Helical antenne

Davs

Har lige nogle spørgsmål vedr. en helical antenne.
Når man skal anvende en Helical antenne til 868MHz, hvorledes findes så
lettest længden på denne samt de nødvendige antal vindinger. Jeg syntes at
kunne læse mig frem til på nettet at afstanden imellem vindinger ligeledes
har inflydelse på den samlede effektivitet på antennen.

Kan man blot tage f.eks. en 1mm tråd og regne længde af den ud på følgende
måde:
3*10^8 / f[Hz] hvilket giver bølgelængden ved den givne frekvens og så dele
dette med f.eks. 4 for at få for en 1/4 bølgelængde?
Syntes ligeledes at have hørt et sted at man derefter skal gange sit
resultat med en faktor 0,95.
Når man så har denne længde, så rulle den op så den har en indre diameter på
f.eks. 4mm og ellers sørge for at vindingerne ikke ligge for tæt på
hinanden.
Er dette en måde at gøre det på, eller er der den mere præcis måde.

Har læst materialet på følgende internetsider, men syntes ikke helt at kunne
forstå det med C (circumference of the antenna). For C er åbenbart afgørende
for dimentionerne for D og S:

http://www.educatorscorner.com/media/Exp94b.doc

www.ece.tufts.edu/en/61/Lab1_antenna.pdf

Mvh Wind

Re: Helical antenne

Antennebiblen over alle antennebibler:

Goggle, Søg Rothammel.
Karsten H. Jensen

Re: Helical antenne

Jeg anvender allerede Goggle, men det Karl Rothammel syntes jeg ikke lige at
kunne forbinde med en helical antenne. Kan læse mig frem til at han har haft
noget med en fjernsynsantenne at gøre!?

Det er mere det at komme videre med mine spørgsmål som står ovenfor,
specielt C (circumference og the antenna)!

Re: Helical antenne

Det er vel bortimot umulig å beregne en helikal antenne, det er så mange
variabler at det i praksis er enklest å lage en tilnærmet prototype, og måle
den mens den blir trimmet inn

Re: Helical antenne

Rothammel,den gode gamle østtyske udgave, 10. überarbeitete Auflage, har på
siderne 490ff formlerne du skal bruge.
Kan nok lånes på biblioteket.
Den hedder: Antennenbuch, Karl Rothammel Y21BK
vh
Søren

Re: Helical antenne
Hej Wind

Reflektorens diameter: R> 0,62L
Afstand mellem vindinger: S= 0,24L
Vindingsdiameter: D= 0,31L
Afstand fra reflektor til fodepungt: A= 0,13L

L= 300/f[Mhz] (meter)

3 vindinger giver en abningsvinkel pa 61 grader
12 ..................................................30 grader

Fodeimpedansen vil v?re et problem idet den er et eller andet under 100 ohm,
der skal altsa tilpasses/transformeres til 50 ohm.

mvh soren

Re: Helical antenne [let at lave]

2E%..

Hej Carsten

En helical antenne skulle vE6%re en af de letteste antenner at lave, ford=
i20%
denne antennetype er bredbE5%ndet.

Det svE6%reste er at opnE5% en passende (f.eks. 50 ohm) impedans ved20%
fF8%depunktet.

Dipol-antenner er derimod svE6%re, da elementerne hver isE6%r er smalbE5%
ndede20%
og pE5%virker hinanden gensidigt.

-

Af en eller anden "besynderlig" grund er helical antenner interessant20%
for trE5%dlF8%se net pE5% f.eks. 2,4 GHz ISM bE5%ndet:

How to Make a Simple 2.425GHz Helical Aerial for Wireless ISM Band Device=
s:
http://www.wireless.org.au/~jhecker/helix /
Citat: "...
[Du sikre dig at de isolerende materialer ikke absorberer den20%
elektromagnetiske energi:]
2E%..
-The PVC tube I used didn't get hot in the microwave oven even after two =

minutes, so it shouldn't absorb any signal from the WaveLAN.  Test your20%
tube (or other tube shaped materials you will use as an aerial winding20%
former (not metal)) in the microwave for a minute (with a small glass of =

water too [ellers brE6%nder ovnen af]) and make sure it [det isolerende20%
materiale] doesn't get warm or hot.  If it does, it's no good for making =

an aerial with.
2E%.."

