Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Hejsa

Jeg har en herstal lampe med touch som ikke vil tænde... Det startede med at
lampen stod og cyklede op og ned i lysstyrke hvorefter jeg prøvede at slukke
på kontakten. Efter at lampen nu har været slukket i mange timer kan jeg
ikke få liv i den når jeg tænder væg kontakten igen. Jeg har prøvet at åbne
transformatoren og tjekket at der ikke er nogen løse ledninger/komponenter.
Der kommer 230 V ind i den ene ende men de to klemmer ved 12V er der ikke
rigtig strøm på, dog måler voltmetret af og til 0.2 V DC i et kort øjeblik.
Den tredje ledning sidder på en klemme ved navn SP.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt? Jeg har naturligvis prøvet med
andre pærer uden held...

mvh

David

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Samme cyklus som, hvis du "lagde en hånd" på den ?

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde
Ja

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Okay, transformeren tror at den bliver reguleret hele tiden.

Kan du tage den ud af lampen og forbinde en kort ledning med en pære til
den ?

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde
at
slukke
åbne
ledninger/komponenter.
øjeblik.

for de første er Herstal nok ikke liiige dem der laver det bedste....

jeg vil gætte på at det er noget med at vende netstikket hvis den ikke for
fasen rigtigt ind i elektronikken.

Den 3 ledning mærket SP, er sikkert den der går ud på stel, så når man rører
lampen skulle det tænde/slukke

Da den stod og korte op og ned, tror du så den rørte noget?? den skal jo stå
helt for sig selv, så der overhovedet er intet strøm der kan løbe "væk".det
touch halløjsa kan jo være tæmmeligt følsomt... selvom man fx står på en
isoleret stol med gummistøjler virker lortet stadigvæk.

der er nok ikke andet at sige til det, hvis lampem ikke rører noget, og man
har prøvet at vende stikket, så er det tilbage og brokke sig.

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

3. ledning ?

Det er der ikke på vores hængependler.

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Der er der heller ikke på alle de Herstal lamper jeg har set..
De er forøvrigt alt for følsomme. Min lillebrors har også sådan nogle
hængependler, og man skal blot røre ved ledningen for at få den til at skrue
op og ned. Hvis der blot er en finger der snitter ledningen, så kan man
risikere at de slukker. Utroligt når man ikke engang rører noget metal. Når
de er så følsomme, er der nok heller ikke så meget at sige til at de ofte
går i  stykker.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Okay, det er det jeg syntes der er "lækkert" ved mine pnendler.

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde
Er nok lidt for sent... Lampen er 2½ år gl. Lige da jeg købte den var jeg
ude og klage over at den "cyklede". Dengang fik jeg at vide at det kunne
skyldes vandrør i gulvet?!? Nuvel jeg stilte den på en tlf bog og så virkede
den... Men ikke mere :-(

mvh

David

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Nogen der har lagt nye vandrør ???

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Min lillesøster havde også en Herstal lampe med touch-funktion som nogle
gange gik amok, men til sidst kunne den ikke reguleres mere og den var
fastlåst med pærerne næsten slukkede. Ligemeget hvad vi gjorde så kunne vi
ikke så den til at virke. Det endte med at hun (af forhandlere) fik en ny
trafo med skyder (godt gammeldags skydepotmeter), hvor lysstyrken kunne
justeres. Vi skiftede trafoen, forhandleren fik den defekte retur, og alle
var glade..

Jeg tror løsningen i dit tilfælde er en ny trafo. Da reklamationsretten er
overskredet, så må du selv investere i en ny trafo/SMPS. Jeg tror de kan
købes seperat, også med touch funktion, men det vil jeg nu ikke anbefale. De
er lidt for følsomme efter min mening.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde
[snip- noget om lysstyrken som cykler op og ned]
øjeblik.
med

Transformatoren er fra Relco, og jeg har heller ikke de bedste erfaringer
med den.
Hvis du fjerner touch ledningen til lampens fod/stander og placerer et
ringetryk mellem klemmen mærket "P" og klemmen "SP", så kan du bruge lampen
uden touch funktion. Så skruer du bare op og ned / tænder og slukker ved
hjælp af ringetrykket. Hvis du lodder klemrækken ved P og SP ud, kan der
godt blive plads til ringetrykket i æsken.

(PS: Fik det samme bla. bla. om rør i væggen, radiatorer osv. hos
Lysmesteren i sin tid. De ville ikke bytte lampen, for den skulle bare
placeres rigtigt i forhold til husets installationer. - problemet var  bare,
at der ikke var NOGEN steder i huset, hvor touch-funktionen ikke gik amok).

/Elwarth

Re: Transformator stået af? Link til billeder
Ved du om man kan købe en anden transformator med touch funktion eller hvor
man evt kan skaffe en Relco?

Transformatoren kan ses her:
http://alberg.dk/lampe /

Det reagerer lampen overhovedet ikke på... Den vil ikke tænde :-(

mvh

David

Re: Transformator defekt
Hej igen

Jeg må desværre nok konstatere at transf er stået af... Kan man købe en ny
til rimelige penge meget gerne med touch funktion? Kan man evt reparere den
gamle?

"Indmaden" kan ses her: http://alberg.dk/lampe /
De to modstande i øv ve hjørne bliver varme når man sætter strøm på. Mellem
de to nederste klemrækker er der ingen spænding men i korte "glimt" går der
0.2 V imellem dem. De to øverste klemrækker P / PS har jeg prøvet at
kortslutte uden held. Normalt er stel på lampen forbundet til PS.

mvh

David

Re: Transformator defekt

Intet er umuligt !!

Lugter lidt af en overbelastning af switchmoden. Har du prøvet med en
løs pære ?

Re: Transformator defekt
Jeg har netop prøvet med en løs 12V halogen pærer på 10W. Denne tænder ikke.

Kan man uskifte switchmoden? Eller vil det bedre kunne betale sig at købe en
helt ny strømforsyning?

mvh

David

Re: Transformator defekt

Okay

Switchmoden er strømforsyningen :-)
Det kan være noget simpelt der er galt, specielt, hvis du siger at to
modstande bliver meget varme.

Har du erfaring med rep af elektronik ?

Re: Transformator defekt
Ikke meget mere end at lodde en løs ledning eller samle et byggesæt desværre
:-(

Er en 12V strømforsyning kombineret med
http://www.brinck.dk/byggesaet/br569.asp en løsning?

mvh

David

Re: Transformator defekt

Det kunne det være.

Men forhør dig i butikken, hvad de mener ?

Måske de vil lave en "ombytning" til rimelige penge.

Hvis du alligevel dødsdømmer den, kan du aflevere den her hos mig, så
skal jeg se om jeg ikke kan lave den ! Kan se at du hænger på Århus med
din ADSL.......