HDD

Hey

Jeg sidder med en 60gb diamondmax plus 9 hdd, der desværre er gået død, og
der ligger nogle data derpå som jeg godt kunne bruge.

det startede med at den i computeren den sad i, ikke ville boote op, heller
ikke på cd så længe den hdd var sat til, biosen detekterede den fint.

nu har jeg hdd'en her, men biosen vil ikke detektere den, heller ikke min
ata66 eksterne controller, men jeg kan høre den spinner op og læsehovedet
flytter sig under initiliseringen

den har være monteret i et skuffe system, men er det ikke længere.

jeg har tjekket diverse lodnigner, det kontaktpunkt til motoren var der
"huller" i.. de er omloddet men det var ikke det,

jeg har tjekket diverse testpunkter med spændinger og de var ok.

der sidder et smd komopnent jeg tror der er en sikring, men den måler 50K,
på komponenet står der : 2E   U   på printet er det betegnet med S50Q den er
hvid med 1 sort streg/bånd på tværs ellers på størelse med 4 1206 modstande
der ligger ved siden af hindanden ca 2 * højde

Mvh Kasper

Re: HDD

Det lyder som om du burde kunne løse problemet ved at udskifte printet. Hvis
du er heldig, kan du måske finde et print du kan låne indtil du har fået
dine data ud. Alternativt kan du købe en identisk fungerende disk og flytte
rundt på printene. Det kommer så lidt an på, hvor meget de data er værd om
du vil købe en anden disk.

Jeg har oplevet 2 harddiske, hvor elektronikken gik i stykker efter at have
siddet i en skuffe. Ikke lige med det samme, men over et års tid.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: HDD

Netop derfor køber jeg altid mindst to ens diske samtidigt, så jeg aldrig mister
adgang til data, uden et headcrash, for det det skal dælme være dyre data førend
jeg
åber for skidtet og lader hovederne fra en anden læse det op igen. Dette efter
at en
kammerat i årevis nægtede at skille sig af med sin gl 130mb Seagate disk fordi
han
ikke kunne huske hvad præcis der var på.......

Jeg har oplevet at en gl 200mb disk virkede OK i 14 dage i en gl 486 pc og
derefter
virkede 3 timer og to opstarter monteret i harddiskskuffe i en P200.

-breiler

Re: HDD
Hvis
flytte
have

Jeg tvivler nu på det er elektronikken med mindre disken er
monteret/afmonteret med strøm på pc'en.

En harddisk som har kørt en periode i en stationær opstilling tåler som
udgangspunkt ikke at blive flyttet.

Det var faktisk det som gik galt i det eksempel jeg nævner i mit andet svar.
Jeg flyttede forsigtigt harddisken over i en maskine med cd-brænder og
kopierede nogle data ud. Da jeg genmonterede disken i den gamle maskine
startede den også fint op, men crashede umiddelbart efter og kunne ikke
findes i BIOS. "fryseteknikken" reddede vores data (og min røv ;-)

Dagens tips : Tag ALTID backup af vigtige data INDEN harddisken eller pc'en
flyttes.

Jeg havde på et tidspunkt en ny 540Mb Maxtor disk. Den fik bad sectors blot
af at have monteret i et AT kabinet , stående på bagsædet af en bil og kørt
30km. på alm landevej.

mvh
JBH

Re: HDD

Jeg flytter jævnligt, semi-voldsomt på min maskine (til Norge og Sverige
i bil), den indeholder pt 5 ATA diske hvoraf de 3 er aldrende IBM diske
og 2 er ret nye maxtor diske.

Jeg har kun oplevet en død disk inden for de sidste 5 år (bad sectors)
og det var den ene maxtordisk som jeg kun havde haft i kort tid (under 1
år), resten har ingen problemer med at blive rystet og flyttet rundt.

Så længe en moderne disk er slukket kan den holde til rigtigt meget
(>50G), de er lavet så hovederne parkerer og låser automatisk når
strømmen afbrydes.

Re: HDD
On Fri, 17 Oct 2003 15:07:56 +0200, Flemming Frandsen

Måske (slet) ikke hjælpsomt, men lidt sjovt i denne sammenhæng.

http://www.itavisen.dk/newsletter.php?id57%29

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.telecykel.dk

den var først på slashdot.org

 - patrick

Re: HDD

Den kan jeg godt stikke. Kommer fra IT afdelingen i hovedfirmaet.
En medarbejder spildte rødvin ud over sin bærbare og forsøgte derefter
at tørre den i ovnen. Den fik en underlig form......