Helical/helix antenna cookbook recipe for 2.4 GHz wavelans and/or WiFi20%
applications:
http://helix.remco.tk /
Citat: "...Especially for frequencies in the range 2 - 5 GHz this design =

is very easy, practical, and, non critical..."

Antenna Scatterers Analysis Program Examples and Successful Use20%
Spreadsheet and Helix Example
http://home.att.net/~ray.l.cross/asap/asapexam/spread.html
Citat: "... Figure 4.  Finished 12 turn 2.4 GHz helix antenna, G 3D% 17.5=
20%
dBi or 13.4 dBi (Kraus or Emerson respectively) ..."
"... Gmax (dBi) ~ 10.25 + 1.22*L - 0.0726*L^2... Where L is the helix20%
length in wavelengths...."

-

conical log spiral
http://www.ece.uiuc.edu/pubs/reminisc/400ft/400ft4.html

mvh/Glenn

Re: Helical antenne [let at lave]

Hej Carsten

En helical antenne skulle være en af de letteste antenner at lave, fordi
denne antennetype er bredbåndet.

Det sværeste er at opnå en passende (f.eks. 50 ohm) impedans ved
fødepunktet.

NU VED JEG IKKE LIGE SÅ MEGET OM ANTENNER, SÅ FØDEPUNKTET ER DET VED
TERMINALTILSLUTNINGEN AF ANTENNEN?

Dipol-antenner er derimod svære, da elementerne hver især er smalbåndede
og påvirker hinanden gensidigt.

-

Af en eller anden "besynderlig" grund er helical antenner interessant
for trådløse net på f.eks. 2,4 GHz ISM båndet:

[...]
water too [ellers brænder ovnen af]) and make sure it [det isolerende
materiale] doesn't get warm or hot.  If it does, it's no good for making
an aerial with.
..."

[...]

SKAL DETTE FORSTÅS SOM OM AT EN HELICAL ANTENNE IKKE ER NÆR SÅ ANVENDELIG
TIL 868MHz SOM I 2-5 GHz OMRÅDET?

Antenna Scatterers Analysis Program Examples and Successful Use
Spreadsheet and Helix Example
http://home.att.net/~ray.l.cross/asap/asapexam/spread.html
Citat: "... Figure 4.  Finished 12 turn 2.4 GHz helix antenna, G = 17.5
[...]

MEN JEG HAR FÅET NOGET AT GÅ VIDERE MED, SÅ DET VIL JEG LIGE LØBE IGENNEM.
TAK FOR ALLE SVARENE!

MVH
Wind

Re: Helical antenne [let at lave]

2E%..

Ja.

2E%..

Ved 900MHz er vindingsdiameteren (og lE6%ngden for samme forstE6%rkning) =
ca.20%
3 gange stF8%rre, derfor skal vindingerne laves uden et egentligt rF8%r, =
da20%
det vil give stor vindmodstand.

Antennetypen er ganske anvendelig ved andre frekvenser.

Ved 2-5 GHz er helicalantenner sE5% korte og har sE5% lille diameter (ca.=
 420%
cm) at de her godt kan vikles pE5% et rF8%r.

2E%...

mvh/Glenn

Re: Helical antenne [let at lave]

Ja.

Hvor kan man finde de der "endcap"  som billederne viser ?
Jeg har været i flere byggemarkeder uden at kunne finde sådan en
afslutningsmuffe
Det er vist rimeligt vigtigt at man har sådan en for af få fastgjort helix
til reflektoren,
og det er også den der nærmest holder det hele sammen mekanisk.

mvh
Preben

Site Timeline