE5%vidt jeg husker bruges CCT for et
diagram .. godt at vide nE5%r man ser sider pE5% nettet.
alex

Re: Herstal trafo i udu´
  > Det første jeg ville gøre var at skifte kondesatoren C1. Husk at den nye

Så fik jeg tid til at rode lidt med den, og efter lidt nærmere
gennemgang af printet fandt jeg nogle tvivlsomme lodninger som alle blev
loddet efter.
Og bingo den kører som den skal igen, med touch og hele balladen.

Nu er næste projekt den i køkkenet, jeg vender tilbage :)

-Mikael

Re: Herstal trafo i udu´

Hvad med kondensatoren?

Fint.