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: HDD

Jeg spildte lidt fanta ned i mit laptop keyboard og naturligtvis
begynder det at klistre efter et stykke tid, så jeg tog keyboardet ud og
skyllede det under varmt vand.

Jeg havde travlt med at skrive noget kode så jeg måtte jo sørge for at
det tørrede hurtigt så jeg fandt en ovn som blev brugt til at holde
maden varm i catering rummet.

Jeg smed keyboardet i ovnen på en grydelap og ventede 15 minutter, men
det var ikke tørt, så det fik 30 minutter mere uheldigvis havde ovenen
opdaget at der ikke var varmt nok i det rum så den havde varmet max
siden jeg åbnede for at se til keyboardet første gang.

Da jeg åbnede lugtede det af smeltet plasik og mit keyboard så såddan
ud: http://dion.swamp.dk/pics/asm3/keyboard/index.html

Jeg kan i den forbindelse meddele at et nyt Fujitsu Simens Lifebook
keyboard koster 602kr incl. moms, leveret på efterkrav.

Skod.

Re: HDD
godt gået

--
Calle

Re: HDD

Hvis
flytte

Er det ikke noget med at der ligger en eepro, derpå, hvor de "bad sector"
ligger i, mener det var sådan førhen, og når man laver en ny disk kan man
ikke ungå nogle dårlige steder på disken, som man så låser ude med den
eeprom ????

Re: HDD

Nej, alle de informationer bliver gemt et dedikeret sted på harddisken.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: HDD

heller

Snip.

Prøv lige at smide disken i dybfryseren nogle timer. Prøv derefter at se om
du kan "få fat" på dine data.Hvis du kan det, så kopier hurtigst muligt dine
data over på den anden HDD (master) som du startede pc'en op på.
Du har kun kort tid til at kopiere i og frysertricket virker kun nogle få
gange (hvis det virker)

Når du tager disken op af frseren, så svøb lige et eller andet omkring, så
ikke der kondenseres alt for meget fugt på printpladen.

mvh
JBH

Re: HDD
om
dine

Hey

Er det ikke kun hvis skiven eller armen har sat sig fast, pga varmen...

det er jo ikke tilfældet her, det er elektronikken der er død ????

Kasper

Re: HDD

Neeej.  Jeg ved ikke om det er pga. svigtende magnetisme som så bliver
kraftigere  ved nedkøling hvorved læsehovederne får nemmere ved at læse
sporene, eller det er pga. tolerancer i et af lejerne, som bliver mindre ved
nedkøling.
Har selv lige reddet 99,9 % data fra en tudsegammel harddisk med flere års
arbejde med "fryseteknik" :-)))  (Fremover tages der backup ;-)

Hvis skiven ikke starter op, kan en hurtig acclererende rotation af
harddisken. med/imod skivens omløbsretning hjælpe. Jeg havde en 6Gb. IBM som
havde det problem.

Har du set "røgen" slippe ud af noget eller er der tegn på fysiske defekter
?
99% på det er mekanikken som svigter. Elektronikken melder bare ikke ok. før
spor 0 og derved Harddiskens "setup" er fundet.

mvh
JBH

Re: HDD

ved
som

Hmm det må jo prøves....
ved ikke om den har været hevet ud med strøm på... ikke min disk, men
historien melder ikke om det. hvor længe skal den være i fryseren ??
skal den være i noget luftæt når den skal derned ?
er det ok at putte den i viskestykke eller hvad pga kondensen ?

defekter
nope

Re: HDD

års

Den jeg reddede data fra, skulle før de sidste redningsforsøg, ligge så
længe at der var is på overfladen

Næh. bare prop disken ned sammen med frosne ærter og  frikadellefars ;-)

Jeg brugte et stykke "bobleplast" du ved det som man bruger til indpakning.
Ellers brug avispapir, så er der i alt fald ikke problemer med statisk
elektricitet.

Held og lykke med forsøget

mvh
JBH

Re: HDD

Har haft den i fryseren natten over.. men stadigt intet nyt )):

Mv*suk*
Kasper

Site Timeline