Herstal Touch stander lampe vil ikke tænde

Hejsa

Jeg har en herstal lampe med touch som ikke vil tænde... Det startede med at lampen stod og cyklede op og ned i lysstyrke hvorefter jeg prøvede at slukke på kontakten. Efter at lampen nu har været slukket i mange timer kan jeg ikke få liv i den når jeg tænder væg kontakten igen. Jeg har prøvet at åbne transformatoren og tjekket at der ikke er nogen løse ledninger/komponenter. Der kommer 230 V ind i den ene ende men de to klemmer ved 12V er der ikke rigtig strøm på, dog måler voltmetret af og til 0.2 V DC i et kort øjeblik. Den tredje ledning sidder på en klemme ved navn SP.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt? Jeg har naturligvis prøvet med andre pærer uden held...

mvh

David

Reply to
David

David skriver:

Samme cyklus som, hvis du "lagde en hånd" på den ?

at

slukke

åbne

ledninger/komponenter.

øjeblik.

for de første er Herstal nok ikke liiige dem der laver det bedste....

jeg vil gætte på at det er noget med at vende netstikket hvis den ikke for fasen rigtigt ind i elektronikken.

Den 3 ledning mærket SP, er sikkert den der går ud på stel, så når man rører lampen skulle det tænde/slukke

Da den stod og korte op og ned, tror du så den rørte noget?? den skal jo stå helt for sig selv, så der overhovedet er intet strøm der kan løbe "væk".det touch halløjsa kan jo være tæmmeligt følsomt... selvom man fx står på en isoleret stol med gummistøjler virker lortet stadigvæk.

der er nok ikke andet at sige til det, hvis lampem ikke rører noget, og man har prøvet at vende stikket, så er det tilbage og brokke sig.

Reply to
Bjarke Hansen

Bjarke Hansen skriver:

  1. ledning ?

Det er der ikke på vores hængependler.

Ja

Reply to
David

Er nok lidt for sent... Lampen er 2½ år gl. Lige da jeg købte den var jeg ude og klage over at den "cyklede". Dengang fik jeg at vide at det kunne skyldes vandrør i gulvet?!? Nuvel jeg stilte den på en tlf bog og så virkede den... Men ikke mere :-(

mvh

David

Reply to
David

David skriver:

Nogen der har lagt nye vandrør ???

David skriver:

Okay, transformeren tror at den bliver reguleret hele tiden.

Kan du tage den ud af lampen og forbinde en kort ledning med en pære til den ?

Min lillesøster havde også en Herstal lampe med touch-funktion som nogle gange gik amok, men til sidst kunne den ikke reguleres mere og den var fastlåst med pærerne næsten slukkede. Ligemeget hvad vi gjorde så kunne vi ikke så den til at virke. Det endte med at hun (af forhandlere) fik en ny trafo med skyder (godt gammeldags skydepotmeter), hvor lysstyrken kunne justeres. Vi skiftede trafoen, forhandleren fik den defekte retur, og alle var glade..

Jeg tror løsningen i dit tilfælde er en ny trafo. Da reklamationsretten er overskredet, så må du selv investere i en ny trafo/SMPS. Jeg tror de kan købes seperat, også med touch funktion, men det vil jeg nu ikke anbefale. De er lidt for følsomme efter min mening.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Der er der heller ikke på alle de Herstal lamper jeg har set.. De er forøvrigt alt for følsomme. Min lillebrors har også sådan nogle hængependler, og man skal blot røre ved ledningen for at få den til at skrue op og ned. Hvis der blot er en finger der snitter ledningen, så kan man risikere at de slukker. Utroligt når man ikke engang rører noget metal. Når de er så følsomme, er der nok heller ikke så meget at sige til at de ofte går i stykker.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

"Martin Sørensen" skriver:

Okay, det er det jeg syntes der er "lækkert" ved mine pnendler.

[snip- noget om lysstyrken som cykler op og ned]
øjeblik.

med

Transformatoren er fra Relco, og jeg har heller ikke de bedste erfaringer med den. Hvis du fjerner touch ledningen til lampens fod/stander og placerer et ringetryk mellem klemmen mærket "P" og klemmen "SP", så kan du bruge lampen uden touch funktion. Så skruer du bare op og ned / tænder og slukker ved hjælp af ringetrykket. Hvis du lodder klemrækken ved P og SP ud, kan der godt blive plads til ringetrykket i æsken.

(PS: Fik det samme bla. bla. om rør i væggen, radiatorer osv. hos Lysmesteren i sin tid. De ville ikke bytte lampen, for den skulle bare placeres rigtigt i forhold til husets installationer. - problemet var bare, at der ikke var NOGEN steder i huset, hvor touch-funktionen ikke gik amok).

/Elwarth

Reply to
Elwarth

Ved du om man kan købe en anden transformator med touch funktion eller hvor man evt kan skaffe en Relco?

Transformatoren kan ses her:

Det reagerer lampen overhovedet ikke på... Den vil ikke tænde :-(

mvh

David

Reply to
David

Hej igen

Jeg må desværre nok konstatere at transf er stået af... Kan man købe en ny til rimelige penge meget gerne med touch funktion? Kan man evt reparere den gamle?

"Indmaden" kan ses her:

De to modstande i øv ve hjørne bliver varme når man sætter strøm på. Mellem de to nederste klemrækker er der ingen spænding men i korte "glimt" går der

0.2 V imellem dem. De to øverste klemrækker P / PS har jeg prøvet at kortslutte uden held. Normalt er stel på lampen forbundet til PS.

mvh

David

Reply to
David

David skriver:

Intet er umuligt !!

Lugter lidt af en overbelastning af switchmoden. Har du prøvet med en løs pære ?

Jeg har netop prøvet med en løs 12V halogen pærer på 10W. Denne tænder ikke.

Kan man uskifte switchmoden? Eller vil det bedre kunne betale sig at købe en helt ny strømforsyning?

mvh

David

Reply to
David

David skriver:

Okay

Switchmoden er strømforsyningen :-) Det kan være noget simpelt der er galt, specielt, hvis du siger at to modstande bliver meget varme.

Har du erfaring med rep af elektronik ?

Ikke meget mere end at lodde en løs ledning eller samle et byggesæt desværre :-(

Er en 12V strømforsyning kombineret med

en løsning?

mvh

David

Reply to
David

David skriver:

Det kunne det være.

Men forhør dig i butikken, hvad de mener ?

Måske de vil lave en "ombytning" til rimelige penge.

Hvis du alligevel dødsdømmer den, kan du aflevere den her hos mig, så skal jeg se om jeg ikke kan lave den ! Kan se at du hænger på Århus med din ADSL.......