Helium-Neon Laser power supply?

Hej.

Har fået fat i en ordenlig bunke Helium-Neon laserrør, men har ikke lige
styr på hvordan strømforsyningen skal virke.

De her en opstartsspænding på 8kV. Og derefter en fast supply på 1,2kV/4mA.

Hvad så...?

Skal man lave strømforsyningen således at den starter med at levere 8kV og
så snart der trækkes 4mA skal den droppe ned til 1,2kV i en fart?

Eller hvordan gør man med gas-lamper generelt?

Kom gerne med forslag.

Mvh. Michael H. Madsen.

Re: Helium-Neon Laser power supply?
hejsa

du skal nok ikke regne med at kunne lave dem selv... jeg kender et
firma, som i en periode selv prøvede atlave dem, men de havde de ikke
meget sucess med... det endte med at de købte dem ferdigt.

/f

Re: Helium-Neon Laser power supply?

Hvis det bare er til hobby brug, vil jeg vove at påstå at det er noget
vrøvl. For en 10 år siden biksede jeg en strømforsyning sammen til et
HeNe 5ma rør som gnist startede røret og derefter faldt til en passende
driftsspænding. Ret simpel sag, der må være masser af links til den
slags på nettet.

En hurtig googling gav et link som:

http://circuitos.tripod.cl/schem/r93.gif

hvilket er ret tæt på hvad jeg havde dengang.

Mvh Jens

Sv: Helium-Neon Laser power supply?
-cut-

Hej med Jer.

Vil nu også mene det kan lade sig gøre selv at lave den. Spørgsmålet er
måske nu nok mere om man måske selv skulle fået lavet nogle små
transformatorere til formålet. Findes jo forskellige billige steder for den
slags.

Men tak for linkt Jens, ser ud som en mulighed.

Michael.

Re: Helium-Neon Laser power supply?

Hej Mikkel.

Jeg kan se i dk.teknik.elektronik at du ligger inde med "en ordenlig bunke"
Helium-Neon rør. Hvor kraftige er det? Jeg kunne eventuelt godt være
interesseret i at købe et par stykker hvis du var interesseret i at sælge
nogen da...?

MVH
  Thomas

Re: Helium-Neon Laser power supply?
Hejsa

Hvis du har mulighed for at finde gamle Ny Elektronik, altså dengang i
80'erne, der havde de en konstruktion der bestod af dioder og kondensatorer,
som spændingsdobler til lysnet.
Ufattelig simpel, ved også at den findes på nettet, selve konstruktionen,
prøv epanorama.net.

Mvh Hauge

Re: Helium-Neon Laser power supply?
Hejsa igen igen

http://www.epanorama.net/links/laser.html

/Hauge

Re: Helium-Neon Laser power supply?

Hej Michael

Kig pE5% denne adresse. Et stykke nede er adresser med bygge og teknisk20%
information:

Laser HeNe:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/0398.all.html#443

PS: fjern evt "<" ">"  fra adresserne fF8%r du prF8%ver at anvende dem. D=
e20%
blev dengang sat pE5% fordi jeg troede det var bedst.

mvh/Glenn

-

Re: Helium-Neon Laser power supply?

hej Michael

unskyld jeg spørger men er du intreseret i at sælge
et eller to af de rør jeg ved godt at det er lidt uhøfligt
at spørge men jeg blev lidt vild da du skrev en "bunke" :)

du kan sagtens lave en strømforsyning selv
der er masser af sites på nettet det er bare at søge  :)
skriv i google "laser power supply diy" første hit er

http://www.repairfaq.org/sam/laserhpd.htm

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Helium-Neon Laser power supply?

 - Oss Mig, Oss Mig...! - Hvor mange er en bunke??
Det kunne da være gemytligt og rode med, de er jo nok lidt nemmere at ha med
og gøre, end og bygge optik til en CD-LaserDiode...

 - Køber gerne en enkelt eller to, hvis der er nogen til salg...

RadioMan / Viborg

Re: Helium-Neon Laser power supply?
-cut-

Det må hellere gøres i dk.marked.elektronik, men jeg har 53 stk. Det synes
jeg nu nok er mange...

De er iøvrit brugte og lavet omkring 1992 men skulle virke fint.

Giv evt. et bud på dem i ovenstående nyhedsgruppe, laver et indlæg.

Michael.

Re: Helium-Neon Laser power supply?
-cut-

Det må hellere gøres i dk.marked.elektronik, men jo jeg har nogle stykker.

De er iøvrit brugte og lavet omkring 1992 men skulle virke fint.

Giv evt. et bud på dem i ovenstående nyhedsgruppe, laver et indlæg.

Michael.

Re: Helium-Neon Laser power supply?
Hej Michael,

En spændingskilde på 8kV tomgangsspænding med en indre modstand på 1,7MOhm

Da der kan være varians i rørene skal du nok påregne en lidt højere
tomgangsspænding og så ændre dens modstand passende.

Hvis laseren blinker ved drift er modstanden for stor, så vil det tænde og
gå ud lige så snart spændingen synker under rørets brændspænding, tænde
igen etc...

Det kan laves med en Cockcroft-Walton-kobling med en modstand på udgangen
(modstanden skal kunne tåle de ~7kV der står over den uden overslag, så en
alm. 1/4W kan ikke bruges :)

--
Venlig hilsen,
Søren

højere
det

uden

Jeg brugte en TV-HSP trafo til et lignende rør engang. Virkede
fint, men min udgangsstrøm blev vist for stor, for røret døde
langsomt og gradvist...  :-/  Jeg havde også problemer med
blinken, det viste sig at være fordi jeg havde et coax-kabel
imellem trafo og rør, og det gav for meget kapacitet over røret.
Flyttede modstanden hen i rør-enden af kablet, så kørte det.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Helium-Neon Laser power supply?
Hej Ulrik,

Surt.

OK, normalt monterer man strømforsyningen lige op ad røret, så det problem
har jeg ikke set.

--
Venlig hilsen,
Søren