Headset - Peltor Aviation 7004 - Info ønskes ...

Hejsa,

Jeg sidder med et Peltor Aviation 7004 headset, som jeg godt kan bruge
nogle informationer om.
Har søgt på nettet efter dem, men ikke haft held til at finde det jeg
leder efter.

Det drejer sig om nogle data på mikrofondelen, hvor meget
forsyningsspænding MT2 kondensator mikrofonen skal have, og hvordan
man forbinder det stereo jack stik som sidder på mikrofonledningen.

På Peltor's 8000 serie er der enten 7-15Volt eller 7-30Volt
speceficeret som forsyningsspænding på deres aviation headsets.

Meningen er, at jeg vil bruge headsettet med min Icom IC-706mkIIg når
jeg kører HF på den, og så have en fodpedal eller lignende til PTT.

Kender nogen af jer til det omtalte headset - og evt. har et diagram
eller lignende på det ?

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Det kan godt passe, men da alle fly headsets er lavet til at passe på de
samme radioer vil jeg anbefale at kigge lidt her:
http://www.flightcom.net/pdf/4dx_manual_new.pdf , det headset har en
stereo-mono omskifter - prøv at absrahere fra den hvis dit headset ikke har
sådan en omskifter.

Der kan du vist få svar på de fleste af dine spørgsmål ;-)

Hvis din Radio har indbygget DC bias til mikrofonen ville mit første forsøg
være at forbinde headsettet direkte og så se hvordan det fungerer.
Har din radio kun signal/GND forbindelser til mikrofonen så forbindens
mikrofonen direkte og har din radio signal/supply/GND forbindelser til
mikrofonen, så forbind en modstand (prøv med en 2k2) mellem signal og supply
og forbind mikrofonen mellem signal og GND.
Har din radio ikke DC bias til mikrofonen ville jeg nok bruge et 9V batteri
og så biasse mikrofonen gennem en 2k2 modstand og i dette tilfælde skal du
huske en DC block kondensator mellem mikrofon og radio.

Du får sikkert også et problem med at få fat i modparten til
mikrofonstikket, prøv at kigge lidt på (fly)hjemmebyggersider efter dem

En anden vigtig ting er at mikrofonen på headsettet temmelig sikkert er af
noise cancelling typen (membranen er åben til både for og bagside af
mikrofonen), så husk at holde mikrofonen HELT ind mod læberne - ellers
bliver den lyd du får ud af mikrofonen noget skod

Omkring mic supply til Peltor headsets så ville jeg tro at de har en
'normal' type der er lavet til 7-15 V supply, da de (fleste?) små privatfly
har et 12 volt system og at de så har en anden version til de fly der har et
24 volt system.

Spørg endelig hvis der er noget bestemt du vil have uddybet

/Niels

Re: Headset - Peltor Aviation 7004 - Info ønskes ...
Hej Niels, :

Mange tak skal du have for info. :-)

Da den originale mikrofon til min radio i forvejen havde en
kondensator mikrofon, skilte jeg den ad, og tilsluttede headsettets
mikrofon til det det sted på printet i den originale mikrofon, hvor
selve mikrofonen sad.
Det virker, dog er der noget mere power på headsettet end den
originale mikrofon, så i radioen måtte jeg ind i en menu, og skrue ned
for mike-gain'en.
Har fået hørt nogle kontakter på HF med det. :-)

Har senere fundet ud af, at der sidder noget elektronik inde i selve
headsettet, og at man sådan set bare kan tilslutte den direkte til
radioen.

Fra radioen er der "mic" + "mic gnd" (ikke samme gnd som resten af
radioen).

Der sidder to af de store Jack stereo han stik på headsettet, hvor det
ene, det til mikrofonen er mindre i diameter end det til ørebøfferne.
Men købte nogle gode hun stik i en musikforretning, med en slags lås
på, så det hele ikke rasler rundt.
Det virker fino, også på det mindre Jack stik.

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE